دوره 25، شماره 34 - ( 1396 )                   جلد 25 شماره 34 صفحات 169-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علامه طباطبایی ، alin110@yahoo.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4298 مشاهده)
در حالی که متوسط نرخ­های قانونی مالیات تفاوت معناداری بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ندارد، نسبت مالیات به GDP در اولی تقریباً دو برابر بیشتر از دومی است؟ حال چه عواملی این تفاوت شدید را توضیح می­دهند و چرا قدرت مالیات­ستانی تا این حد متمایز است؟ استدلال اساسی آن است که دسترسی سازمان مالیاتی به اطلاعات مؤدیان قدرت مالیات­ستانی دولت را تحت تاثیر قرار خواهد داد البته پس از کنترل اثرات ترکیب GDP، تورم و کیفیت دولت.  به منظور آزمون این اثر، 47 کشور در حال توسعه طی دوره­ی زمانی 2006 تا 2013 را مطالعه نموده و روش ( GLS (cross-section weightsرا برای تخمین مدل داده­های تابلویی­مان بکار برده­ایم. نتایج نشان می­دهد که تشریک اطلاعات اثر مثبت و معناداری بر نسبت مالیات به GDP دارد و دلالت بر این دارد که اصلاحات مالیاتی اخیرمان که دسترسی مقامات مالیاتی به اطلاعات مؤدیان را قانونی می­سازد،  قدرت مالیات­ستانی دولت را بهبود خواهد بخشید.
متن کامل [PDF 1437 kb]   (3444 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصادی
دریافت: 1396/9/13 | پذیرش: 1396/9/13 | انتشار: 1396/9/13

./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.