@article{ author = {}, title = {Identifying the Effective Factors on VAT Revenues to GDP Ratio with an Emphasis on Registration Threshold}, abstract ={Nowadays, Value Added Tax (VAT) plays an important role in the economy of countries. Furthermore, VAT accounts for more than a half of their total tax revenues. The statistical surveys during the past decade indicate that the VAT increased dramatically across the world including Iran. Therefore, the ratio of VAT revenues to GDP is 12%, 4% in developed and developing countries respectively; however, it accounts only 3.14% for Iran. With regards to these statics, the main question is what can define the difference in the ratio of Value Added Tax to GDP in these countries? For identifying the main determinants of VAT revenues to GDP, this paper will focus on the VAT registration threshold by using EGLS method of 48 countries over 2008-2017. The results obtained from the estimation of the model indicate that the ratio of VAT revenues to GDP has a negative relationship with the dummy variables, zero rates and exporting the oil of a country, and a positive relationship with other variables. The results bring to important issues regarding collecting VAT revenues: firstly that VAT registration threshold increases VAT revenues. secondly that government should use VAT as one of the main source of increasing revenues, particularly over these years, due to sanctions. Furthermore, this study suggests that the VAT threshold, especially in the VAT law, should be considered.}, Keywords = {VAT Threshold, Tax revenues, Value Added Tax}, volume = {28}, Number = {45}, pages = {7-35}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر نسبت مالیات بر ارزش‌‌افزوده به تولید ناخالص داخلی با تأکید بر حد‌‌آستانه ثبت‌نام}, abstract_fa ={امروزه مالیات بر ارزش‌‌افزوده نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارد و در بسیاری از کشورها، بیش از نیمی از کل درآمدهای مالیاتی را تشکیل می‌دهد. بررسی‌های آماری ده سال گذشته نشان می‌‌دهد که این نوع مالیات نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای جهان روندی رو به افزایش دارد به طوری که نسبت وصولی‌های این مالیات‌ها به GDP در کشورهای توسعه‌یافته، در حال‌توسعه و ایران به ترتیب 12، 4 و 14/3 درصد است. با توجه به این مشاهده، سؤال اصلی این است که چه عواملی می‌‌تواند این نسبت‌های متفاوت مالیات بر ارزش‌افزوده به GDP در کشورهای مختلف را توضیح دهد؟ در این مقاله ضمن شناسایی مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده نسبت مذکور، روی مفهوم «حد آستانه ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده» تمرکز می‌شود. بدین منظور، داده‌های 48 کشور طی دوره زمانی 2008 تا 2017 جمع‌آوری شده و با استفاده از روش  EGLSمدل اقتصادسنجی برآورد شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل حاکی از آن است متغیرهای موهومی نرخ صفر و صادرات نفت کشور با نسبت درآمدهای مالیاتی به GDP رابطه­ای منفی و سایر متغیرها با این نسبت رابطه­ای مثبت داشته­اند. یافته­های مقاله نکات مهمی را در خصوص وصول درآمدهای مالیات بر ارزش­افزوده به دست می­دهد، نخست آن که حد آستانه ثبت­نام مالیات بر ارزش‌‌افزوده سبب افزایش درآمدهای مالیات بر ارزش­افزوده می­شود. دوم آن که دولت باید از مالیات بر ارزش­افزوده به عنوان یکی از منابع اصلی افزایش درآمدها، به خصوص به دلیل تحریم­ها طی سال­های اخیر استفاده کند. همچنین مطالعه حاضر حاوی این پیام سیاستی است که حد آستانه خصوصاً در قانون مالیاتی باید تحت بررسی جدی قرار گیرد.}, keywords_fa = {حد آستانه ثبت‌نام, درآمد مالیاتی, مالیات بر ارزش افزوده}, doi = {10.29252/taxjournal.28.45.7}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1817-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1817-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {}, title = {Investigating Tax Avoidance Incentives in Corporations with Governmental Ownership based on CEO Tenure}, abstract ={The present study investigates the motivation for paying taxes in public companies based on the continuity of the CEO. Managers of public corporations may seek to increase profits and tax avoidance activities to provide a better image of the company and to preserve their personal position and interests. For this purpose, the data of the companies listed in the Tehran Stock Exchange for the period of 2007 to 2017 were extracted and the regression model of the pooled data was used to test the research hypotheses. The results show that state-owned companies have less tax avoidance than private-owned companies. Also, the second hypothesis of the study predicted that the continuity of CEO has a significant effect on tax avoidance. But the third hypothesis has not been confirmed by the simultaneous effect of continued selection of managers in state-owned corporations with higher taxation.}, Keywords = {Tax Avoidance, CEO Tenure, Governmental Ownership}, volume = {28}, Number = {45}, pages = {37-58}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {بررسی انگیزه های اجتناب مالیاتی در شرکت‌های دارای سهامدار دولتی بر مبنای دوره تصدی مدیرعامل}, abstract_fa ={پژوهش حاضر به بررسی انگیزه اجتناب مالیاتی در شرکت­های بورسی دارای سهامدار دولتی بر مبنای دوره تصدی مدیرعامل می­پردازد. مدیران شرکت­های دولتی برای ارائه تصویر مطلوب­تری از شرکت و حفظ موقعیت و منافع شخصی ممکن است به دنبال تغییر افزایشی سود و فعالیت­های اجتناب مالیاتی باشند. به همین منظور، داده­های مربوط به 118 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1386 تا 1396 استخراج و از الگوی رگرسیونی داده­های ترکیبی برای آزمون فرضیه­های پژوهش استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که شرکتهای دارای ساختار مالکیت دولتی نسبت به شرکت های دارای ساختار مالکیت خصوصی، اجتناب مالیاتی کمتری دارند. همچنین طبق فرضیه دوم پژوهش پیش­بینی شد دوره تصدی مدیرعامل تأثیر معناداری بر اجتناب مالیاتی دارد. اما فرضیه سوم اثر همزمان دوره تصدی مدیران در شرکتهای دارای مالکیت دولتی با پرداخت مالیات بالاتر تایید نشده است.}, keywords_fa = {اجتناب مالیاتی, دوره تصدی مدیر عامل, مالکیت دولتی}, doi = {10.29252/taxjournal.28.45.37}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1818-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1818-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {}, title = {A Model for Tax Evasion Forcasting based on ID3 Algorithm and Bayesian Network}, abstract ={Nowadays, knowledge is a valuable and strategic source as well as an asset for evaluation and forecasting. Presenting these strategies in discovering corporate tax evasion has become an important topic today and various solutions have been proposed. In the past, various approaches to identify tax evasion and the like have been presented, but these methods have not been very accurate and the overhead of calculations has also been high. Hence, in this study, a solution is proposed that is based on a combination of the three methods of ID3, Bayesian network and SVM algorithm. In this research, the hybrid RAF set algorithm and hierarchical decision algorithm are used for pre-processing and selecting effective data. The proposed solution in Visual Studio environment using C # programming language and help from Veka library has been compared with popular methods such as ID3, Bayesian and SVM and it is found that this method has much higher accuracy than other methods. The case has been investigated and this indicates the robustness of the proposed method compared to the methods investigated.}, Keywords = {ID3 Algorithm, Bayesian Network, Rough Set, Hierarchical Decision Making}, volume = {28}, Number = {45}, pages = {59-87}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {ارائه مدل پیش‌بینی فرار مالیاتی برمبنای الگوریتم درخت تصمیم ID3 و شبکه بیزین}, abstract_fa ={امروزه دانش به‌عنوان یک منبع ارزشمند و استراتژیک و نیز یک دارایی برای ارزیابی و پیش‌بینی مطرح است و ارائه این راهکارها در زمینه کشف فرار مالیاتی شرکت­ها امروزه به بحث داغی تبدیل شده است و راهکارهای مختلفی در این زمینه ارائه شده است. هدف از این تحقیق ارائه مدل جدید برای تشخیص مؤدیان که دارای فرار مالیاتی هستند، می­باشد. ایده اصلی مقاله از مقایسه نسبت­های مالی شرکت مورد نظر با نسبت­های سال گذشته و همچنین برآورد مالیات سال مورد رسیدگی از روی مالیات سال قبل گرفته شده است. الگوریتمی که در این تحقیق از آن استفاده شده مبتنی بریک الگوریتم ترکیبی است که از ترکیب الگوریتم درخت تصمیمID3 و شبکه بیزین تشکیل شده است. نتایج حاصل از اجرای مدل­ها نشان می­دهد که که الگوریتم پیشنهادی با 60.58% دقت، دارای بالاترین دقت صحت و با 43.76% اشتباه دارای کمترین میزان اشتباه می­باشد. که از الگوریتم هایID3 و الگوریتم بیزین که الگوریتم­های پایه روش پیشنهادی می­باشند، نیز بسیار بهتر عمل می­کند.