fa
jalali
1389
6
1
gregorian
2010
9
1
18
8
online
1
fulltext
fa
اصلاحات ساختاری در نظام مالیاتی ایران
The Structural Reforms in Iran’s Tax System
شاخص های ارزیابی نظام مالیاتی ایران نظیر سهم پایین مالیات ها از تولید ناخالص داخلی و منابع تامین بودجه ، فشار مالیاتی بر شرکت ها در بخش مالیات های مستقیم و تمرکز بر مالیات بر ورادات در بخش مالیات های غیر مسقیم ، بیانگرآن است که نظام مالیاتی کشور از ساختار مطلوبی برخوردار نیست . مقایسه بین مالیات برشرکت و مالیات بر درآمد که قاعدتاً باید شامل کلیه درآمدها در اقتصاد ایران باشد نشان دهنده وجود عدم تعادل ، بی عدالتی و ناکارآمدی در جمع آوری مالیات های بر درآمد است یعنی عوامل اقتصادی غیر از شرکت ها علی رغم درآمد بالایی که دارند متناسب با آن سهم مالیات خود را پرداخت نمی نمایند و فرار مالیاتی در کسب درآمد بسیار متداول و رایج است. در نظام مالیاتی ایران در بخش مالیات های غیر مستقیم نیز یک مالیات عمومی بر مصرف و فروش وجود ندارد و آنچه که تحت این عنوان آمده فقط شامل مالیات های انتخابی می شود. در این مقاله، با هدف بهبود نظام مالیاتی کشور، اصلاحات ساختاری زیر ارائه شده است . اول، معرفی پایه های مالیاتی جدید که در این زمینه پایه های مالیات بر محیط زیست ، مالیات برعایدی سرمایه و مالیات های محلی معرفی شده اند. دوم، بهبود عملکرد پایه های مالیاتی موجود که در دو بخش هزینه و درآمد اصلاحات مورد نیاز در قالب معرفی پایه مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر ارزش افزوده ارائه شده است و در پایان نیز با توجه به اجرای سیاست های مرتبط با طرح تحول اقتصادی بخصوص در بخش انرژی، سیاست های مالیاتی مورد نیاز برای صرفه جویی در مصرف انرژی ارائه شده اند.
Iran’s tax system indicators, such as lower ratio of taxes to GDP and funding resources, tax pressure on companies in direct tax bases and focus on import tariffs in indirect tax bases, indicate that the structure of tax system in Iran is not desirable. Comparison between corporate tax and income tax that the latter includes all income in economy, indicates an imbalance, injustice and inefficiency in collecting taxes on income, and shows that economic agents, despite companies, do not pay taxes proportional to their income. In the case of indirect tax, there is not a general consumption or sale taxes, and what exist under this title, just include excise taxes and very limited kind of VAT.
To improve Iran's tax system, in this paper, we provide structural reforms as follow: we first introduce two new tax bases, in this area the environmental and local taxes are provided, the second reform is to improve the performance of the available tax bases, include direct and indirect taxes, in this area two tax bases include global income tax and VAT are presented. Finally, in respect to implementing policies related to economic evolution project, especially in the energy sector, essential tax policies for saving energy are provided.
