عموماً محاسبات و اخذ مالیات بر پایه مبادلات کالا و خدماتی است که بهصورت ملموس صورت میپذیرد و این امر در اغلب کشورهای جهان صادق میباشد. از سویی امروزه با گسترش حوزههای کارکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، فضای مجازی و اینترنت، در تمامی عرصههای زندگی فردی و اجتماعی افراد، کاربرد نوینی ازاین فناوری را در اقتصاد شاهد هستیم که با بهکارگیری ابزار الکترونیک اقتصادی، مبادلات تجاری از شیوه سنتی در حال گذار به سمت تجارت الکترونیکی است. از سویی دیگر، یکی از منابع جدید و بالقوه مالیاتی اخذ مالیات از این حجم گسترده تجارت الکترونیک میباشد، البته مالیاتستانی از مبادلات الکترونیک در کشورمان با چالشهای عدیدهای مواجه میباشد که با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر به بررسی و مطالعه چالشهای فرا روی اخذ مالیات از تجارت الکترونیکی پرداخته و با انجام مصاحبه عمیق با نخبگان مالیاتی، فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک و استفاده از متد و شیوه دلفی بهمنظور جمعآوری آراء و همسو نمودن نظرات خبرگان این حوزهها و حصول اجماع، اهم چالشهای اخذ مالیات از تجارت الکترونیک در کشورمان در سه بعد: سیاستگذاری، قوانین و مقررات و فرآیندهای اجرایی و در 20 مولفه احصاء گردید، سپس بهمنظور مشخص نمودن مهمترین چالشها و ارزیابی نتایج مراحل قبلی و با بهرهگیری از تکنیک دلفی فازی که دراین تحقیق از عدد فازی مثلثی[1] استفاده شده است، پرسشنامهای از چالشهای بهدستآمده تهیه و در اختیار خبرگان قرار گرفت و پس از سه بار ارزیابی، اولویتبندی چالشها انجام
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
حقوقی دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10