}, keywords_fa = {الگوریتم ID3, شبکه بیزین, مجموعه راف, تصمیم گیری سلسله مراتبی}, doi = {10.29252/taxjournal.28.45.59}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1820-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1820-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {}, title = {Identifying the Risk of Business Tax Compliance using the Grounded Theory}, abstract ={The present study identifies business tax compliance risks using the grounded theory approach. The statistical population of the study is the elite and experts in the field of taxation who have been selected from the snowball or chain sampling method for the interview according to the purpose of the research. After receiving the opinion of 23 elites and experts in 2019, 28 cases of business tax compliance risks were identified and according to the open and central coding method, risks were classified in 4 sections: financial events registration, tax return, providing information and tax debt settlement. The prioritization of tax compliance risks using the hierarchical analysis method shows that in the non-registration of financial events section, the highest risk of compliance is use of two ledgers in recording financial events. In the risk-taking section of the statement, the most important risk is the non-submission of the statement. In the risk-taking section of taxpayers, the highest risk is failure to submit documents and ledgers on time. According to the results of this study, tax decision makers can fill the legal gaps in the sectors that have the highest risk of tax evasion and provide an executive guarantee to comply with it.}, Keywords = {Compliance Risk, Business Taxation, Grounded Theory}, volume = {28}, Number = {45}, pages = {89-118}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {شناسایی ریسک تمکین مالیات مشاغل با روش نظریه پردازی زمینه بنیان}, abstract_fa ={پژوهش حاضر به شناسایی ریسک­های تمکین مالیات مشاغل با استفاده از روش نظریه پردازی زمینه بنیان می­پردازد. جامعه آماری پژوهش، نخبگان و متخصصین صاحب­نظر در حوزه مالیاتی هستند که با توجه به هدف پژوهش، از روش نمونه­گیری گلوله­برفی یا زنجیره­ای برای مصاحبه استفاده شده­است. پس از اخذ نظر23 نفر از نخبگان و صاحب­نظران امر در سال 1398 تعداد 28 مورد ریسک­ تمکین مالیات مشاغل شناسایی و با توجه به روش کدگذاری باز و محوری، ریسک­های شناسایی شده در چهار بخش ثبت رویدادهای مالی، اظهارنامه مالیاتی، ارائه اطلاعات و تسویه بدهی مالیاتی طبقه­بندی شد. اولویت بندی ریسک­های تمکین مالیات با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، نشان می دهد در بخش عدم ثبت رویدادهای مالی، بیشترین ریسک تمکین، استفاده از دو دفتر در ثبت رویدادهای مالی است. در بخش ریسک تمکین در اظهارنامه، مهمترین ریسک تمکین، عدم ارائه اظهارنامه است. در بخش ریسک تمکین مؤدی در ارائه اطلاعات نیز بیشترین ریسک تمکین، عدم تسلیم اسناد و مدارک و دفاتر در موعد مقرر بوده و در نهایت مهمترین ریسک تمکین مشاغل در بخش عدم تسویه بدهی، اعتراض به رأی هیأت حل اختلاف تجدیدنظر و ارجاع به شورای عالی مالیاتی است. با توجه به نتایج این پژوهش، تصمیم­گیران حوزه مالیاتی می­توانند خلاءهای قانونی موجود در بخش­هایی که بیشترین ریسک تمکین مالیات دارد را رفع و ضمانت اجرایی برای رعایت آن پیش­بینی نمایند.}, keywords_fa = {ریسک تمکین, مالیات مشاغل, نظریه پردازی زمینه بنیان}, doi = {10.29252/taxjournal.28.45.89}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1821-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1821-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {}, title = {The General Rules of Contracts and the Rules of Anti-avoidance and Anti-evasion Paying Taxes (Tax Fraud)}, abstract ={Taxation issues are among the factors which balance between private rights and public interests. But the legal system of contracts also works for the welfare of the people and society. The general rules of contracts and the principles of private law have found their essential functions during the years.  Applying the above rules aimed at preserving public order along with the private rights of individuals, the combination of freedom and individual rights with public order makes it more acceptable from the legal, social or economic perspectives. The principles of tax law are always denounced, where private rights of individuals are violated and this leads to taxation away from their goals. Anti-tax avoidance rules created by tax legislators sometimes violate the private rights of persons and disrupt the general order of contracts. This Intervention neglects the principle of supremacy of will, taxable of some contracts without legal backing (Legality). The adoption of such tax laws causes disobedience and tax evasion. This is while resorting to well-known rules such as fraudulent conveyance (or transaction in order to avoid liability), fictitious transaction (or nominal transaction), illegitimate motives of transaction, depending on the circumstances and types of tax avoidance can be used as anti-tax avoidance rules. In this case, taxpayers face these rules which are basically used In order to protect the private rights of individuals, showed less resistance and it also leads to tax transparency.}, Keywords = {Tax, Tax Avoidance, Contracts Law, Tax Debt, Supremacy of Will}, volume = {28}, Number = {45}, pages = {119-154}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {قواعد عمومی قراردادها و قواعد ضد خودداری و فرار از پرداخت مالیات}, abstract_fa ={مسئله وضع مالیات از جمله عوامل ایجاد تعادل میان حقوق خصوصی اشخاص و منافع عمومی می باشد. لکن نظام حقوقی قراردادها نیز در پی سعادت توامان فرد و جامعه عمل می کند و قواعد عمومی قراردادها و اصول مسلم حقوق خصوصی، طی دوران متمادی کارکرد ویژه خود را پیدا کرده­اند. حقیقت  آن است که به­کارگیری قواعد فوق با هدف حفظ نظم عمومی در کنار حق های خصوصی اشخاص، جمع بین آزادی ها و حق های فردی با نظم عمومی را چه از دیدگاه حقوقی، چه اجتماعی و چه اقتصادی قابل پذیرش­تر می­نماید. قانونگذاران مالیاتی با وضع قاعده­های ضد خودداری از پرداخت مالیات، گاهی حقوق خصوصی اشخاص را نادیده گرفته و نظم عمومی قراردادها را بر هم زده­اند. هدف تحقیق آن است تا با پیاده سازی قواعد عمومی حقوق قراردادها به عنوان قواعد ضد خودداری از پرداخت مالیات، دخالت قانونگذار مالیاتی در تعیین ماهیت قراردادها، تعرض به اصل حاکمیت اراده، مشمولیت مالیاتی برخی قراردادها بدون پشتوانه حقوقی را به حداقل رسانده و از طرف دیگر تمکین حداکثری مالیاتی محقق شود.}, keywords_fa = {مالیات, خودداری از پرداخت مالیات, حقوق قراردادها, دین مالیاتی, حاکمیت اراده}, doi = {10.29252/taxjournal.28.45.119}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1822-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1822-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {}, title = {The Desirable Tax Compliance Model in Iran: Combined Model}, abstract ={In dealing with tax evasion phenomenon and developing tax sanctions generally, two preventive and behaviorism approaches can be mentioned. The inhibitory approach believes that by increasing the likelihood of discovering tax evasion and the severity of tax sanctions, tax evasions can be reduced.  On the contrary, the behaviorism approach believes that the increase in tax compliance among the taxpayers requires using the procedures that alter the mentality of taxpayers towards the tax system and the tax category. It is considered to provide necessary training to the taxpayers, upgrading their tax knowledge, tax justice, improving their tax ethics and simplifying the tax system in the desired behavior model. The present paper examines the method of secondary analysis and interview of these two patterns in the Iranian tax system and concluded that the emphasis of Iran's tax laws, especially reforms of the year 1394, is more direct to the inhibitory approach and is less important to behavioral indexes. Therefore, paying attention to the behavioral components along with the transparency of tax information (increasing the probability of discovering + State responsibility) is suggested as a worthy model in designing tax sanctions.}, Keywords = {Voluntary Compliance, Desirable Model, Deterrence Theory, Psychology Theory}, volume = {28}, Number = {45}, pages = {155-181}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {الگوی مطلوب تمکین مالیاتی در ایران: الگوی ترکیبی}, abstract_fa ={در برخورد با پدیده فرار مالیاتی و صورت­بندی ضمانت­اجراهای مالیاتی به­طور کلی دو رویکرد بازدارندگی و رفتارگرایی را می­توان نام برد. در رویکرد بازدارندگی اعتقاد بر آن است که با افزایش احتمال کشف فرار مالیاتی و شدت ضمانت­اجراهای مالیاتی می­توان فرار مالیاتی را کاهش داد. در مقابل، رویکرد رفتارگرایی بر این باور است که افزایش تمکین مالیاتی در میان مؤدیان مستلزم کاربست روشهایی است که ذهنیت مؤدیان را نسبت به نظام مالیاتی و مقوله مالیات تغییر دهد. ارائه آموزش­های لازم به مؤدیان و ارتقای دانش مالیاتی، عدالت مالیاتی، بهبود اخلاق مالیاتی و ساده سازی نظام مالیاتی در الگوی رفتاری مورد نظر است. مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیل ثانویه، مصاحبه این دو الگو را در نظام مالیاتی ایران بررسی کرده و نتیجه می­گیرد که تأکید قوانین مالیاتی ایران به ویژه اصلاحات سال 1394 قانون مالیاتهای مستقیم بیشتر بر رویکرد بازدارندگی بوده و کمتر به شاخص­های رفتاری نظر دارد. لذا توجه به مؤلفه­های رفتاری در کنار شفافیت اطلاعات مالیاتی (افزایش احتمال کشف + مسئولیت­پذیری دولت) به عنوان الگوی شایسته در طراحی و تعبیه ضمانت­اجراهای مالیاتی پیشنهاد می­گردد.}, keywords_fa = {ضمانت اجرا, الگوی مطلوب, بازدارندگی, رفتارگرایی}, doi = {10.29252/taxjournal.28.45.155}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1823-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1823-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {asadzadeh, vahi}, title = {Impact of International Tax Agreements on the International System}, abstract ={The treaty is the best means of engagement and cooperation of countries in the field of international relations. Features such as order and precision, the determination of the scope and framework of rights and obligations in a treaty, has raised it as an explicit request by members of the international community. On the other hand, the conclusion of bilateral and multilateral tax treaties has given countries a favorable economic and political impact. Since most of these treaties have been concluded in accordance with the UN Model Tax Convention and the Organization for Economic Co-operation and Development, Governments wishing to conclude bilateral and multilateral treaties tend to seek to harmonize the provisions of their tax treaties And pursue goals such as confronting disproportionate agreements, abusing agreements, avoiding false standing in agreements, and eventually drafting laws to improve dispute resolution mechanisms such as referring to compulsory arbitration  and  Each of these bilateral agreements and international treaties, both at the regional and at the transnational level, can have effects such as the harmonization of international tax rules in the international system.  }, Keywords = {tax system, international cooperation, international taxes, double taxation, tax information exchange}, volume = {28}, Number = {46}, pages = {7-23}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {اثرگذاری موافقت نامه های بین المللی مالیاتی در نظام بین الملل}, abstract_fa ={معاهده بهترین وسیله تعامل و همکاری کشورها در عرصه روابط بین الملل است. ویژگی هایی چون نظم و دقت، تعیین حدود و چهارچوب حقوق و تعهدات در یک معاهده، آن را به عنوان تجلی اراده صریح اعضای جامعه بین المللی مطرح کرده است. از طرفی، انعقاد موافقت نامه های بین المللی مالیاتی دوجانبه و چندجانبه آثار اقتصادی و سیاسی مطلوبی بر کشورها گذاشته است. از آنجائیکه بیشتر این معاهدات  در تبعیت از معاهده نمونه  مالیاتی سازمان ملل و سازمان سازمان همکاری اقتصادی و توسعه منعقد گردیده اند، دولت های که مایل به انعقاد معاهدات دوجانبه و چندجانبه هستند معمولاً به دنبال یکسان کردن مقررات مندرج در توافقنامه های مالیاتی خود می باشند و اهدافی مانند مقابله با توافقات نامتناسب، سوءاستفاده از توافقنامه ها ، اجتناب از مقرهای دائمی ساختگی در توافقنامه ها و نهایتاً تدوین قوانینی برای بهبود سازو کارهای حل اختلاف مانند رجوع به داوری های اجباری را دنبال می کنند. که هر یک از این موافقت نامه های دوجانبه و معاهدات بین المللی چه در سطح منطقه ای و چه در سطح فرامنطقه ای می تواند اثراتی همچون یکسان سازی قواعد مالیاتی بین المللی در نظام بین المللی برجای گذارد.  }, keywords_fa = {نظام مالیاتی, همکاری بین المللی, مالیات های بین المللی, مالیات مضاعف, تبادل اطلاعات مالیاتی}, doi = {10.29252/taxjournal.28.46.7}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1579-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1579-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {ALEMOHAMMAD, SEYEDEH FATEMEH and TAJMIRRIAHI, HOSEIN}, title = {Reviewing and criticizing the criminal policy of tax crimes}, abstract ={The legislator, in pursuit of decentralization from the oil revenues system and the trend towards a tax-based system, has adopted the Direct Taxes Act on 1394/04/31 and, in Article 274 of the Act, without providing a definition of tax crimes and only after the expression Some examples of this economic crime have anticipated a sixth-grade punishment for committing such crimes. In this research, which was conducted through a library and descriptive-analytic study, by studying the specific elements of tax crimes and sanctions of them in the Act, it became clear that Iran's criminal policy against tax crimes was based on cases such as maximum criminalization, The lack of graded and effective of sanctions in relation to natural and legal persons, the lack of attempt and the inclusion of time lapse in some of these crimes, and more than being based on participation and preventive programs specialized, aimed at dealing with Tax Evasion, based on a more diverse criminal policy of a more repressive nature than our former tax rules}, Keywords = {Tax Crimes, Criminal Policy, Direct Taxes Act, Tax, Tax Evasion}, volume = {28}, Number = {46}, pages = {25-50}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {واکاوی و نقد سیاست جنایی جرایم مالیاتی}, abstract_fa ={قانونگذار در راستای تمرکز زدایی از نظام وابسته به درآمدهای نفتی و گرایش به سمت نظام مبتنی بر درآمدهای مالیاتی اقدام به تصویب قانون مالیات های مستقیم  اصلاحی 31/04/1394کرده و در ماده 274 این قانون بدون ارائه تعریفی از جرایم مالیاتی و صرفا پس از بیان برخی از مصادیق این جرم اقتصادی مجازات تعزیری درجه شش برای مرتکب این قبیل جرایم پیش بینی نموده است. در این پژوهش که از طریق مطالعه کتابخانه ای و به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته، با بررسی عناصر اختصاصی جرایم مالیاتی و ضمانت اجراهای آنها در قانون، مشخص شد که سیاست جنایی ایران در قبال جرایم مالیاتی از مواردی نظیر جرم انگاری های حداکثری، خلاء ضمانت اجراهای درجه بندی شده و کارآمد در خصوص اشخاص حقیقی و حقوقی، فقدان شروع به جرم و شمول مرور زمان در برخی از این جرایم رنج می برد و  بیش از این که مبتنی بر مشارکت و برنامه های پیشگیرانه تخصصی باشد، با هدف مقابله با فرار مالیاتی، بر پایه نوعی سیاست کیفری افتراقی از نوع سرکوبگر و سخت گیرانه تر نسبت به قوانین مالیاتی سابق بنا شده است.  }, keywords_fa = {جرایم مالیاتی, سیاست جنایی, قانون مالیات های مستقیم, مالیات, فرار مالیاتی}, doi = {10.29252/taxjournal.28.46.25}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1480-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1480-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {kia, seyed hassan and darvish, hassan and ghorbani, ali and ahmadi, aliakbar}, title = {Designing and explaining the model of Antecedents and Consequences of citizenship rights in government organizations}, abstract ={Today, accountability to responsibilities and responsibilities is not only the responsibility of the government, but citizens also have a major responsibility in this area. From this point of view, what seems unavoidable is the need for joint cooperation between citizens and the government and citizens with citizens in order to achieve their rights. The main goal of this research is designing a model for the operation of citizenship rights in the organization of tax affairs of the country. The statistical population in this study was the total taxpayers in Tehran, and the sample size was determined by James Steven's formula of 300 people. The research methodology is a survey, the most important of which is the ability to generalize the results. The fitting of the proposed model was done through structural equation modeling in three parts of the model of measurement, structural model and the whole model and by Smart PLS 2.0 software. After examining all the research hypotheses were approved, and finally, some suggestions were made.}, Keywords = {Designing and explaining the model of Antecedents and Consequences of citizenship rights}, volume = {28}, Number = {46}, pages = {51-84}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {طراحی و تبیین مدل پیشایند ها و پسایند های حقوق شهروندی در سازمان امور مالیاتی کشور}, abstract_fa ={امروزه پاسخگویی در مقابل مسئولیت‌ها و تکالیف نه تنها بر عهده دولتمردان است، بلکه شهروندان نیز در این عرصه مسئولیت خطیری بر دوش دارند. از این دیدگاه آن چه به نظر اجتناب‌ناپذیر است از یکسو ضرورت همکاری‌های مشترک بین شهروندان با دولت و شهروندان با شهروندان در جهت دستیابی به حقوق حقه خویش می باشد. هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل پیشایند ها و پسایند های حقوق شهروندی در سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. جامعه آماری در این پژوهش کل مودیان مالیاتی کشور که تعداد نمونه بر اساس فرمول جیمز استیون 300 نفر تعیین گردید. روش انجام تحقیق به صورت پیمایشی بوده که مهم-ترین مزیت آن قابلیت تعمیم نتایج به دست آمده می‌باشد. برازش مدل ارائه شده از طریق مدل یابی معادلات ساختاری در سه بخش مدل اندازه گیری ، مدل ساختاری و کل مدل و توسط نرم افزار Smart PLS 2.0 انجام شده است. پس از بررسی های انجام شده کلیه فرضیات پژوهش مورد تایید قرار گرفت و در نهایت پیشنهاداتی ارائه گردید.}, keywords_fa = {حقوق شهروندی, حقوق اجتماعی, پیشایند ها و پسایند ها, حقوق متقابل مردم و دولت}, doi = {10.29252/taxjournal.28.46.51}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1585-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1585-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {Mulaee, Ayat}, title = {Research on legal standards and principles in repeated Article 251of the Direct Tax Act}, abstract ={Extraordinary proceedings are one of the common legal mechanisms besides ordinary proceedings which deals with the claims of individuals within the framework of a specific legal system. A look at repeated article 251 shows that the subject of this article is the extraordinary tax procedure and deals with tax claims within the framework of relevant laws and regulations. It looks like the legislator has been summarized in this article and there is a kind of legal vacuum regarding tax filing mechanisms in this article. One way out of such a vacuum is to extend the legal principles to this article. The question in this regard is: What are the criteria and legal principles surrounding the repeated Article 251 of the Direct Tax Act? In answer to this question, using the research method: The descriptive-analytical conclusion is as follows: First, some legal principles are explicitly extractable from the text of the article, such as the documentary and reasoning principle. Secondly, some principles of law, such as the validity of the judgment, can be deduced from the scope of the general principles of law and the context of the matter. Thirdly, these principles are the most important indicator for the refinement and clarity of the article, as they are written in the absence of the text, they are the guiding light for tax authorities.