Tax reforms, Economic evolution project, New tax bases, lran tax system
اصلاحات مالیاتی، طرح تحول اقتصادی، پایه های های جدید مالیاتی ، نظام مالیاتی ایران
9
48
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-86&slc_lang=fa&sid=1
2009/12/16
1388/9/25
2010/04/7
1389/1/18
Jamshid
Pajooyan
Professor of Economics at Allameh Tabatabaie University and Head of Supreme Council of Competition
جمشید
پژویان
003194753284600452
003194753284600452
No
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
Bagher
Darvishi
Faculty Member of Department of Economics at Ilam University and a PhD Candidate of Economics at Allameh Tabatabaie University
باقر
درویشی
003194753284600453
003194753284600453
Yes
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه ایلام و دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی
fa
بررسی برخی از چالشها و موانع اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران (مطالعه موردی فعالان صنف طلا و جواهر)
An Investigation on challenges and obstacles for implementation of value Added Tax (VAT) Law in lran (A Case study of Gold and Jewelry bussiness activists)
قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از قوانین مهم اقتصادی است. تجربه موفق کشورهای اجراکننده این قانون نشان دهنده آن است که اجرای کامل این قانون میتواند بسیاری از اهداف سه گانه نظام مالیاتی (تخصیص، باز توزیعی و تامین منابع مالی مورد نیاز دولت) در مالیاتهای غیرمستقیم را پوشش دهد. گسترده بودن پایه مالیاتی، مصرفی بودن پایه مالیاتی، پایین بودن هزینههای شناسایی و وصول مالیاتها و انتقال بار مالیاتی به مصرفکننده نهایی در اغلب موارد از ویژگیهای برجسته این نوع از مالیاتها است. پس از تدوین و تصویب این قانون، اجرای آن از اول مهرماه سال 1387 آغازشد. در همان روزهای اول، اجرای قانون مذکور با برخی از چالشها، مقاومتها و دغدغهها از سوی فعالان اقتصادی مواجه گردید. این اتفاقات و برخی از موارد دیگر در نهایت منجر به تغییر در نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شد. در این مقاله سعی شده است ضمن بیان عملکرد نظام مالیاتی و ضرورت اصلاح آن، مختصری از فرآیند تصویب و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، برخی از چالشهای اجرایی قانون مذکور به صورت مطالعه موردی در رابطه با فعالان صنف طلا، جواهر و نقره مورد بررسی قرار گیرد.
فرضیههای بررسی شده در این مقاله به ترتیب زیر بوده که در هر مورد استدلالهای مورد نظر ارائه شده است.
فرضیههای بررسی شده در این مقاله به ترتیب زیر بوده که در هر مورد استدلالهای مورد نظر ارائه شده است.• نبود زمینهها، امکانات و زیر ساختهای اجرایی قانون در اقتصاد ایران مانع از گسترش اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با اصناف شده است.• بی توجه به موضوع معاملات معاوضهای برخی از کالاها و خدمات (طلا و جواهر) با ویژگیهای خاص و نحوه معاملات آنها که منجر به عدم تمکین برخی از فعالان نسبت به قانون مالیات بر ارزش افزوده شده است.• عدم آموزش مودیان و فعالان اقتصادی یا بیاطلاعی و کماطلاعی آنها از جزییات اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده، منجر به بروز برخی مقاومتها از طرف مودیان در رابطه با اجرای این قانون شده است.
پس از تشریح و تبیین فرضیههای یاد شده، در بخش جمعبندی و پیشنهادات سیاستی برخی از راهکارهای عملیاتی برای رفع چالشها و موانع یاد شده ارائه شده است.
Value Added Tax (VAT) law is one of the important economic laws in Iran. After design and approval of VAT law in Iran’s parliament, it has been implemented since October 2009. However, from oneset of such tax law, some challenges, disputes and concerns arised by economic agents and activists. Finally, such events and other similar cases would lead to a change in enforcement of the VAT act. Hypotheses investigated in this paper are as follows.
1. Lack of facilities and poor law-executive infrastructure of lran’s economy have been main obstacles for a full implementation of the value added tax law in relation to trade :::union:::s and businesses.
2. Lack of attention to certain exchange transactions of goods and services with special features such as Gold and jewelry has led to non-compliance behavior of some activists with respect to execution of the VAT law.
3. Lack of adequate training of taxpayers and economic activists poor information about executive details of the VAT act has resulted to some resistances against implementation of the VAT act.
Value Added Tax (VAT) act, Traders or businesses, Jewelry, Taxpayers’ transactions.
قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصناف، طلا و جواهر، مودیان، معاملات
49
80
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-87&slc_lang=fa&sid=1
2009/12/162010/01/21
1388/11/1
2010/04/72010/04/7
1389/1/18
Seyed Mohamad Reza
Seyednoorani
Associate Prof. of Economics at Allameh Tabatabaie University
سید محمدرضا
سیدنورانی
nourani@atu.ac.ir
003194753284600454
003194753284600454
Yes
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
Saeed
Totonchi Maleki
Superme Researcher of Public Sector Dept. , Economic Research office, Majles Research Center (MRC)
سعید
توتونچیملکی
totonchi59@gmail.com
003194753284600455
003194753284600455
No
پژوهشگر ارشد گروه بخشعمومی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
fa
تاثیر سیاستهای مالیاتی بر کارایی دولت در شرایط آزادسازی اقتصادی مطالعه موردی : کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
The Effect of Fiscal Freedom on Government Efficiency in Terms of Economic Liberalization (The Case of OIC countries)
هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر سیاستهای مالیاتی برکارایی دولت، در شرایط آزادسازی در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی طی سال های 2008-1995 است. بر اساس تعریف بنیاد هریتیج ، آزادی مالیاتی یک مقیاس کیفی است بطوری که پایین ترین سطح مالیات به عنوان بالاترین سطح آزادی مالیاتی تلقی می شود. در این مقاله سعی شده است تا بر پایه مطالعات نظری و تجربی انجام گرفته و در قالب یک الگوی اقتصاد سنجی ، با استفاده از داده های ترکیبی مقطعی–سری زمانی( پانل دیتا) ، تأثیر آزادسازی مالیاتی بر کارایی دولت در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی طی دوره (2008-1995) مورد بررسی قرار گیرد . به این منظور از اطلاعات شاخص آزادسازی اقتصادی بنیاد هریتیج و از شاخص کارایی دولت بانک جهانی استفاده شده است و از نرم افزار Estata جهت برآورد مدل مورد نظر استفاده گردیده است. نتایج حاصل از تخمین نشان می دهد رابطه منفی بین آزادسازی مالیاتی و کارایی دولت در این کشورها وجوددارد. نتایج حاصل از آزمون معنی دار بودن در سطح 5 درصد نیز آن را تأیید نموده است.
The purpose of the present paper is to study the relationship between government efficiency and fiscal freedom indexes in organization of Islamic conference countries (OIC) for the period 1995-20080 According to Heritage Foundation, fiscal freedom is a qualitative index that the lowest level of tax is the highest level of fiscal freedom. Our findings based on econometrics estimated panel data method shows a negative relationship between government efficiency and fiscal freedom. The significant testing confirms the relationship between government efficiency and fiscal freedom is significant in the level of 5 percent.
Economic freedom, Government efficiency, OIC countries
آزادسازی اقتـصادی، آزادی مالیاتی ، کارایی دولـت، کشـورهای عضو سازمان کنفرانس اسـلامی
81
102
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-88&slc_lang=fa&sid=1
2009/12/162010/01/212010/01/17
1388/10/27
2010/04/72010/04/72010/04/7
1389/1/18
Kobra
Amoli Diva
Tax Auditor, Mazandaran Tax General Directorate
کبری
آملی دیوا
003194753284600456
003194753284600456
Yes
کارشناس ارشد مالیاتی اداره کل امورمالیاتی استان مازندران
Ahmad
Jafari Samimi
Prof. of University of Mazandaran
احمد
جعفری صمیمی
003194753284600457
003194753284600457
No
استاد دانشگاه مازندران
fa
برآورد ظرفیت مالیاتی کشور با استفاده از شبکه های عصبی
Estimation of Taxable Capacity by Using Nueral Network in Iran
ظرفیت مالیاتی، ظرفیت اقتصادی یک کشور برای تحمل فشار انواع مالیات ها است به عبارت دیگر، میزانی است که مردم می توانند مالیات بپردازند. تعیین ظرفیت مالیاتی کار دشواری است. بررسی چگونگی افزایش درآمد مالیاتی به عنوان بخشی از درآمدهای دولت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا، یک برآورد دقیق از ظرفیت مالیاتی و شناخت منابع موجود آن، ضروری به نظر می رسد. مناسب ترین معیار برای محاسبه و برآورد این ظرفیت که می توان به صورت بالقوه از آن مالیات گرفت، پایه مالیاتی بخش های مختلف اقتصادی می باشد. بدین منظور، ارزش افزوده بخش ها در کشور نیز محاسبه شده است.در این مطالعه از روش مدلسازی شبکه عصبی استفاده شده است که درآن متغیرهای مستقل به عنوان لایه ورودی وارد سیستم یادگیری شبکه عصبی می شوند. متغیرهای ورودی در مدل یعنی، نرخ تورم، ضریب جینی، نسبت جمعیت شهری به کل جمعیت، درجه باز بودن اقتصاد و سهم ارزش افزوده بخش های کشاورزی و صنعت از GDP، متغیرهای مستقل مدل را تشکیل می دهند و متغیر وابسته یا تابع که همان ظرفیت مالیاتی است ، حکم لایه خروجی را در شبکه عصبی دارد. بر حسب روش آزمون و خطا برای لایه های پنهان و گره های هر لایه، شبکه عصبی به صورت مناسب انتخاب می شود. در این مدل آموزش از روش داخل شبکه ای (batch) و از رویکرد پرسپترون چـند لایه ای (MPL) بصورت پیشرو و بدون بازخورد استفاده شده است
Taxable capacity is an economic capacity of a given country, the extent to which taxpayers can tolerate the burden of all types of taxes (i.e. the degree to which taxes could be paid). Taxable capacity is difficult to estimate. The related important issue is to review how tax revenue as a part of state revenue is increased. To achieve this objective, a precise estimation and recognition of current resources are necessary. Appropriate criteria for calculating taxable capacity is the tax bases of the different economic sectors, so value added of sectors is also calculated. In this study, modelling of neural network is applied in which independent variables enters neural network learning system as an input layer. The input variables of the model including inflation rate, Gini coefficient, the ratio of the urban population to the total population, the degree of economic openness and value added share of agriculture and industry sectors as a percent of GDP , these are dependent variables of the model and taxable capacity is dependent variable which is regarded as output layer in neural network. Neural network is appropriately selected according to the trial and error method for the hidden layers and each layer's nodes. In this learning model, intra network method( batch) and multi perceptron layer approach( MPL) have been used as progressive and feedback.
Taxable capacity, Tax ratio, Gross Domestic Product(GDP), Dummy variable, Nueral network
ظرفیت مالیاتی، نسبت مالیاتی، تولید ناخالص داخلی، متغیر دامی، شبکه عصبی
103
124
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-89&slc_lang=fa&sid=1
2009/12/162010/01/212010/01/172009/11/3
1388/8/12
2010/04/72010/04/72010/04/72010/04/7
1389/1/18
Assistant Professor at Razi University
علی
فلاحتی
003194753284600458
003194753284600458
Yes
استادیاردانشگاه رازی
Assistant professor and Faculty member at Razi University
شهرام
فتاحی
003194753284600459
003194753284600459
No
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی
M.A. Student at Razi University
سحر
عباسپور
003194753284600460
003194753284600460
No
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه رازی
M.A. Student at Razi University
مینو
نظیفی نایینی
003194753284600461
003194753284600461
No
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه رازی
fa
تخمین نرخ مؤثر مالیاتی در پایه های مشاغل و اشخاص حقوقی
Estimation of Effective Corporate and Business Income Tax Rates in Iran
نرخ موثر مالیاتی به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های کارایی مالیاتی همواره یکی از مسائل مهم قابل پژوهش در این حوزه از اقتصاد بوده است. همچنین کارایی نظام مالیاتی نیز معمولاً به وسیله مقایسه دو جانبه هزینه وصول مالیات با سرمایه گذاری جانشین توسط "نرخ مؤثر مالیاتی" ارزیـابی می شود. که با بررسی و محاسبه علمی آن امکان افزایش عدالت مالیاتی و بررسی دقیق فشار مالیاتی بر مؤدیان فراهم می شود. نرخ مؤثر مالیاتی علاوه بر کاربردهای گسترده آن درتصمیمات اقتصادی و سیاست گذاری ها می تواند به عنوان ابزاری جهت هدایت سرمایه نیز استفاده شود. در این مقاله تلاش شده است تا با تخمین نرخ مؤثر مالیاتی در پایه های مشاغل و اشخاص حقوقی، میزان فشار مالیاتی بر مؤدیان این بخش مورد بررسی قرار گیرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که نرخ مؤثر اشخاص حقوقی طی دوره 87-1380 صعودی بوده و از 083/6 در سال 1380 به 59/11 درصد در سال 1387 رسیده است در حالی که این نرخ در بخش مشاغل روند نزولی داشته و از 1/2 درصد تا 3/1 درصد طی دوره 86-1380 در نوسان بوده است.
Effective tax rate is one of the most important tax efficiency criteria in tax literature. Moreover, tax system efficiency is usually measured by bilateral comparison between administrative costs and effective tax rate. By examination and estimation of effective tax rate, tax authorities are able to increase tax justice and investigate tax burden on taxpayers. Effective tax rate could be an instrument to direct capitals, as well as its wide using in policy-making and economic decisions. In present paper an attempt is made to estimate effective tax rate in business and corporate income tax. The results show that effective corporate tax rate had an increasing trend from 6.08 to 11.59 during 2001 to 2008 while effective business tax rate has been decreased by 2.1 to 1.3 between 2001 and 2007.
Effective tax rate, Corporate tax base, Business tax base, Tax efficiency
نرخ مؤثر مالیاتی، پایه اشخاص حقوقی، پایه مشاغل، کارایی مالیاتی
125
152
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-90&slc_lang=fa&sid=1
2009/12/162010/01/212010/01/172009/11/32009/12/6
1388/9/15
2010/04/72010/04/72010/04/72010/04/72010/04/7
1389/1/18
Mohsen
Hasani
M.A. in Economics, Iranian National Tax Administration
محسن
حسنی
mohsen83021@gmail.com
003194753284600462
003194753284600462
Yes
کارشناس ارشد توسعه اقتصادی، کارشناس گروه مطالعات اقتصادی، دفتر مطالعات و تحقیقات مالیاتی
Saeedeh
Shafiee
M.S. in Energy Economics, Iranian National Tax Administration
سعیده
شفیعی
2.sh1362@gmail.com
003194753284600463
003194753284600463
No
کارشناس ارشد اقتصاد انرژی، کارشناس گروه مطالعات اقتصادی، دفتر مطالعات و تحقیقات مالیاتی،
fa
مالیات زیست محیطی و اثرتخصیصی آن (مطالعه موردی: فرآورده های نفتی ایران)
The Environmental Taxes and their Distributive Effects (A Case Study of lranian oil products)
منابع انرژی یکی از عوامل ضروری برای توسعه اقتصادی کشورها بوده و سوختهای فسیلی به ویژه پنج فرآورده اصلی نفتی، مهمترین منابع مورد استفاده کشورها می باشند. در نتیجه استفاده از این سوختها، از یک سو شاهد کاهش ذخایر و در نهایت اتمام این منابع انرژی و از سوی دیگر آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی هستیم . الگوی مصرف انرژی در بخشهای تولیدی و مصرفی کشور نامناسب بوده که منجر به جایگاه پایین ایران در بین کشورها از نظربهرهوری انرژی شده است که خود مسایل زیست محیطی را هم به همراه دارد. با توجه به بررسی مبانی تئوری و نتایج عملی راهکارهای مختلف زیست محیطی، مالیات های غیرمستقیم زیست محیطی ابزار مناسب مالی از لحاظ کارائی اقتصادی برای کاهش مصرف فرآورده های نفتی و مناسب برای استفاده در اقتصاد ایران می باشد. در این تحقیق با استفاده از مدل خود رگرسیون برداری(VAR)، اطلاعات سری زمانی مصرف بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته و اثر وضع مالیات در قالب شوک افزایش قیمت برمصرف فرآورده ها و عکس العمل مصرف نسبت به آن بررسی گردید. براساس آزمون علّیت گرانجری رابطه علّی از سمت متغیرهای قیمت و درآمد ملّی به متغیرمصرف تاییدشد. طبق نتایج، وضع مالیات برقیمت بنزین، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع موجب کاهش روند افزایشی مصرف آنها خواهد شد. ولی در مورد نفت سفید وضع مالیات موجب افزایش مصرف این فرآورده شد.
Energy resources are critical for economic development in different countries and fossil fuels (specially 5 oil products) are the most important resources that are used. By usage of these fuels, we have decrease in the reserves and completion of the resources in one hand and air pollution and climatic changes on the other hand. The pattern of energy usage in both production and consumption sectors of country is inadequate which rank Iran’s position low in terms of energy efficiency and lead to environmental problems too. According to the survey in theoretical and practical solutions in Environmental Economics, environmental indirect taxes are appropriate financial way to reduce oil product’s consumption in Iran regarding economic efficiency. In this research we analyzed the time series data of consumption of Gasoline, Gas oil, Fuel oil, Kerosene and Liquid Petroleum Gas (LPG) by using Vector Auto Regressive (VAR) model. The effect of environmental taxes on market (as an upward price shock) of the consumption of these oil products and the reaction of consumption to the shock were also reviewed.
According to Granger Causality test, the causal relation from price and national income variables to consumption variable has been confirmed. According to the results of research, taxation on Gasoline, oil gas, fuel oil and LPG reduces increasing trend of their consumption, but taxation on kerosene increases this product Consumption.
Oil product consumption, Enviromental taxes, Vector Auto Regressive (VAR) model
مصرف فرآورده نفتی، مالیات های زیست محیطی، مدل خود رگرسیون برداری
153
176
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-91&slc_lang=fa&sid=1
2009/12/162010/01/212010/01/172009/11/32009/12/62009/12/22
1388/10/1
2010/04/72010/04/72010/04/72010/04/72010/04/72010/04/7
1389/1/18
Mahnoush
Abdollah Milani
Assistant Professor of Economics at Allameh Tabatabaie University
مهنوش
عبداله میلانی
003194753284600446
003194753284600446
No
استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
Alireza
Mahmoudi
M.A. in Economics
علیرضا
محمودی
003194753284600447
003194753284600447
Yes
کارشناس ارشد اقتصاد
fa
انتخاب برای ممیزی مالیاتی بر مبنای ریسک
Risk-based Tax Audit Selection
با توجه به مشکلاتی از قبیل حجم انبوه و رو به افزایش اظهار نامه های مالیاتی، عدم پیش ممیزی برای حسابرسی مالیاتی، محدودیت زمانی جهت رسیدگی به اظهار نامه ها، نبود معیار های مدون جهت رسیدگی، محدودیت نیروی انسانی، وجود قضاوت سلیقه ای گسترده در تشخیص مالیاتی و عدم ارائه اظهارنامه توسط برخی از مودیان در سیستم مالیاتی کشور نیاز است تا رویکرد جدیدی در راستای بر طرف ساختن مسائل فوق اتخاذ گردد. در این تحقیق تلاش خواهد شد تا با استفاده از کارآمـدترین روش ها و تکنیکهای روز دنیا (نظریه آشوب و نظریه شبکه عصبی مصنوعی) امکانی فراهم شود تا سازمان امور مالیاتی کشور به صورت رایانه ای بتواند ریسک اظهارنامه های مالیاتی مودیان را ارزیابی و بر اساس سیاستهای کلی سازمان و درجه ریسک اظهارنامه ها، اظهارنامه هایی که بیشترین ریسک را در خود دارند را انتخاب و برای ممیزی مالیاتی به کارشناسان امور مالیاتی ارجاع نماید. در ایــن راستا، ســعی می گردد تا با توجه به "آشوبناک بودن" سری زمانی متغیر از روش پیش بینی با مدل غیر خطی شبکه عصبی استفاده شود.
Due to the problems such as large and increasing volume of tax returns, lack of pre-assessment, time limit and lack of standards for tax auditing, limited manpower, the arbitrary judgment in this field and failure to provide tax returns by some taxpayers, a new approach is needed to solve these problems. The present research aims to apply the most efficient up-to-date methods and techniques of the world (chaos theory and artificial neural network theory) by which Iranian National Tax Administration (INTA) would be capable of computerized assessment of tax returns on the basis of the difference percentage between declared and forecasted pre-tax incomes and select tax returns with the greatest risks and refer them to the tax auditors for auditing. In this regard, the chaotic time series variable would be forecasted by artificial neural network non-linear model. The required data has been gathered through a library method. Parsportfolio Data Management Software has been used for collecting the data of companies listed in Tehran Stock Exchange. Meanwhile, the research has used the statistics published by Iranian Statistics Centre (ISC), Central Bank of Islamic Republic of Iran (CBI) and (INTA).
