دوره 29، شماره 52 - ( 1400 )                   جلد 29 شماره 52 صفحات 78-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- ، lashkarym@pnu.ac.ir
چکیده:   (838 مشاهده)
مقابله با مصرف بی‌رویه نوشیدنی‌های گازدار و قندی به سبب ایجاد پیامدهای درونی و بیرونی در بسیاری از کشورهای جهان دنبال می‌شود. تغییر قیمت از طریق ابزار مالیاتی یکی از مهم­ترین این سیاست‌ها است که موفقیت آن تا حد زیادی به جایگاه نوشابه‌ها در بین افراد هر جامعه وابسته است. با توجه به اینکه در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده نرخ بالاتر از استاندارد برای نوشابه‌ها به عنوان یک کالای آسیب‌رسان سلامت در نظر گرفته شده­است، هدف این پژوهش ارزیابی پتانسیل تأثیر سیاست‌های مالیاتی بر مصرف نوشابه‌ها است. جهت دستیابی به این هدف با روش رگرسیون‌های به ظاهر نامرتبط در قالب سیستم تقاضای تقریباً ایده‌آل درجه دوم و استفاده از داده‌های ترکیبی مخارج خانوارهای شهری ایران روی چهار گروه کالایی طی سال­های 1385 تا 1397، تابع تقاضای نوشابه برآورد و سپس کشش‌های قیمتی و درآمدی محاسبه شد. نتایج نشان می‌دهد که نوشابه‌ها در سبد مصرفی تمامی دهک‌های خانوارهای شهری، کالایی با کشش و غیرضروری (لوکس) محسوب می‌شوند. همچنین بررسی آثار رفاهی با استفاده از معیار تغییرات جبرانی نشان می‌دهد که افزایش نرخ مالیات تأثیر زیادی بر کاهش رفاه مصرف‌کنندگان ندارد و خانوارهای دهک‌های بالای درآمدی، متحمل بیشترین زیان رفاهی می‌شوند. بنابراین اعمال سیاست‌های مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند اثر مثبت و معناداری بر کنترل مصرف نوشابه‌ها داشته باشد.
 
متن کامل [PDF 1519 kb]   (349 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریتی
دریافت: 1401/3/10 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10

./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.