}, Keywords = {Repeated Article 251, Legal analysis, legal principles, legal criteria, The principle of competence.}, volume = {28}, Number = {46}, pages = {85-102}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {کاوش معیارها و اصول حقوقی در ماده 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم}, abstract_fa ={دادرسی فوق‌العاده یکی از سازکارهای حقوقی رایج در کنار دادرسی عادی است که به دعاوی اشخاص در چارچوب نظام حقوقی مشخص رسیدگی می‌کند. نگاهی به ماده 251 مکرر چنین می‌نمایاند که موضوع این ماده، دادرسی فوق‌العاده مالیاتی است و به دعاوی مالیاتی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه می-پردازد. چنین بنظر می‌رسد که قانونگذار در این ماده دچار ایجازگویی گردیده و نوعی از خلأ قانونی راجع به سازکارهای رسیدگی مالیاتی در این ماده مشاهده می‌شود. یکی از راههای برون‌رفت از چنین خلأئی، تسریِ اصول حقوقی به این ماده است. در این راستا سوال نوشتار حاضر این است: معیارها و اصول حقوقی پیرامونِ ماده 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم چیست؟ در پاسخ به این سوال، با استفاده از روش تحقیق: توصیفی‌ـ‌تحلیلی چنین نتیجه‌گیری شده است: اولاً؛ برخی از اصول حقوقی به صراحت از منطوق ماده، نظیر اصل مستند و مستدل بودن دلایل، قابل استخراج است. ثانیاً؛ برخی از اصول حقوقی، نظیر اعتیار امر قضاوت‌شده، از فضایِ اصول کلی حقوقی و زمینه ماده قابل استخراج هستند. ثالثاً؛ این اصول مهمترین شاخص برای منقح‌سازی و وضوح بیشتر ماده مذکور به‌شمار می‌آیند به‌نحوی که این اصول در فقدان متن نوشته، چراغ راهنمایِ مقامات مالیاتی هستند.}, keywords_fa = {ماده 251 مکرر, تحلیل حقوقی, اصول حقوقی, معیارهای حقوقی, اصل صلاحیت.}, doi = {10.29252/taxjournal.28.46.85}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1653-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1653-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {gharanjik, esmaeil and ziaadini, mohamad and hadavinezhad, mostsf}, title = {Identification and Prioritization of Factors Affecting Increasing Public Participation in Tax Payment Using Fuzzy Topsis Method}, abstract ={Public participation in taxation has been one of the fundamental goals of all tax systems.moving towards voluntary obedience management is an approach that pays attention to the social and economic motivations of citizens and before the occurrence of disobedience, identifies its contexts and puts the principle on prevention. The purpose of this study is to identify and prioritize the effective factors in increasing public participation in tax payment. Accordingly, 61 components were identified by studying the literature and reviewing the background. The list was provided to the experts during a semi-open questionnaire. As a result of screening these factors, 15 factors were eliminated using fuzzy logic-based averaging. Also, according to experts, 21 factors have been identified as effective factors in increasing participation in tax payment. The results of ranking the options with the fuzzy TOPSIS technique showed that the variables "fairness and equity of the tax system" with the highest coefficient of closeness are in the first place and "gender of taxpayers" with the lowest coefficient of closeness are in the last ranks.}, Keywords = {Public participation,Tax,Fuzzy Network Analysis}, volume = {28}, Number = {46}, pages = {103-128}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر افزایش مشارکت عمومی در پرداخت مالیات با استفاده از روش تاپسیس فازی}, abstract_fa ={مشارکت عمومی در پرداخت مالیات از جمله اهداف بنیادین تمامی سیستم‌های مالیاتی بوده است. حرکت به سوی مدیریت تمکین داوطلبانه رهیافتی است که به انگیزه‌های اجتماعی و اقتصادی شهروندان توجه نموده و پیش از وقوع عدم تمکین، زمینه‌های آن را شناسایی نموده و اصل را بر پیشگیری قرار می‌دهد. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در افزایش مشارکت عمومی در پرداخت مالیات است.بر همین اساس،ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع و مرور پیشینه 61 مولفه شناسایی گردید. فهرست مذکور طی پرسشنامه نیمه باز در اختیار خبرگان قرار گرفت که نتیجه غربال­گری این عوامل با استفاده از میانگین­گیری مبتنی بر منطق فازی،تعداد 15 عامل حذف شده اند. همچنین بر اساس نظر خبرگان تعداد 21 عامل به عنوان عوامل موثر در افزایش مشارکت در پرداخت مالیات شناسایی شده اند. نتایج حاصل از رتبه بندی  گزینه ها با تکنیک تاپسیس فازی نشان داد متغیر " عادلانه و منصفانه بودن نظام مالیاتی" با کسب بیشترین ضریب نزدیکی در رتبه اول  و " جنسیت مؤدیان" با کمترین ضریب نزدیکی در رتبه های آخر قرار دارند.}, keywords_fa = {مشارکت عمومی, مالیات, تحلیل شبکه‌ای فازی}, doi = {10.29252/taxjournal.28.46.103}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1663-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1663-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {28}, Number = {46}, pages = {129-154}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {بررسی چالش‌های فراروی اخذ مالیات بر تجارت الکترونیک}, abstract_fa ={     عموماً محاسبات و اخذ مالیات بر پایه مبادلات کالا و خدماتی است که به‌صورت ملموس صورت می­پذیرد و این امر در اغلب کشورهای جهان صادق می­باشد. از سویی امروزه با گسترش حوزه‌های کارکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، فضای مجازی و اینترنت، در تمامی عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی افراد، کاربرد نوینی ازاین فناوری را در اقتصاد شاهد هستیم که با به‌کارگیری ابزار الکترونیک اقتصادی، مبادلات تجاری از شیوه سنتی در حال گذار به سمت تجارت الکترونیکی است. از سویی دیگر، یکی از منابع جدید و بالقوه مالیاتی اخذ مالیات از این حجم گسترده تجارت الکترونیک می­باشد، البته مالیات­ستانی از مبادلات الکترونیک در کشورمان با چالش‌های عدیده‌ای مواجه می­باشد که با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر به بررسی و مطالعه چالش‌های فرا روی اخذ مالیات از تجارت الکترونیکی پرداخته و با انجام مصاحبه عمیق با نخبگان مالیاتی، فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک و استفاده از متد و شیوه دلفی به‌منظور جمع‌آوری آراء و همسو نمودن نظرات خبرگان این حوزه‌ها و حصول اجماع، اهم چالش‌های اخذ مالیات از تجارت الکترونیک در کشورمان در سه بعد: سیاستگذاری، قوانین و مقررات و فرآیندهای اجرایی و در 20 مولفه احصاء گردید، سپس به‌منظور مشخص نمودن مهم‌ترین چالش­ها و ارزیابی نتایج مراحل قبلی و با بهره­گیری از تکنیک دلفی فازی که دراین تحقیق از عدد فازی مثلثی[1]  استفاده شده است، پرسشنامه­ای از چالش‌های به‌دست‌آمده تهیه و در اختیار خبرگان قرار گرفت و پس از سه بار ارزیابی، اولویت‌بندی چالش‌ها انجام   [1] L,M,U}, keywords_fa = {تجارت الکترونیک, مالیات , مالیات بر تجارت الکترونیک}, doi = {10.29252/taxjournal.28.46.129}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1877-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1877-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {Sanaeepour, Hadi}, title = {Identifying and Prioritizing the Factors Influencing Tax Evasion in Small & Medium Enterprises (SMEs) from the Perspective of Iranian National Tax Administration Staff: A Mixed Method Study}, abstract ={The purpose of this research is to identify and prioritize the factors affecting tax evasion in Small & Medium Enterprises (SMEs) from the perspective of Iranian National Tax Administration staff. To achieve this goal, exploratory mixed method was used in both qualitative and quantitative phases. In the qualitative part, factors influencing tax evasion were identified by conducting 17 interviews with experts. Data analysis in this section was performed using content analysis method in three stages of open, axial and selective coding. Finally, 24 factors were identified as the most important factors that can be categorized into 6 main areas. In the quantitative part of the research, multi-criteria decision-making methods based on DEMTEL technique and network analysis process were used to weight, determine relationship severity and prioritize factors. The result of the process, which was computed using eleven steps in the Superdecision software, shows that the most important factors are the comprehensive information system, expert human resources, tax law, trust, corruption and cultural improvement. Finally, according to the results, practical solutions and suggestions were presented.