Assessment of Tax Returns, Chaos Theory, Artificial Neural Network Theory, Forecasting, Risks
ممیزی مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی، نظریه آشوب، نظریه شبکه عصبی مصنوعی، پیش بینی، ریسک
177
210
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-92&slc_lang=fa&sid=1
2009/12/162010/01/212010/01/172009/11/32009/12/62009/12/222009/10/26
1388/8/4
2010/04/72010/04/72010/04/72010/04/72010/04/72010/04/72010/04/7
1389/1/18
Abolfazl
Zohoorian
M.A. in Accounting and Tax Expert at INTA
ابوالفضل
ظهوریان
003194753284600464
003194753284600464
Yes
کارشناس ارشد حسابداری و پژوهشگر دفتر مطالعات و تحقیقات مالیاتی
fa
بررسی میزان کارایی اجرایی حسابرسی مالیاتی در کاهش فاصله حسابرسی
The Role of Tax Auditing in Eliminating Audit Expectation Gap
این تحقیق با هدف بررسی نقش حسابرسی مالیاتی در نظام مالیاتی و کاهش فاصله انتظاراتی بین حسابرسان، مودیان و سازمان مالیاتی ارائه شده است. برای ارزیابی عملکرد نقش حسابرسی مالیاتی در نظام مالیاتی می توان شاخص های مختلفی را مورد بررسی قرار داد که در این تحقیق از چهار بعد، فاصله زمانی بین زمان رسیدگی تا صدور برگ تشخیص، فاصله زمانی صدور برگ تشخیص تا صدور برگ قطعی، فاصله زمانی صدور برگ قطعی تا انجام عملیات اجرایی، رعایت استاندارد های حسابداری و قوانین و مقررات مالیاتی برای ارزیابی این نقش استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را مودیانی از اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی غرب تهران که طی پنج سال متوالی1381 تا 1385 از حسابرسی استقبال کرده اند. اطلاعات مورد نیاز از روش اسناد کاوی (اطلاعات واقعی پرونده های مالیاتی) بدست آمده و برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون t-test و آزمون t-value استفاده گردیده است. در این تحقیق مشخص گردید انجام حسابرسی مالیاتی موجب تسریع در وصول مالیات، کاهش وقفه های مالیاتی و افزایش سطح کیفی گزارش های مالی می گردد.
The present research aims to evaluate the role of tax audit in tax system and reduce the expectation gap between auditors, legal entities and tax organization. Different indicators can be used to evaluate the role of auditing in the tax system. Here four dimensions have been used to determine audit expectation gap which include consideration of accounting standards and tax regulations, time intervals between: assessing and issuing notice of assessment, notice of assessment and final assessment, final assessment and collection and enforcement. Statistical population of this research is legal entities of west Tehran tax offices who welcomed tax audit for over 5 consecutive years 2002- 2006. Required information has been acquired by document mining method (real data on tax files). T-test and t-value has been used for testing research hypotheses. According to this research, tax auditing accelerates tax collection, reduces tax lags and enhances the quality of tax reports by taxpayers.
Tax, Tax auditing, Tax expectation gap, Tax lags
مالیات، حسابرسی مالیاتی، فاصله انتظاراتی حسابرسی، وقفه های مالیاتی
211
230
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-93&slc_lang=fa&sid=1
2009/12/162010/01/212010/01/172009/11/32009/12/62009/12/222009/10/262010/01/10
1388/10/20
2010/04/72010/04/72010/04/72010/04/72010/04/72010/04/72010/04/72010/04/7
1389/1/18
Farzaneh
Heidarpour
M.A. of Economic and Accounting Faculty, Islamic Azad University, Tehran Central Branch
فرزانه
حیدرپور
FarzanehHiedarpour@iauctb.ac.ir
003194753284600465
003194753284600465
No
استادیار دانشکده اقتصاد وحسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
Jalil
Khodaveisi
PhD Student,at Tarbiat Modares University, Tehran
جلیل
خداویسی
jalilkhodavesi@yahoo.com
003194753284600466
003194753284600466
No
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
Reza
Daghani
PhD Student,at Tarbiat Modares University, Tehran
رضا
داغانی
003194753284600467
003194753284600467
Yes
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس