چکیده
یکی از اقدامات مهم سازمان امور مالیاتی کشور جهت طراحی و اجرای صحیح وصول مالیات به عنوان یک منبع درآمدی گسترده، رویآوردن به سمت فناوریهای جدید الکترونیکی میباشد. برای اجرای مالیاتستانی الکترونیکی علاوه بر زیرساختهای تکنولوژیکی و قانونی، باید به پذیرش شهروندان که عاملی کلیدی در توسعه ساختارهای الکترونیکی است نیز توجه شود. این تحقیق به دنبال عوامل موثر بر پذیرش مالیات الکترونیکی بر مبنای ادغام مدل تئوری پذیرش و تئوری رفتار برنامهریزی شده میباشد. این پژوهش از نظر هدف، از نوع بنیادی و از نظر روش توصیفی و چون از روش پرسشنامه ای استفاده مینماید، پیمایشی و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مودیان مالیاتی شهرستان شهرکرد در سال1392 میباشد که تعداد آنها نامحدود برآورد شده و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شد. پس از طراحی پرسشنامه و با سوالاتی با پایایی حدود 95/0 و تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از سوالات بوسیله نرم افزار SPSS 21 این نتایج حاصل شد: بین درک از مفید بودن، نگرش مودیان، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده با قصد مودیان، درک از مفید بودن، سهولت استفاده و امنیت و حفظ حریم خصوصی با نگرش مودیان، سهولت استفاده با درک از مفید بودن، اثربخشی کامپیوتر خود، حمایت دولت و تکنولوژی با کنترل رفتاری درک شده، رابطهای معنادار وجود دارد و فرضیه های این پژوهش با ٩٩ % اطمینان مورد تأیید قرار گرفته است.
./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |