fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
28
47
online
1
fulltext
fa
شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر فرار مالیاتی در کسبوکارهای کوچکومتوسط از دیدگاه کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور: مطالعهای آمیخته
Identifying and Prioritizing the Factors Influencing Tax Evasion in Small & Medium Enterprises (SMEs) from the Perspective of Iranian National Tax Administration Staff: A Mixed Method Study
هدف از انجام این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر فرار مالیاتی در کسب وکارهای کوچک ومتوسط از دیدگاه کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو فاز کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی تحقیق، عوامل موثر بر فرار مالیاتی با انجام 17 مصاحبه با خبرگان شناسایی شدند. تحلیل دادهها در این بخش با استفاده از روش تحلیل محتوا طی فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. در نهایت 24 عامل به عنوان مهمترین عوامل تعیین شدند که میتوان آنها را در قالب 6 حوزه اصلی، دسته بندی کرد. در بخش کمّی تحقیق، برای وزندهی، تعیین شدّت رابطه و اولویت بندی عوامل از روشهای تصمیم گیری چندمعیاره مبتنی بر تکنیک دیمتل و فرآیند تحلیل شبکهای استفاده شد. نتیجه این فرآیند که محاسبات آن با استفاده از نرم افزار سوپر دیسیژن در یازده گام انجام شد، نشان میدهد مهمترین عوامل به ترتیب وزن و اولویت عبارتند از سیستم جامع اطلاعاتی، نیروی انسانی متخصص، قانون مالیاتی، اعتماد، فساد اداری و بهبود فرهنگ مالیاتی. در انتها نیز با توجه به نتایج حاصل شده، راهکارها و پیشنهادهای کاربردی ارائه شدند.
The purpose of this research is to identify and prioritize the factors affecting tax evasion in Small & Medium Enterprises (SMEs) from the perspective of Iranian National Tax Administration staff. To achieve this goal, exploratory mixed method was used in both qualitative and quantitative phases. In the qualitative part, factors influencing tax evasion were identified by conducting 17 interviews with experts. Data analysis in this section was performed using content analysis method in three stages of open, axial and selective coding. Finally, 24 factors were identified as the most important factors that can be categorized into 6 main areas. In the quantitative part of the research, multi-criteria decision-making methods based on DEMTEL technique and network analysis process were used to weight, determine relationship severity and prioritize factors. The result of the process, which was computed using eleven steps in the Superdecision software, shows that the most important factors are the comprehensive information system, expert human resources, tax law, trust, corruption and cultural improvement. Finally, according to the results, practical solutions and suggestions were presented.
Tax Evasion, Small & Medium Enterprises (SMEs), Exploratory Mixed Analysis
فرار مالیاتی, کسبوکارهای کوچک و متوسط, تحلیل آمیخته اکتشافی
7
30
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1845-3&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/11
1399/10/22
2020/11/30
1399/9/10
Hadi
Sanaeepour
هادی
ثنائی پور
sanaeepour@gonbad.ac.ir
0031947532846008428
0031947532846008428
Yes
fa
اثر اعمال مالیات سبز بر توزیع درآمد: مطالعه موردی کشورهای منتخب OECD
The Effect of Green Taxation on Income Distribution
(Case Study of Selected OECD Countries)
در بین انواع منابع دولت، مالیات به عنوان منبع دائمی و قابل پیش بینی همواره مورد توجه دولتمردان بوده است. اقتصاددانان همواره در تلاشند تا پایه های مالیاتی جدیدی معرفی کنند که کمترین عدم کارایی را در سیستم اقتصادی ایجاد کند که در این بین «مالیات های سبز» که بر پایه هزینه اعمال می شود از چنین ویژگی برخوردار است. در کشور ایران این نوع مالیات بویژه به دلیل اهمیت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در راستای کاهش اثرپذیری از تحریمها، مورد توجه قرار گرفت. در این پژوهش به مطالعه مالیاتهای زیستمحیطی پرداخته می شود و اثر این نوع مالیات بر توزیع درآمد در 35 کشور منتخب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در بازه زمانی 2015-1980 بررسی می شود. نتایج مدل پانل نشان می دهد که اعمال مالیات سبز، اثری در بهبود توزیع درآمد نداشته است.
Among all kinds of government resources, taxes, as a permanent and predictable source, have always been the focus of government officials. Economists are always trying to introduce new tax bases that create the least inefficiency in the economic system, among which the "green tax" that is applied on a cost basis has such a feature. This type of tax will be able to successfully increase the quality of the environment; But whether it can replace other taxes, is a double benefit hypothesis that must be considered separately. In this research, environmental taxes and the effect of this type of tax on income distribution, are studied in 35 selected countries of OECD in the period of 1980-2015. The results of the panel model show that the application of green tax has no effect on improving the income distribution.
Green Tax, Environmental Tax, Income Distribution, OECD
مالیات سبز, مالیات زیست محیطی, توزیع درآمد
31
50
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1452-3&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/112021/01/11
1399/10/22
2020/11/302020/11/30
1399/9/10
Maral
Eskandari
مارال
اسکندری
maral.eskandari@yahoo.com
0031947532846008429
0031947532846008429
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
Jamshid
Pajooyan
جمشید
پژویان
jpajooyan@yahoo.com
0031947532846008430
0031947532846008430
No
Teymour
Mohammadi
تیمور
محمدی
atmohmmadi@gmail.com
0031947532846008431
0031947532846008431
No
Farhad
Ghafari
فرهاد
غفاری
0031947532846008432
0031947532846008432
No
fa
ارائه مدل شایستگی های مدیریتی در سازمان امور مالیاتی کشور
A Model of Managerial Competencies in the National Tax Administration
مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی، به عنوان یک ابزار قوی است که بر رفتارهای افراد تأکید دارد و به موفقیت سازمانی کمک می کند. هدف پژوهش حاضر ارائه ی مدل شایستگی های مدیریتی مدیران در سازمان امور مالیاتی کشور است. این تحقیق با روش ترکیبی انجام شده و به این منظور در بخش کمی با استفاده از جدول مورگان 356 نفر به روش تصادفی ساده و در بخش کیفی 30 نفر به روش هدفمند از مدیران سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. داده های این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه و پرسش نامه جمع آوری گردید. در بخش کیفی از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی از نرم افزارهایSPSS و AMOS بهره گرفته شده است. با تحلیل داده های کیفی و مرور متون، پرسشنامه تدوین و پس از تایید و تکمیل پرسشنامه ها، با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مدل ارائه و صحت مدل مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به یافته های پژوهش، مدل از ابعاد سلامت فکری، کمال گرایی، ارتباطات، تعهد، توانایی فردی، سلامت روانی و اجتماعی، در حوزه شایستگی های عمومی، ابعاد شخصیت مدیریتی، ارتباطات مدیریتی، مهارت های مدیریتی و رهبری در حوزه شایستگی های مدیرتی، ابعاد هوش مالیاتی و دانش مالیاتی در حوزه مهارت های تخصصی تشکیل شده است.
Competency-based human resource management is a powerful tool that emphasizes people's behaviors and contributes to organizational success. The purpose of this study is to present a model of managerial competencies of managers in the tax administration. This research was done by combined method and for this purpose in the quantitative part using Morgan table, 356 people were selected by simple random method and in the qualitative part, 30 people were purposefully selected from the managers of the Tax Affairs Organization as a sample. The data of this research were collected using library studies, interviews and questionnaires. In the qualitative part, MAXQDA software has been used and in Quantitative part, SPSS and AMOS software have been used. By analyzing qualitative data and reviewing the texts, a questionnaire was developed and after confirming and completing the questionnaires, the model was presented using confirmatory factor analysis and the accuracy of the model was examined. According to the research findings, the model of the dimensions of mental health, perfectionism, communication, commitment, individual ability, mental and social health in the field of general competencies, dimensions of managerial personality, managerial communication, managerial skills and leadership in the field of competencies Management, dimensions of tax intelligence and tax knowledge in the field of specialized skills were formed.
Human Resources, Competency Models, Managers Competency, Tax Organization
منابع انسانی, مدل های شایستگی, شایستگی مدیران, سازمان مالیاتی
51
74
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1854-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/112021/01/112021/01/11
1399/10/22
2020/11/302020/11/302020/11/30
1399/9/10
Ahmad Ali
Sadeghi
احمدعلی
صادقی
sadeghiahmadali@yahoo.com
0031947532846008433
0031947532846008433
Yes
Mohammad Ali
Hosseini
محمدعلی
حسینی
mahmaimy2020@gmail.com
0031947532846008434
0031947532846008434
No
Kamran
Mohammad Khani
کامران
محمدخانی
globecampus@gmail.com
0031947532846008435
0031947532846008435
No
fa
تعیین نرخ بهینه مالیات در ایران با تاکید بر مالیات بر ارزش افزوده
The Optimal Tax Rate Determination with Emphasis on VAT
مالیات یکی از باثباتترین درآمدهای دولت است و میتواند به عنوان ابزاری در جهت اجرای عدالت اجتماعی، مقابله با تورم و تشویق سرمایهگذاری استفاده شود. یک نظام مالیاتی دارای شرایطی است که مهمترین آنها عدالت و کارایی است و در یک نظام اقتصادی گسترده، انواع مالیاتها اثرات جانبی متفاوتی خواهند داشت. بنابراین، لازم است مالیاتها (از نظر پایه و نرخ ) به گونهای طراحی و اجرا شوند که کمترین اثرات اختلالی را در سیستم اقتصادی داشته باشند. همچنین امروزه مالیات، مهمترین منبع درآمدی دولت برای تأمین هزینههای خود در جهان به شمار میرود. این منبع در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، بیشترین درآمدهای دولتها را تشکیل میدهد. اهمیت و نقش مالیات در دستیابی به رشد مستمر و پایداری اقتصادی، اشتغال، کاهش تورم، ثبات سطح عمومی قیمتها و همچنین به عنوان مهمترین منبع درآمدی دولت در حال حاضر پس از نفت برای همه آگاهان و مسئولان اقتصادی و سیاسی کشور آشکار و مهم میباشد. در سالهای اخیر سهم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی در بودجه عمومی دولت، ناشی از وصول مالیات بر درآمد و ارزش افزوده بوده است. بنابراین، دولت نگاه ویژهای به این نوع مالیات داشته و پیگیر دائمی نمودن قانون مالیات بر ارزش افزوده است هدف از مقاله حاضر تعیین نرخ بهینه مالیات بر ارزش افزوده در ایران است. روش تحقیق در این پژوهش بصورت تحلیلی با استفاده از یک مدل کلان اقتصادی است. مدل تحقیق، مبتنی بر الگوی رشد نئوکلاسیک برای تعیین نرخ بهینه مالیات است. مدل تحقیق در چارچوب مدلهای تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE[1]) پس از بسط الگو و دستیابی به رابطه تعیینکننده نرخ بهینه مالیات بر ارزش افزوده، با استفاده از پارامترهای اقتصاد ایران، مدل یاد شده کالیبره و میزان نرخ بهینه مالیات در سناریوهای مختلف محاسبه و تحلیل تجربی انجام شد.نتایج حاصل نشان میدهد که اجرای مالیات بر ارزش افزوده با نرخ های مختلف و طی دو سناریو موجب افزایش سطح عمومی قیمتها، کاهش تولید ناخالص داخلی، افزایش درآمد دولت، کاهش قیمت عوامل تولید، کاهش درآمد و مخارج خانوارها، افزایش پسانداز کل، افزایش سرمایهگذاری کل، افزایش جذب کل، و افزایش نرخ ارز میشود.
Taxes are the most stable government revenues and they can be used as tools to implement social justice and to encourage investment. The purpose of this article is to determine the optimal vat rate by using a neoclassical growth model in Iran. To this end a generalized segmented growth model including household, firm and government was first developed. Using the parameters of the Iranian economy and social accounts matrix (Sam 1395), the mentioned model is calibrated and the optimal tax rate is determined in two scenarios in such a way that it receives the most income and has the least disruption. The research method is analytical and using a macroeconomic model. The research model is in the framework of computable general equilibrium model (CGE) and tax achievement in different scenarios. The results show that the implementation of vat at different Rates and in two scenarios 5 and 10 percent will increase the general level of prices, reduce GDP, increase government revenue, reduce household income and expenditure, increased total absorption and exchange rate.
Optimal Tax Rate, VAT, Computable General Equilibrium Model (CGE)
نرخ بهینه مالیات, نظام مالیاتی, سیاست مالی, مدل تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE), ماتریس حسابداری اجتماعی ( SAM), اقتصاد ایران
75
108
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1380-3&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/112021/01/112021/01/112021/01/11
1399/10/22
2020/11/302020/11/302020/11/302020/11/30
1399/9/10
Allah Mohamad
Aghaee
الله محمد
آقایی
amaghaee@yahoo.com
0031947532846008436
0031947532846008436
Yes
Majid
Maddah
مجید
مداح
majid.maddah@prof.semnan.ac.ir
0031947532846008437
0031947532846008437
No
fa
کنکاشی در مفهوم عدالت در ماده 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
The Survey on Concept of Justice in the Article 251 Repeated
of the Direct Tax A
چکیده «عدالت» از مفاهیم نامآشنای حقوق است و به همان مقدار که این مفهوم در حقوق بدیهی مینمایاند به همان میزان نیز با تعمق در معنایش، این مفهوم پیچیده و چهبسا غریب مینمایاند. یکی از راههای برطرف کردن چنین غربتی در حقوق، پرتوافکنی به معنای این مقوله در اسناد قانونی است. در این نوشتار سعی شده است معنای این مفهوم در چارچوب ماده 251 مکرر به بحث و بررسی گذاشته شود تا از رهگذر کشفِ معنایِ حقوقیِ کلمه، ابهامات پیرامون این ماده برطرف شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که مفهومِ حقوقیِ عدالت در ماده 251 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم چیست؟ با استفاده از روش تحقیق: توصیفیـ-تحلیلی چنین استنتاج شده است که اولاً؛ عدالت فینفسه در سطح «مفهوم»، واجد معنایِ ناب حقوقی نبوده بلکه با ورود به ساحت حقوق است که معنای حقوقی پیدا میکند. ثانیاً؛ برای فهم برداشت قانونگذار از این مفهوم، ناگزیر به تبیین برداشت مکتبیِ قانونگذار از این مفهوم هستیم. ثالثاً؛ با تبیینِ موضعِ مکتبیِ قانونگذار میتوان گفت که عدالت در ماده 251 مکرر در اشکال: توازن، درستی، انصاف، اعتدال و برابری قابل برداشت است.
"Justice" is one of the clear concepts of law and to the extent that this notion is evident in law equally as sophisticated as it is meaningful, this sophisticated concept may seem strange. One way to dispel such a stranger Radiation means this category in legal documents. This article has tried the meaning of this concept which is discussed in the context of the Article 251 repeated in order to eliminate the ambiguity surrounding it, as the legal meaning of the word is discovered. So in answering to the question that: What is the legal concept of justice in the repeal of Article 251 repeated of the direct tax law? Using the Research Method: The descriptive-analytical approach is that First, the concept of justice itself does not have a purely legal meaning at the concept level when it is by entering the field of law that it becomes legal. Secondly, we have to explain the legislator's conception of this concept to understand the legislator's understanding of this concept. Thirdly, it can be argued that the legislator's written position is that Justice in Article 251 repeated, basically, can be perceived in forms: balance, right, fairness, moderation and equality.
Justice, Article 251 Repeated of the Direct Tax Act, Fairness, Moderation, Equality, Balance, Right
عدالت, ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم, انصاف, اعتدال و برابری, توازن, درستی
109
128
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1358-6&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/112021/01/112021/01/112021/01/112021/01/11
1399/10/22
2020/11/302020/11/302020/11/302020/11/302020/11/30
1399/9/10
Ayat
Mulaee
آیت
مولائی
ayet.publiclaw@gmail.com
0031947532846008438
0031947532846008438
Yes
fa
نقش اقتدار سازمان مالیاتی در اثر عدالت توزیعی و رویه ای بر تمکین مالیاتی
The Role of the Authority of the Tax Administration as a result of Distributive and Procedural Justice on Tax compliance
رعایت مالیات شامل تصمیماتی است که در نظر گرفتن منافع شخصی در آن، به ضرر جامعه و اعضای آن است. امروزه سیستمهای مالیاتی در سراسـر جهـان وابسـته بـه تمکـین داوطلبانـه مالیـات توسـط مؤدیان مالیـاتی میباشند؛ چراکه هر چـه درصـد تمکـین مالیـاتی در یـک سیسـتم مالیاتی بالاتر باشد، به همان نسبت درآمد مالیاتی افزایش خواهد یافت. از طرفی وقتی مؤدی احساس کند یا معتقد باشد که سیسـتم مالیـاتی آن کشـور ناعادلانـه است و بار مالیاتی زیادی دارد، هزینههای اخلاقی بـرای رفتـار صـادقانه کـاهش و فـرار مالیاتی بهعنوان نوعی مقاومت در برابر سیستم مالیاتی توجیه پیدا میکند؛ بنابراین میتوان انتظار داشـت کـه وقتـی مسـئولین مالیـاتی بهصورت عادلانه در زمینههای مختلف عمل کنند، مؤدیان بهصورت داوطلبانـه بـا تصـمیمات آنها هماهنـگ مـیشوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تعامل بین عدالت توزیع و عدالت رویهای و همچنین آزمون یک تعامل سهجانبه (عدالت توزیع* عدالت رویه* اقتدار سازمان) بر تمکین مالیاتی به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه اشخاص حقوقی در استان تهران بوده است که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان استخراج شده و درنهایت 495 شرکت بهصورت تصادفی برای تجزیه و تحلیل فرضیه پژوهش در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش در گام نخست مدل نشان داد که عدالت رویهای و عدالت توزیع تأثیر بسزایی در سطح تمکین داوطلبانه مالیاتی دارند؛ اما در یک رابطه تعاملی دوطرفه موجب کاهش تمکین داوطلبانه میشوند؛ از طرفی نتایج مدل نهایی حاکی از آن بود که اثر تعدیلی اقتدار سازمان مالیاتی در یک رابطه تعاملی با عدالت توزیع و عدالت رویهای، سطح تمکین داوطلبانه (نه اجباری) مالیات را بهخوبی پیشبینی میکند.
Tax compliance involves a decision where personal benefits come at the expense of society and its members. Today, tax systems around the world depend on the voluntary compliance by the taxpayers. The higher the tax compliance rate in a tax system, the tax revenues increase accordingly. On the other hand, when a taxpayer feels or believes that the tax system of his/her country is unfair and it has a high tax burden, the ethical costs of honesty and the related behavior are reduced and tax evasion is justified as a form of resistance to the tax system; therefore, it can be expected that taxpayers will voluntarily align with their decisions. This study aimed at investigating the effect of the interaction between distributive justice and procedural justice as well as to test a trilateral interaction (distributive justice* procedural justice*organizational authority) on tax compliance. The statistical population of this study was all legal entities in Tehran province. The sample size was extracted using Morgan table and finally 495 companies were randomly selected to analyze the research hypotheses. Research tools included the voluntary tax compliance questionnaire with 10 questions, compulsory tax compliance with 8 questions, procedural justice with 7 questions, distributive justice and the authority of the organization with 5 questions each. The results of the research hypotheses test in the first step of the model showed that procedural justice and distributive justice have significant effects on the level of voluntary tax compliance, but in a two-way interactive relationship, they reduce voluntary compliance; On the other hand, the results of the final model indicated that the effect of adjusting the authority power in an interactive relationship with distributive justice and procedural justice, well predicts the level of voluntary (not enforced) tax compliance.
Distribution Justice, Procedural Justice, Organizational Power, Voluntary Tax Compliance, Enforced Tax Compliance
عدالت توزیعی, عدالت رویهای, اقتدار سازمان, تمکین داوطلبانه مالیاتی, تمکین اجباری مالیاتی
129
155
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1815-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/112021/01/112021/01/112021/01/112021/01/112021/01/11
1399/10/22
2020/11/302020/11/302020/11/302020/11/302020/11/302020/11/30
1399/9/10
Mahmoud
Alizadeh
محمود
علیزاده
ma-alizadeh87@yahoo.com
0031947532846008439
0031947532846008439
No
Mehri
Alimoradi
مهری
علیمرادی
alimoradimehri1991@gmail.com
0031947532846008440
0031947532846008440
No
Derakhshan
Heydari
درخشان
حیدری
derakhshan.haidary@gmail.com
0031947532846008441
0031947532846008441
No
Hadis
Abdi
حدیث
عبدی
hadisabdi.2020@gmail.com
0031947532846008442
0031947532846008442
Yes