دوره 28، شماره 46 - ( 1399 )                   جلد 28 شماره 46 صفحات 154-129 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


1- ، r.taheri@tax.gov.ir
چکیده:   (2628 مشاهده)
     عموماً محاسبات و اخذ مالیات بر پایه مبادلات کالا و خدماتی است که به‌صورت ملموس صورت می­پذیرد و این امر در اغلب کشورهای جهان صادق می­باشد. از سویی امروزه با گسترش حوزه‌های کارکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، فضای مجازی و اینترنت، در تمامی عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی افراد، کاربرد نوینی ازاین فناوری را در اقتصاد شاهد هستیم که با به‌کارگیری ابزار الکترونیک اقتصادی، مبادلات تجاری از شیوه سنتی در حال گذار به سمت تجارت الکترونیکی است. از سویی دیگر، یکی از منابع جدید و بالقوه مالیاتی اخذ مالیات از این حجم گسترده تجارت الکترونیک می­باشد، البته مالیات­ستانی از مبادلات الکترونیک در کشورمان با چالش‌های عدیده‌ای مواجه می­باشد که با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر به بررسی و مطالعه چالش‌های فرا روی اخذ مالیات از تجارت الکترونیکی پرداخته و با انجام مصاحبه عمیق با نخبگان مالیاتی، فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک و استفاده از متد و شیوه دلفی به‌منظور جمع‌آوری آراء و همسو نمودن نظرات خبرگان این حوزه‌ها و حصول اجماع، اهم چالش‌های اخذ مالیات از تجارت الکترونیک در کشورمان در سه بعد: سیاستگذاری، قوانین و مقررات و فرآیندهای اجرایی و در 20 مولفه احصاء گردید، سپس به‌منظور مشخص نمودن مهم‌ترین چالش­ها و ارزیابی نتایج مراحل قبلی و با بهره­گیری از تکنیک دلفی فازی که دراین تحقیق از عدد فازی مثلثی[1]  استفاده شده است، پرسشنامه­ای از چالش‌های به‌دست‌آمده تهیه و در اختیار خبرگان قرار گرفت و پس از سه بار ارزیابی، اولویت‌بندی چالش‌ها انجام
 
[1] L,M,U
متن کامل [PDF 1475 kb]   (1196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حقوقی
دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10

./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.