}, Keywords = {Tax Evasion, Small & Medium Enterprises (SMEs), Exploratory Mixed Analysis}, volume = {28}, Number = {47}, pages = {7-30}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر فرار مالیاتی در کسب‌وکارهای کوچک‌ومتوسط از دیدگاه کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور: مطالعه‌ای آمیخته}, abstract_fa ={هدف از انجام این پژوهش شناسایی و اولویت­ بندی عوامل موثر بر فرار مالیاتی در کسب­ وکارهای کوچک­ ومتوسط از دیدگاه کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو فاز کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی تحقیق، عوامل موثر بر فرار مالیاتی با انجام 17 مصاحبه با خبرگان شناسایی شدند. تحلیل داده­ها در این بخش با استفاده از روش تحلیل محتوا طی فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. در نهایت 24 عامل به ­عنوان مهمترین عوامل تعیین شدند که می­توان آنها را در قالب 6 حوزه اصلی، دسته ­بندی کرد. در بخش کمّی تحقیق، برای وزن­دهی، تعیین شدّت رابطه و اولویت­ بندی عوامل از روش­های تصمیم ­گیری چندمعیاره مبتنی بر تکنیک دیمتل و فرآیند تحلیل شبکه­ای استفاده شد. نتیجه این فرآیند که محاسبات آن با استفاده از نرم افزار سوپر دیسیژن در یازده گام انجام شد، نشان می­دهد مهمترین عوامل به ترتیب وزن و اولویت عبارتند از سیستم جامع اطلاعاتی، نیروی انسانی متخصص، قانون مالیاتی، اعتماد، فساد اداری و بهبود فرهنگ مالیاتی. در انتها نیز با توجه به نتایج حاصل شده، راهکارها و پیشنهادهای کاربردی ارائه شدند.}, keywords_fa = {فرار مالیاتی, کسب‌وکارهای کوچک و متوسط, تحلیل آمیخته اکتشافی}, doi = {10.52547/taxjournal.28.47.7}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1892-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1892-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {Eskandari, Maral and Pajooyan, Jamshid and Mohammadi, Teymour and Ghafari, Farh}, title = {The Effect of Green Taxation on Income Distribution (Case Study of Selected OECD Countries)}, abstract ={Among all kinds of government resources, taxes, as a permanent and predictable source, have always been the focus of government officials. Economists are always trying to introduce new tax bases that create the least inefficiency in the economic system, among which the "green tax" that is applied on a cost basis has such a feature. This type of tax will be able to successfully increase the quality of the environment; But whether it can replace other taxes, is a double benefit hypothesis that must be considered separately. In this research, environmental taxes and the effect of this type of tax on income distribution, are studied in 35 selected countries of OECD  in the period of 1980-2015. The results of the panel model show that the application of green tax has no effect on improving the income distribution.}, Keywords = {Green Tax, Environmental Tax, Income Distribution, OECD}, volume = {28}, Number = {47}, pages = {31-50}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {اثر اعمال مالیات سبز بر توزیع درآمد: مطالعه موردی کشورهای منتخب OECD}, abstract_fa ={در بین انواع منابع دولت، مالیات به عنوان منبع دائمی و قابل پیش ­بینی همواره مورد توجه دولتمردان بوده است. اقتصاددانان همواره در تلاشند تا پایه­ های مالیاتی جدیدی معرفی کنند که کم­ترین عدم کارایی را در سیستم اقتصادی ایجاد کند که در این بین «مالیات­ های سبز» که بر پایه هزینه اعمال می­ شود از چنین ویژگی برخوردار است. در کشور ایران این نوع مالیات بویژه به دلیل اهمیت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در راستای کاهش اثرپذیری از تحریم‌ها، مورد توجه قرار گرفت. در این پژوهش به مطالعه مالیات‌های زیست‌محیطی پرداخته می­ شود و اثر این نوع مالیات بر توزیع درآمد در 35 کشور منتخب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در بازه زمانی 2015-1980 بررسی می­ شود. نتایج مدل پانل نشان می دهد که اعمال مالیات سبز، اثری در بهبود توزیع درآمد نداشته است.}, keywords_fa = {مالیات سبز, مالیات زیست محیطی, توزیع درآمد}, doi = {10.52547/taxjournal.28.47.31}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1891-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1891-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {Sadeghi, Ahmad Ali and Hosseini, Mohammad Ali and MohammadKhani, Kamr}, title = {A Model of Managerial Competencies in the National Tax Administration}, abstract ={Competency-based human resource management is a powerful tool that emphasizes people's behaviors and contributes to organizational success. The purpose of this study is to present a model of managerial competencies of managers in the tax administration. This research was done by combined method and for this purpose in the quantitative part using Morgan table, 356 people were selected by simple random method and in the qualitative part, 30 people were purposefully selected from the managers of the Tax Affairs Organization as a sample. The data of this research were collected using library studies, interviews and questionnaires. In the qualitative part, MAXQDA software has been used and in Quantitative part, SPSS and AMOS software have been used. By analyzing qualitative data and reviewing the texts, a questionnaire was developed and after confirming and completing the questionnaires, the model was presented using confirmatory factor analysis and the accuracy of the model was examined. According to the research findings, the model of the dimensions of mental health, perfectionism, communication, commitment, individual ability, mental and social health in the field of general competencies, dimensions of managerial personality, managerial communication, managerial skills and leadership in the field of competencies Management, dimensions of tax intelligence and tax knowledge in the field of specialized skills were formed.}, Keywords = {Human Resources, Competency Models, Managers Competency, Tax Organization}, volume = {28}, Number = {47}, pages = {51-74}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {ارائه مدل شایستگی های مدیریتی در سازمان امور مالیاتی کشور}, abstract_fa ={مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی، به عنوان یک ابزار قوی است که بر رفتارهای افراد تأکید دارد و به موفقیت سازمانی کمک می کند. هدف پژوهش حاضر ارائه ی مدل شایستگی های مدیریتی مدیران در سازمان امور مالیاتی کشور است. این تحقیق با روش ترکیبی انجام شده و به این منظور در بخش کمی با استفاده از جدول مورگان 356 نفر به روش تصادفی ساده و در بخش کیفی 30 نفر به روش هدفمند از مدیران سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. داده های این پژوهش با استفاده از  مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه و پرسش نامه جمع آوری گردید. در بخش کیفی از نرم افزار MAXQDA  و در بخش کمی از نرم افزارهایSPSS  و AMOS  بهره گرفته شده است. با تحلیل داده های کیفی و مرور متون، پرسشنامه تدوین و پس از تایید و تکمیل پرسشنامه ها، با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مدل ارائه و صحت مدل مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به یافته های پژوهش، مدل از ابعاد سلامت فکری، کمال گرایی، ارتباطات، تعهد، توانایی فردی، سلامت روانی و اجتماعی، در حوزه شایستگی های عمومی، ابعاد شخصیت مدیریتی، ارتباطات مدیریتی، مهارت های مدیریتی و رهبری در حوزه شایستگی های مدیرتی، ابعاد هوش مالیاتی و دانش مالیاتی در حوزه مهارت های تخصصی تشکیل شده است.}, keywords_fa = {منابع انسانی, مدل های شایستگی, شایستگی مدیران, سازمان مالیاتی}, doi = {10.52547/taxjournal.28.47.51}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1890-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1890-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {Aghaee, Allah Mohamad and Maddah, Maji}, title = {The Optimal Tax Rate Determination with Emphasis on VAT}, abstract ={Taxes are the most stable government revenues and they can be used as tools to implement social justice and to encourage investment. The purpose of this article is to determine the optimal vat rate by using a neoclassical growth model in Iran. To this end a generalized segmented growth model including household, firm and government was first developed. Using the parameters of the Iranian economy and social accounts matrix (Sam 1395), the mentioned model is calibrated and the optimal tax rate is determined in two scenarios in such a way that it receives the most income and has the least disruption. The research method is analytical and using a macroeconomic model. The research model is in the framework of computable general equilibrium model (CGE) and tax achievement in different scenarios. The results show that the implementation of vat at different Rates and in two scenarios 5 and 10 percent will increase the general level of prices, reduce GDP, increase government revenue, reduce household income and expenditure, increased total absorption and exchange rate.}, Keywords = {Optimal Tax Rate, VAT, Computable General Equilibrium Model (CGE)}, volume = {28}, Number = {47}, pages = {75-108}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {تعیین نرخ بهینه مالیات در ایران با تاکید بر مالیات بر ارزش افزوده}, abstract_fa ={مالیات یکی از باثبات‌ترین درآمدهای دولت است و می‌تواند به عنوان ابزاری در جهت اجرای عدالت اجتماعی، مقابله با تورم و تشویق سرمایه‌گذاری استفاده شود. یک نظام مالیاتی دارای شرایطی است که مهم‌ترین آنها عدالت و کارایی است و در یک نظام اقتصادی گسترده، انواع مالیات‌ها اثرات جانبی متفاوتی خواهند داشت. بنابراین، لازم است مالیاتها (از نظر پایه و نرخ ) به گونه‌ای طراحی و اجرا شوند که کم‌ترین اثرات اختلالی را در سیستم اقتصادی داشته باشند. همچنین امروزه مالیات، مهمترین منبع درآمدی دولت­ برای تأمین هزینه­های خود در جهان به شمار می­رود. این منبع در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، بیشترین درآمدهای دولت­ها را تشکیل می­دهد. اهمیت و نقش مالیات در دستیابی به رشد مستمر و پایداری اقتصادی، اشتغال، کاهش تورم، ثبات سطح عمومی قیمت­ها و همچنین به عنوان مهمترین منبع درآمدی دولت در حال حاضر پس از نفت برای همه آگاهان و مسئولان اقتصادی و سیاسی کشور آشکار و مهم می­باشد. در سال­های اخیر سهم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی در بودجه عمومی دولت، ناشی از وصول مالیات بر درآمد و ارزش افزوده بوده است. بنابراین، دولت نگاه ویژه­ای به این نوع مالیات داشته و پیگیر دائمی نمودن قانون مالیات بر ارزش افزوده است هدف از مقاله حاضر تعیین نرخ بهینه مالیات بر ارزش افزوده در ایران است. روش تحقیق در این پژوهش بصورت تحلیلی با استفاده از یک مدل کلان اقتصادی است. مدل تحقیق، مبتنی بر الگوی رشد نئوکلاسیک برای تعیین نرخ بهینه مالیات است. مدل تحقیق در چارچوب مدل­های تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE[1]) پس از بسط الگو و دستیابی به رابطه تعیین‌کننده نرخ بهینه مالیات بر ارزش افزوده، با استفاده از پارامترهای اقتصاد ایران، مدل یاد شده کالیبره و میزان نرخ بهینه مالیات در سناریوهای مختلف محاسبه و تحلیل تجربی انجام شد.نتایج حاصل نشان می­دهد که اجرای مالیات بر ارزش افزوده با نرخ های مختلف و طی دو سناریو موجب افزایش سطح عمومی قیمتها، کاهش تولید ناخالص داخلی، افزایش درآمد دولت، کاهش قیمت عوامل تولید، کاهش درآمد و مخارج خانوارها، افزایش پس­انداز کل، افزایش سرمایه­گذاری کل، افزایش جذب کل، و افزایش نرخ ارز می­شود.}, keywords_fa = {نرخ بهینه مالیات, نظام مالیاتی, سیاست مالی, مدل تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE), ماتریس حسابداری اجتماعی ( SAM), اقتصاد ایران}, doi = {10.52547/taxjournal.28.47.75}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1889-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1889-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {Mulaee, Ayat}, title = {The Survey on Concept of Justice in the Article 251 Repeated of the Direct Tax A}, abstract ={"Justice" is one of the clear concepts of law and to the extent that this notion is evident in law equally as sophisticated as it is meaningful, this sophisticated concept may seem strange. One way to dispel such a stranger Radiation means this category in legal documents. This article has tried the meaning of this concept which is discussed in the context of the Article 251 repeated in order to eliminate the ambiguity surrounding it, as the legal meaning of the word is discovered. So in answering to the question that: What is the legal concept of justice in the repeal of Article 251 repeated of the direct tax law? Using the Research Method: The descriptive-analytical approach is that First, the concept of justice itself does not have a purely legal meaning at the concept level when it is by entering the field of law that it becomes legal. Secondly, we have to explain the legislator's conception of this concept to understand the legislator's understanding of this concept. Thirdly, it can be argued that the legislator's written position is that Justice in Article 251 repeated, basically, can be perceived in forms: balance, right, fairness, moderation and equality.}, Keywords = {Justice, Article 251 Repeated of the Direct Tax Act, Fairness, Moderation, Equality, Balance, Right}, volume = {28}, Number = {47}, pages = {109-128}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {کنکاشی در مفهوم عدالت در ماده 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم}, abstract_fa ={چکیده «عدالت» از مفاهیم نام‌آشنای حقوق است و به همان مقدار که این مفهوم در حقوق بدیهی می‌نمایاند به همان میزان نیز با تعمق در معنایش، این مفهوم پیچیده‌ و چه‌بسا غریب می‌نمایاند. یکی از راههای برطرف کردن چنین غربتی در حقوق، پرتوافکنی به معنای این مقوله در اسناد قانونی است. در این نوشتار سعی شده است معنای این مفهوم در چارچوب ماده 251 مکرر به بحث و بررسی گذاشته شود تا از رهگذر کشفِ معنایِ حقوقیِ کلمه، ابهامات پیرامون این ماده برطرف شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که مفهومِ حقوقیِ عدالت در ماده 251 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم چیست؟ با استفاده از روش تحقیق: توصیفی‌ـ-تحلیلی چنین استنتاج شده است که اولاً؛ عدالت فی‌نفسه در سطح «مفهوم»، واجد معنایِ ناب حقوقی نبوده بلکه با ورود به ساحت حقوق است که معنای حقوقی پیدا می‌کند. ثانیاً؛ برای فهم برداشت قانونگذار از این مفهوم، ناگزیر به تبیین برداشت مکتبیِ قانونگذار از این مفهوم هستیم. ثالثاً؛ با تبیینِ موضعِ مکتبیِ قانونگذار می‌توان گفت که عدالت در ماده 251 مکرر در اشکال: توازن، درستی، انصاف، اعتدال و برابری قابل برداشت است.}, keywords_fa = {عدالت, ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم, انصاف, اعتدال و برابری, توازن, درستی}, doi = {10.52547/taxjournal.28.47.109}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1888-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1888-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {Alizadeh, Mahmoud and Alimoradi, Mehri and Heydari, Derakhshan and Abdi, Hadis}, title = {The Role of the Authority of the Tax Administration as a result of Distributive and Procedural Justice on Tax compliance}, abstract ={Tax compliance involves a decision where personal benefits come at the expense of society and its members. Today, tax systems around the world depend on the voluntary compliance by the taxpayers. The higher the tax compliance rate in a tax system, the tax revenues increase accordingly.  On the other hand, when a taxpayer feels or believes that the tax system of his/her country is unfair and it has a high tax burden, the ethical costs of honesty and the related behavior are reduced and tax evasion is justified as a form of resistance to the tax system; therefore, it can be expected that taxpayers will voluntarily align with their decisions. This study aimed at investigating the effect of the interaction between distributive justice and procedural justice as well as to test a trilateral interaction (distributive justice* procedural justice*organizational authority) on tax compliance. The statistical population of this study was all legal entities in Tehran province. The sample size was extracted using Morgan table and finally 495 companies were randomly selected to analyze the research hypotheses. Research tools included the voluntary tax compliance questionnaire with 10 questions, compulsory tax compliance with 8 questions, procedural justice with 7 questions, distributive justice and the authority of the organization with 5 questions each. The results of the research hypotheses test in the first step of the model showed that procedural justice and distributive justice have significant effects on the level of voluntary tax compliance, but in a two-way interactive relationship, they reduce voluntary compliance; On the other hand, the results of the final model indicated that the effect of adjusting the authority power in an interactive relationship with distributive justice and procedural justice, well predicts the level of voluntary (not enforced) tax compliance.}, Keywords = {Distribution Justice, Procedural Justice, Organizational Power, Voluntary Tax Compliance, Enforced Tax Compliance}, volume = {28}, Number = {47}, pages = {129-155}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {نقش اقتدار سازمان مالیاتی در اثر عدالت توزیعی و رویه ای بر تمکین مالیاتی}, abstract_fa ={رعایت مالیات شامل تصمیماتی است که در نظر گرفتن منافع شخصی در آن، به ضرر جامعه و اعضای آن است. امروزه سیستم‌های مالیاتی در سراسـر جهـان وابسـته بـه تمکـین داوطلبانـه مالیـات توسـط مؤدیان مالیـاتی می‌باشند؛ چراکه هر چـه درصـد تمکـین مالیـاتی در یـک سیسـتم مالیاتی بالاتر باشد، به همان نسبت درآمد مالیاتی افزایش خواهد یافت. از طرفی وقتی مؤدی احساس کند یا معتقد باشد که سیسـتم مالیـاتی آن کشـور ناعادلانـه است و بار مالیاتی زیادی دارد، هزینه‌های اخلاقی بـرای رفتـار صـادقانه کـاهش و فـرار مالیاتی به‌عنوان نوعی مقاومت در برابر سیستم مالیاتی توجیه پیدا می‌کند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشـت کـه وقتـی مسـئولین مالیـاتی به‌صورت عادلانه در زمینه­های مختلف عمل کنند، مؤدیان به‌صورت داوطلبانـه بـا تصـمیمات آن‌ها هماهنـگ مـی­شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تعامل بین عدالت توزیع و عدالت رویه­ای و همچنین آزمون یک تعامل سه­جانبه (عدالت توزیع* عدالت رویه* اقتدار سازمان) بر تمکین مالیاتی به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه اشخاص حقوقی در استان تهران بوده است که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان استخراج شده و درنهایت 495 شرکت به‌صورت تصادفی برای تجزیه و تحلیل فرضیه پژوهش در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش در گام نخست مدل نشان داد که عدالت رویه­ای و عدالت توزیع تأثیر بسزایی در سطح تمکین داوطلبانه مالیاتی دارند؛ اما در یک رابطه تعاملی دوطرفه موجب کاهش تمکین داوطلبانه می­شوند؛ از طرفی نتایج مدل نهایی حاکی از آن بود که اثر تعدیلی اقتدار سازمان مالیاتی در یک رابطه تعاملی با عدالت توزیع و عدالت رویه­ای، سطح تمکین داوطلبانه (نه اجباری) مالیات را به‌خوبی پیش­بینی می­کند.}, keywords_fa = {عدالت توزیعی, عدالت رویه‌ای, اقتدار سازمان, تمکین داوطلبانه مالیاتی, تمکین اجباری مالیاتی}, doi = {10.52547/taxjournal.28.47.129}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1887-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1887-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2020} } @article{ author = {Izadi, Afsaneh and Sameti, Majid and Akbari, Nematollah}, title = {Estimation of Tax Evasion in Iran Using MIMIC Method (1976-2016)}, abstract ={It seems relatively in the developing and sometimes developed countries individuals and legal entities try to evade taxes legally or illegally. As a result, tax evasion has become a serious issue for countries including Iran. Being aware of the amount of tax evasion, politicians and statesmen can adopt the necessary policies to reduce it and improve the tax system. In this study, using the Multiple Indicators - Multiple Causes Method (MIMIC), the relative amount of tax evasion in Iran was estimated during the period of 1976 to 2016. The results indicated that the relative size trend of tax evasion during these 41 years has had ups and downs, starting from 8.18% of GDP and reaching its lowest level of 3.01 in 1987 and the highest amount in 1995, is 21.97% of GDP. Finally, the relative size of tax evasion reached 6.95% of GDP in 2016. The average relative size of tax evasion during these 41 years is 10.99.}, Keywords = {Tax Evasion, Tax Avoidance, Tax Compliance, MIMIC Method}, volume = {28}, Number = {48}, pages = {7-32}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {برآورد میزان فرار مالیاتی در ایران با استفاده از روش MIMIC (طی دوره 1399-1355)}, abstract_fa ={به طور نسبی در کشورهای در حال توسعه و بعضاً توسعه یافته نیز  افراد حقیقی و حقوقی سعی در گریز از مالیات به صورت قانونی یا غیر قانونی دارند. به همین خاطر فرار از مالیات یکی از مسائل جدی و حساس کشورها از جمله ایران ‌است. با آگاهی از میزان فرار مالیاتی، سیاستمداران و دولتمردان می‌توانند سیاست‌های لازم را جهت کاهش آن و بهبود نظام  مالیاتی در پیش گیرند. در این مطالعه با استفاده از روش علل چندگانه - آثار چندگانه (MIMIC) میزان نسبی فرار مالیاتی ایران طی دوره 1355 تا 1395 برآورد گردید. نتایج نشان دادند که روند اندازه نسبی فرار مالیاتی در طول این 41 سال دارای فراز و نشیب هایی بوده‌ که از 18/8 درصد تولید ناخالص داخلی شروع شده است و به کمترین مقدار خود یعنی 01/3 در سال 1366 می‌رسد. بیشترین مقدار آن در سال1374، 97/21 درصد از تولید ناخالص داخلی می‌باشد. در نهایت در سال 1395 اندازه نسبی فرار مالیاتی به 95/6 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده‌است. میانگین اندازه نسبی فرار مالیاتی طی این 41 سال برابر 99/10 می‌باشد.}, keywords_fa = {فرار مالیاتی, اجتناب مالیاتی, تمکین مالیاتی, روش MIMIC}, doi = {10.52547/taxjournal.28.48.7}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1923-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1923-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2021} } @article{ author = {AssadollahzadehBali, Seyed Rostam and Damankeshideh, Marjan and Hadinejad, Manijeh and Geraeinejad, Qolamreza and MomeniVesalian, Hooshang}, title = {Determination of Optimal Value Added Tax Rate Based on the Size of Underground Economy}, abstract ={Nowadays it is obvious that higher share of tax revenues in budgeting and its role in developing dynamic economy has been a main criterion of growth in each country. The value added tax has been focused by policy makers due to its transparent collection. It is crucial to determine optimal and appropriate tax rates to achieve economic objectives. The underground economy and its activities which are accompanied by false information declaration affect the level of government tax revenue collections. This paper seeks to determine optimal tax rates in three introduced models by using the Particle Swarm Optimization (PSO) Algorithm and the current data during the period 2008-2017 in two different conditions of underground economy and its absence. The results indicate that government collects near optimal value added tax by VAT rate optimization. On the other hand, the higher changes in value added tax rates have significantly positive effect on underground economy.}, Keywords = {Tax, Value Added Tax (VAT), Underground Economy, Particle Swarm Optimization (PSO) Algorithm}, volume = {28}, Number = {48}, pages = {33-60}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {تعیین نرخ بهینه مالیات بر ارزش افزوده مبتنی بر حجم اقتصاد پنهان}, abstract_fa ={در دنیای فعلی بالا بودن سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه و نقش آن در داشتن اقتصادی سالم و پویا، معیار اصلی پیشرفت و رشد هر کشوری می­باشد. در بین پایه­های مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده از جمله مالیات­هایی بوده است که طی سال­های اخیر توجه سیاست­گذاران را به دلیل شفافیتی که در وصول آن دارد، به خود جلب کرده است. اما تعیین نرخ­ بهینه مالیاتی در رسیدن به اهداف اقتصادی بسیار تعیین کننده است. از سویی در هر اقتصادی، اقتصاد پنهان و فعالیت­های پنهانی که مانع از ابراز درست اطلاعات می­شود، بر میزان وصولی درآمدهای مالیاتی دولت اثر می­گذارد. در این بررسی سعی شده است با استفاده از آمارهای موجود طی دوره 1396-1387 به تعیین نرخ­های بهینه مالیاتی در سه مدل معرفی شده با فرض وجود و عدم وجود اقتصاد پنهان، با استفاده از روش بهینه­یابی الگوریتم ازدحام ذرات پرداخته شود. نتایج بهینه­یابی نشان می­دهد که دولت در مورد مالیات بر ارزش افزوده نزدیک به مقادیر بهینه عمل کرده است. نکته­ دیگری که باید در نظر گرفت این است که تغییرات زیاد نرخ مالیات بر ارزش افزوده بر اقتصاد پنهان اثر مثبت و فزاینده دارد.}, keywords_fa = {مالیات, مالیات بر ارزش افزوده, اقتصاد پنهان, الگوریتم ازدحام ذرات}, doi = {10.52547/taxjournal.28.48.33}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1924-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1924-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2021} } @article{ author = {Abdollahi, Hosei}, title = {Tax Assessment Based on Banking Transactions in the Iranian Legal System}, abstract ={Although the use of banking transactions symbolizes the exploitation of financial information resources, it should also be seen as a reflection of the contrast between banking confidentiality and tax transparency. Fair development of this capacity in the Iranian tax system needs to explain the legal nature of banking transactions. It should also be asked on what legal basis the competencies of the organization originate and under what rules will it be governed? Descriptive-analytical approach in this study showed that in the case of transactions before 2016, since the organization's access authority is defined as "occasional and with legal formalities" and only about the "revenue" cases, the organization's diagnostic competence is limited to transactions that have revenue source and assessed in the same way, but in the case of transactions in 2016 and beyond, not only the organization has the authority to review all transactions, but also collecting taxes on "income" transactions and even "of unknown origin" has legal basis. Of course, in the latter case, it will be necessary to prove the "legal obligation of a taxpayer to maintain financial documents."}, Keywords = {Iranian Tax Law - Tax Assessment - Banking Transactions}, volume = {28}, Number = {48}, pages = {61-82}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {تشخیص مالیات براساس تراکنش‌های بانکی در نظام حقوقی ایران}, abstract_fa ={استفاده از تراکنشهای بانکی هرچند نماد تشخیص مالیات به کمک پایگاه­های اطلاعاتی است اما باید آن را نمودی از تقابل رازداری بانکی و شفافیت مالیاتی نیز به شمار آورد و لذا توسعه این ظرفیت در نظام مالیاتی ایران البته با تأکید بر روش­های عادلانه، ضروری است. پرسش اصلی این است که استفاده از این صلاحیت توسط سازمان امور مالیاتی در ایران دارای چه ابعاد حقوقی است. این پژوهش با رویکرد توصیفی–تحلیلی انجام شد و براساس آن بنظر می­­رسد درمورد تراکنشهای قبل از سال 1395 صلاحیت سازمان به صورت «موردی، همراه با تشریفات قانونی و ناظربر موارد درآمدی» باشد. درمورد تراکنشهای سال 1395 و ببعد نیز نه تنها سازمان صلاحیت بررسی کلیه تراکنش­ها را داراست بلکه اخذ مالیات از تراکنش­های «درآمدی» و حتی «با منشأ نامشخص» نیز واجد مبانی حقوقی است، البته درصورت اخیر، احراز «تکلیف قانونی مؤدی به نگهداری اسناد و مدارک مالی» ضروری بنظر می­رسد.}, keywords_fa = {حقوق مالیاتی ایران- تشخیص مالیات- تراکنشهای بانکی}, doi = {10.52547/taxjournal.28.48.61}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1925-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1925-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2021} } @article{ author = {Parsa, Omid Ali and Mehrkam, Mehrdad and HesniMoghadam, Fatemeh}, title = {The Impact of Economic Sanctions and Political Relations with Emphasis on Earnings and Tax Gaps: A Test of Political Economy Theory}, abstract ={In this research, governments must always respond to the public at different times and places in order to meet basic needs and demands, such as job creation, national security, price stabilization, etc. The government, as one of the key beneficiaries of corporations, relies on tax returns that are filed and submitted by taxpayers to determine tax rates. In spite of the government's reliance on the declarations of taxpayers, the tax expressed is not the same as the tax deducted in most cases. The research data were analyzed by using a sample of  120 companies listed in Tehran Stock Exchange during the years 2011-2017 using multivariate regression and multivariate regression models. The results of the study showed that economic sanctions increase the tax gap and reduce tax revenues. Also, political communications also increase the tax gap and decrease tax revenues. Under economic sanctions, companies are turning to the underground economy in order to escape tax evasion and keep cash in the company.}, Keywords = {Economic Sanctions, Political Communications, Revenues, Tax Gap}, volume = {28}, Number = {48}, pages = {83-108}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {تأثیر تحریم های اقتصادی و ارتباطات سیاسی با تأکید بر درآمدها و شکاف مالیاتی: آزمون تئوری اقتصاد سیاسی}, abstract_fa ={ دولت‏ها همواره در زمان‏ها و مکان‏های گوناگون باید در خصوص برآورده‏کردن نیازها و خواسته‏های اساسی، همچون ایجاد شغل، برقراری امنیت داخلی و ملی، تثبیت قیمت‏ها و غیره در برابر عموم مردم پاسخ‏گو باشند. دولت به عنوان یکی از ذی‏نفعان کلیدی شرکت‏ها، برای تشخیص میزان مالیات، بر اظهارنامه‏های مالیاتی که توسط مؤدیان مالیاتی تنظیم و تسلیم می‏گردد، تکیه می‏کند. به‎رغم تکیه دولت بر اظهارنامه‏های مؤدیان، مالیات ابراز شده با مالیات تعیینی در بیش‎‏تر موارد یکسان نمی‏باشد. داده­های پژوهش بـا اسـتفاده از نمونه­ای شامل 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سالهـای 2011 تا 2017 با روش داده­های ترکیبی و مدل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که تحریم­های اقتصادی باعث افزایش شکاف مالیاتی و کاهش درآمدهای مالیاتی می­شوند همچنین ارتباطات سیاسی نیز باعث افزایش شکاف مالیاتی و کاهش درآمدهای مالیاتی می­شوند. در شرایط تحریم اقتصادی، شرکت­ها رو به اقتصاد پنهان و اقتصاد زیرزمینی می­آورند تا از این طریق بتوانند از پرداخت مالیات فرار کرده و وجوه نقد را در شرکت نگه دارند.}, keywords_fa = {تحریم های اقتصادی, ارتباطات سیاسی, درآمدها و شکاف مالیاتی}, doi = {10.52547/taxjournal.28.48.83}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1926-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1926-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2021} } @article{ author = {Ameri, Reihaneh and Mirghasemi, Seyed Javad Mirghasemi and Rostami, Vali and Roohani, Kare}, title = {Analysis of Iran\'s Tax Law Enforcement Guarantees and Comparing it with the UK Tax System}, abstract ={One of the main sources of government revenue are taxes that are collected under different names. Tax revenues, constitute a considerable part of the state budget. In a way, it can be said that the activities of the government and its continuation depend on the collection of taxes. In this regard, in the tax law of some countries, including Iran and the United Kingdom, to provide and guarantee taxes, extensive and unique powers and authority are given to the tax system. By resorting to them, it can collect taxes in the fastest time and in the most appropriate way. These executive guarantees are divided in the form of administrative, criminal and civil enforcement guarantees. The latest guarantee of performances is the discussion of criminalization in the amendment of the Direct Taxes Law on 4/31/2015, which will have a significant impact on the implementation of the policies of the tax organization. Of course, it goes without saying that the guarantee of administrative execution has a higher economic efficiency than other guarantees of performances, and in contrast to the guarantee of civil and criminal execution, it is less desirable. Also, with the full implementation of the comprehensive tax plan and the use of new methods of taxation, along with factors such as enriching the tax culture and increasing the obedience of taxpayers and encouraging them to self-declare through tools such as increasing incentives and social services and so on. We expect to see more and more growth and development of the country in the economic field.}, Keywords = {Taxes, Tax Law, Tax System, Enforcement Guarantees, Tax Offences}, volume = {28}, Number = {48}, pages = {109-138}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {تحلیل ضمانت اجراهای حقوق مالیاتی ایران و مقایسه آن با نظام مالیاتی انگلستان}, abstract_fa ={ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﺻﻠﻲ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺩﻭﻟﺖ­ﻫﺎ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭﺻﻮﻝ می ﺷﻮﺩ. ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ، ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺑﻮﺩﺟﻪ ﺩﻭﻟﺘﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺩﻫﺪ. به نحوی که می توان گفت فعالیت های دولت و استمرار آن به وصول مالیات بســتگی دارد. در این راستا در حقوق مالیاتی برخی کشــورها از جمله ایران و انگلستان برای تأمین و تضمین مالیات، اختیارات و اقتدارات گسترده و منحصر به فردی به دستگاه مالیاتی داده می شود تا با توسل به آنها بتواند مالیات را در سریع ترین زمان و به مناسب ترین شیوه وصول نمایدکه این ضمانت های اجرایی در قالب ضمانت اجراهای اداری، کیفری و مدنی تقسیم بندی می شوند. جدیدترین ضمانت اجراها، بحث جرم انگاری در اصلاحیه 31/04/1394 قانون مالیات های مستقیم می باشد که در اعمال سیاست های سازمان مالیاتی تأثیر به سزایی خواهد داشت. البته ناگفته نماند که ضمانت اجرای اداری به نسبت دیگر ضمانت اجراها از کارایی اقتصادی بالاتری برخوردار بوده و در مقابل ضمانت اجرای مدنی و کیفری، مطلوبیت کمتری را به همراه دارد. همچنین با استقرار کامل طرح جامع مالیاتی و استمداد از شیوه های نوین مالیات ستانی در کنار عواملی چون اغناء فرهنگ مالیاتی و افزایش تمکین مؤدیان و ترغیب آنان به خوداظهاری از طریق ابزارهایی مانند افزایش تشویقات و خدمات اجتماعی و غیره انتظار می رود بیش از پیش رشد و توسعه کشور را در عرصه اقتصادی شاهد باشیم. }, keywords_fa = {مالیات, حقوق مالیاتی, دستگاه مالیاتی, ضمانت اجراها, جرایم مالیاتی}, doi = {10.52547/taxjournal.28.48.109}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1927-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1927-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2021} } @article{ author = {Amirkhani, AmirHossein and Javaheri, Mehdi Mohammad and Hematian, Hadi}, title = {Identifying the Duties of Managers in Modern Tax Organizations}, abstract ={Management skills and tasks are among the issues that have always been considered by management experts and thinkers in various ways. To consolidate their positions in the management circle of the organizations that work there, managers must know the tasks they need, and while learning them, they must perform these tasks in the action scene. The purpose of this study is to identify the individual, information and decision makers' duties in the central headquarters of the Iranian Tax Administration and General Tax Directorates of Tehran city and Province. This study, in terms of purpose is developmental – applied and qualitative - quantitative in nature. The statistical population included managers, assistants and senior experts who were interviewed by purposeful sampling method and snowball, which according to data adequacy principle, 15 people in total. The method of analysis is content analysis, which was collected through in-depth interviews. The Delphi method was used to evaluate the validity of individual, information and decision making tasks. Individual tasks include components of the communication network, planning activities, dependency actions and multi-tasking activities, and information tasks including components; database creation, monitoring activities, sharing activities and basic activities as well as decision making tasks components consist of developmental activities, work activities, and financial and material activities.}, Keywords = {Tasks of Managers, Content Analysis, Tax Affairs Organization}, volume = {28}, Number = {48}, pages = {139-158}, publisher = {Iranian National Tax Administration (INTA)}, title_fa = {شناسایی وظایف مدیران در سازمان‌های مالیاتی مدرن}, abstract_fa ={مهارت‌ها و وظایف مدیریتی از جمله مسائلی است که همواره مورد توجه بوده و صاحب­نظران و اندیشمندان مدیریت به شیوه‌های مختلف به آن پرداخته­اند. هر یک از مدیران به‌منظور تحکیم جایگاه خود در حلقه مدیریتی سازمان­هایی که در آنجا اشتغال دارند، باید وظایف مورد نیاز خود را بشناسند و ضمن فراگیری آنها، این وظایف را در صحنه عمل به کار بندند. هدف این پژوهش شناسایی وظایف فردی، اطلاعاتی و تصمیم­گیری مدیران در ستاد مرکزی سازمان امور مالیاتی کشور و ادارات­کل امور مالیاتی زیرمجموعه امور مالیاتی شهر و استان تهران است. این پژوهش از نظر هدف، توسعه­ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش‎، کیفی- کمی می­باشد. جامعه آماری شامل مدیران و معاونان و کارشناسان ارشد شاغل در ادارات­کل مذکور بوده که با روش نمونه­گیری از نوع هدفمند و گلوله برفی، انتخاب شده و با توجه به اصل کفایت داده‌ها، در مجموع با 15 نفر مصاحبه عمیق انجام شده و اطلاعات گردآوری گردید. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بدست آمده از روش تحلیل محتوا و برای بررسی اعتبار وظایف فردی، اطلاعاتی و تصمیم­گیری استخراج شده، از روش دلفی استفاده شده است. وظایف فردی شامل مؤلفه‌های "شبکه ارتباطی"، "فعالیت­های برنامه­ریزی"، "اقدامات وابستگی" و "فعالیت­های فراوظیفه‌ای" بوده و وظایف اطلاعاتی نیز شامل مؤلفه‌های "ایجاد پایگاه اطلاعاتی"، "فعالیت­های نظارتی"، "فعالیت­های اشتراک­گذاری"، "فعالیت­های پایه­ای" و همچنین وظایف تصمیم­گیری از مؤلفه‌های "فعالیت­های توسعه­ای"، "فعالیت­های کاری"، "فعالیت­های مالی" و "فعالیت­های مادی" تشکیل شده است.}, keywords_fa = {وظایف مدیران, تحلیل محتوا, سازمان امور مالیاتی}, doi = {10.52547/taxjournal.28.48.139}, url = {http://taxjournal.ir/article-1-1928-en.html}, eprint = {http://taxjournal.ir/article-1-1928-en.pdf}, journal = {Journal of Tax Research}, issn = {2251-6484}, eissn = {2717-1817}, year = {2021} }