چکیده هدف این پژوهش[1] ارزیابی شکاف پاسخ گویی بیرونی سازمان امور مالیاتی و تأثیر آن بر اقبال عمومی و درآمدهای مالیاتی سازمان است. این پژوهش از نوع پیمایشی-کاربردی است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیأت علمی، مدیران مالی و کارشناسان دولتی است که با استفاده از روش نمونهگیری 156 نفر از سه گروه ذی نفعان بهعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامهها بین آنها توزیع گردید. از نرمافزارهای Gpower، Spss، Lisrel، Excel و آزمون میانگین دو جامعه وابسته (آزمون تی زوجی)، تحلیل واریانس یکطرفه، روش طرح بلوکهای تصادفی و مدلهای خطی چند متغیره برای توصیف و تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس نتایج بهدستآمده مشاهده شد سطح پاسخ گویی بیرونی سازمان امور مالیاتی در حال حاضر نسبت به انتظارات ذی نفعان بسیار پایینتر است.از نظر گروههای شرکتکننده، بالاترین سطح پاسخگویی سازمان امور مالیاتی به دولت و پایینترین سطح پاسخگویی به جامعه علمی است. همچنین نتایج نشان داد که افزایش سطح پاسخ گویی بیرونی موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان درآمدهای مالیاتی خواهد شد.