دوره 29، شماره 49 - ( 1400 )                   جلد 29 شماره 49 صفحات 32-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- ، h.asgari@mail.ilam.ac.ir
چکیده:   (2883 مشاهده)
اغلب سیاست­های مالیاتی مبتنی بر نحوه تصمیم­گیری مالیات­دهندگان براساس مدل­هـای اقتصـادی کلاسیک بنا نهاده شده است. اما بررسی­ها نشان می­دهد مدل­های تصمیم­گیری متعارف که فارغ از بنیان­های روان­شناسی_اجتماعی و تنها براساس مولفه­هـای اقتصـادی طراحـی شـده­انـد نمـی­توانـند، تحولات و نحوه دقیق عملکرد تصـمیم­گیـران را تبیـین کننـد. تمایل ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻳﻜﻲ از روﻳﻜﺮد­ﻫﺎی ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎی ﻛﺎراﻳﻲ ﺳﺎزﻣﺎن­های ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ اﺳﺖ. اﻫﺪاف اﻳﻦ روﻳﻜﺮد زﻣﺎﻧﻲ ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻋﻮاﻣﻞ اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ آن را ﺑﻪ درﺳﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﻤﻮده و ﺗﺤﺖ ﻛﻨﺘﺮل ﺧﻮد درآورد. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تمایل به پرداخت مالیات با استفاده از ابزارهای اقتصاد رفتاری است. برای رسیدن به این منظور ﺑﺎ ﺗﻮزﻳﻊ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در ﻣﻴﺎن واحدهای تولیدی دارای 50 نفر شاغل و بیشتر شهرک صنعتی سمنان رﻓﺘﺎر تمایل به پرداخت مالیات را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻣﻲدهد. یافته­ها نشان می دهد که جز دو مفهوم اقتصاد رفتاری سایر معیارهای اقتصاد رفتاری همچون اثر مالکیت، حسابداری ذهنی، اثر لنگر و حساسیت به انصاف و... به نحو مطلوبی میزان تمایل افراد را به پرداخت مالیات توضیح می­دهد و­ لذا چنان­چه دولت در وصول مالیات توجه ویژه­ای به معیار­های اقتصاد رفتاری داشته باشد می­تواند شاهد استقبال بیشتر مودیان هم در میزان مالیات پرداختی و هم در به موقع پرداخت نمودن آن باشد.
متن کامل [PDF 1028 kb]   (1183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریتی
دریافت: 1400/3/5 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10

./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.