هدف از اجرای این تحقیق، شناسایی فرآیندهای معیوب در بخش رسیدگی به عملکرد شرکتها در سازمان امور مالیاتی کشور است. بدین منظور به صورت موردی امور مالیاتی استان سمنان بخش شرکتها مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا به تجزیه و تحلیل و مهندسی مجدد[1] فرآیند تدوین شده در حوزه شرکت
ها اقدام شده و برای شناخت فعالیتها و نحوه انجام کارها در سازمان طی چند مرحله با 35 نفر از مدیران و کارکنان به عنوان خبرگان بخش شرکتها مصاحبه شد. با توجه به سیستم اطلاعات موجود در سازمان و نرمافزار اتوماسیون طرح جامع از گردش اطلاعات در سازمان گزارش تهیه و مبنای انجام تحقیق و پیاده سازی مدل بر اساس شبکه پتری[2] گردید. در مدل سازی بر اساس شبکه پتری، بسط سلسله مراتب
[3] صورت می پذیرد
که درک جریان کار و انتقال دادهها در سازمان را آسانتر میکند. در بررسیها مشخص شد حلقه سرممیز و ارجاع پرونده به ایشان و برگشت مجدد پرونده برای رفع اشکال به ممیز دارای اتلاف زمان و اضافی بوده و موجب تطویل و ابهام در رسیدگیها میشود که ضرورت دارد این فرایند بازنگری و اصلاح شود. بهعلاوه در مرحله ابتدایی و تشکیل پرونده مؤدی و اخذ مدارک از مؤدی فرآیند تدوین شده ناقص و زمانبر میباشد که باید باز تعریف و اصلاح شود همچنین در مواقع ردّ دفاتر و ارجاع پرونده به هیأت بند3 دارای حلقه در مدل پتری میباشیم و ابهام و دوباره کاری باید در قالب اصلاح فرآیند تعریف شده مرتفع گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اقتصادی دریافت: 1397/10/29 | پذیرش: 1397/10/29 | انتشار: 1397/10/29