دوره 18، شماره 9 - ( 1389 )                   جلد 18 شماره 9 صفحات 142-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دکترای مدیریت بازرگانی و عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی وکارشناس مالیاتی، سازمان امورمالیاتی کشور
3- کارشناس ارشدIT ، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (9818 مشاهده)
شناسایی عوامل مؤثر بر خلق دانش در سازمان، اولین گام در تدوین برنامه های گسترش دانش آفرینی و نوآوری در سازمان به شمار می آید. ویژگی های ساختار سازمانی از جمله عوامل مؤثر بر خلق دانش در سازمان ها به شمار می آید. در این پژوهش پس از شناسایی عوامل ساختاری مؤثر بر خلق دانش در سازمان ها با تکیه بر پژوهش های پیشین و ادبیات موضوع، به صورت موردی عوامل ساختاری مؤثر بر خلق دانش در سازمان امور مالیاتی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا از آزمون T تک نمونه ای جهت شناسایی عوامل ساختاری مؤثر بر خلق دانش در این سازمان استفاده می شود و سپس اولویت تأثیر گذاری عوامل مذکور با بهره گیری از آزمون فریدمن تعیین می شود. نتایج این بررسی حاکی از آن است که وجود پست های سازمانی رسمی برای پیشبرد فرآیند خلق دانش، وجود شبکه های ارتباط اجتماعی، استفاده از تیم های کاری در کنار ساختار دیوانسالارانه، انعطاف پذیری ساختار سازمان و وجود ساختارهای غیر رسمی در سازمان از ویژگی های ساختار دانش آفرین به شمار می آیند. از میان عوامل مذکور وجود پستهای سازمانی رسمی برای پیشبرد فرآیند خلق دانش، به عنوان مهمترین عامل ساختاری تأثیر گذار بر میزان خلق دانش در سازمان امور مالیاتی کشور شناسایی شده است.
متن کامل [PDF 458 kb]   (5992 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1389/6/31 | پذیرش: 1389/11/12 | انتشار: 1392/12/20

./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.