fa
jalali
1387
12
1
gregorian
2009
3
1
16
3
online
1
fulltext
fa
طراحی راهکاری مناسب جهت تعیین و محاسبه ضرایب مالیات بر مشاغل
Designing an Appropriate Strategy for Assessing and Calculating the Coefficients of Tax on Businesses in Iran
در این مقاله ابتدا مباحث نظری و روش شناسی مالیات بر مشاغل مورد بررسی قرار گرفته و سپس در مورد چهار شغل طلافروشی، داروخانه، فعالیتهای پیمانکاری و مهندسان مشاور کار میدانی انجام گرفته و بر اساس یافتههای پرسشنامههای تکمیل شده آزمونهای آماری انجام گرفته است. آنچه در انجام این کار میدانی مد نظر پژوهشگر بوده است، تمرکز بر شیوههایی است که بتوان سهم سرمایههای انسانی و فیزیکی مشاغل را برآورد نمود. با برآورد سهم سرمایههای انسانی و فیزیکی میتوان شرایطی را مشخص نمود که مشاغل مورد نظر در کدام طبقه از نرخهای مالیاتی قرار میگیرند.
In this paper, theoretical and methodological issues of tax on businesses are firstly studied and then, four cases of goldsmiths, pharmacies, contractors, and consulting engineers have been selected for doing a field study work. Statistical tests have been done on the basis of data gathered from researcher-made questionnaires. The researcher has tried to focus on methods of estimating shares of human and physical capitals in the business fields in question. These estimations have finally been used for classifying tax coefficients of the intended professions.
Business tax, tax coefficients
مالیات مشاغل، ضرایب مالیاتی
9
38
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-122&slc_lang=fa&sid=1
2008/08/23
1387/6/2
2008/11/3
1387/8/13
Ali
Moghiminia
PhD in Economics and a Senior Expert at Central Bank of the Islamic Republic of Iran
علی
مقیمی نیا
003194753284600603
003194753284600603
Yes
دکترای اقتصاد و کارشناس ارشد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
fa
ارائه یک سناریو از اخذ مالیات بر خودروهای سواری در چارچوب مالیات بر موارد خاص
Introducing a Scenario for Excise Tax: Case of Tax on Cars in Iran
مالیات بر موارد خاص1یکی از انواع مالیاتهای پر اهمیتی است که در کشورهای گوناگون اجرا می شود.E.T به لحاظ نظری و نیز به لحاظ اجرایی ساختار منظم و باحدود مشخصی مانند مالیاتهای دیگر چون مالیات بر درآمد، مالیات بر ثروت و مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر فروش ندارد. اتفاقاً ویژگیای که E.T را با سایر مالیاتها متفاوت می کند همین آزادی عمل در تعریف نظام اجرا و انتخاب پایه است. در میان ویژگی های مختلف این مالیات در رابطه با پایه مالیاتی می توان از ویژگیهایی چون: 1) تولید زیاد و قابل کنترل توسط دولت 2) کشش پائین قیمتی3) کشش در آمدی بالای یک 4) پیامدهای خارجی منفی، به عنوان مشخصه های متعارف این مالیات نام برد. از وجه دیگر، از ویژگی های دیگر این مالیات : 1) هزینه اجرای پائین و سهل الوصول بودن 2) عدم تعارض با معیار کارایی 3) وسیله ای برای ارتقاء سطح برابری، می باشد. این مقاله با توجه به اینکه اولاً اجرای E.T در یک نظام فراگیر در ایران مغفول مانده است و ثانیاً سهم مالیات بر کالا وخدمات در سبد مالیاتی ایران ناچیز است، به ارائه یک سناریو از اجرای E.T در حوزه خودروهای سواری می پردازد. این سناریو بر اساس دو اصل اقتصادی و مالیاتی کارایی و عدالت (توانایی پرداخت) یک نظام نرخ گذاری بر خودروهای سواری را طرح ریزی می کند. این نظام از یک روش تحلیلی براساس دو اصل مذکور به تفکیک انواع شیوه های اخذ و نیز به تفکیک انواع مختلف ویژگی های خودرو به عنوان یکی از سناریوهای ممکن دراین چارچوب، استخراج می گردد. براساس محاسبات انجام شده برآوردی ازآثار درآمدی این مالیات ارائه شده و اثر توزیعی آن بررسی می گردد. با توجه به نوع طرح ریزی سناریو و مدنظر قرار گرفتن اصل عدالت (توانایی پرداخت) در نحوه نرخ گذاری، نتایج بدست آمده در تحلیل آثار توزیعی اهداف اولیه سناریو را تأمین می نماید.
Excise Tax (E.T), as an important type of tax, is executed in a variety of countries. E.T does not have an organized structure like income tax , value- added tax, and sales tax. A Characteristic that makes E.T totally different from other taxes is the freedom in the definition of its executive mechanism and base selection. Some Characteristic of excise tax as related to tax base are as follows: 1) the massive production becomes controllable by the government 2) price elasticity is low, 3) income elasticity is more than one, and 4) externalities are negative from another point of view, some important properties of this kind of tax are: 1) low executive cost 2) neutrality or consistency with efficiency scale, and 3) being a tool for promotion of the economic equality. As the execution of E.T in Iran has been ignored and the contribution of goods and services tax in the Iranian tax basket is very low, we introduced a scenario for tax on execution of E.T on cars in the present paper. This scenario suggests a tax rate determination system for tax on cars based on efficiency and justice principles. The proposed scenario is based upon the optimal tax theory, international experiences as well as legal and social conditions of such developing countries as Iran. In this context, a scenario for excise tax on cars has been designed and based on its model, income and distributive impacts of E.T on cars in Iran have been introduced. The results show that the primary goal of this scenario with respect to efficiency and justice are satisfied.
Excise tax, indirect tax, negative externality, ability to pay, car tax
مالیات بر موارد خاص ، ما لیات بر خودرو سواری ، مالیات غیر مستقیم ، پیامد خارجی منفی ، اصل توانایی پرداخت
39
66
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-123&slc_lang=fa&sid=1
2008/08/232008/09/8
1387/6/18
2008/11/32008/11/26
1387/9/6
Ali
Tayyebnia
Assistant Professor of Economics, University of Tehran
علی
طیب نیا
taiebnia@ut.ac.ir
003194753284600604
003194753284600604
No
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
Mohsen
Yazdanpanah
M.A in Economics, University of Tehran
محسن
یزدان پناه
yazdan.m@gmail.com
003194753284600605
003194753284600605
Yes
کارشناسی ارشد اقتصاد
fa
پیشبینی درآمدهای مالیاتی استان قزوین با استفاده از مدل سریهای زمانی و روشهای مداخلهای طی سالهای 1383 – 1374
Estimating Tax Revenues in Ghazvin Province: A Time Series Model Approach
در تحقیق و پژوهش حاضر کوشش شده است ضمن برآورد و پیش بینی درآمدهای مالیاتی استان قزوین در ده سال آینده تا سال 1393 با استفاده از آمار و اطلاعات سالهای 1383 – 1374 به شناسایی ظرفیت بالقوه و بالفعل مالیاتی استان قزوین و کاستن از شکاف بین ظرفیت های موجود و آسیب شناسی نظام مالیاتی استان و کشور پرداخته شود.جهت پیش بینی درآمدهای مالیاتی استان قزوین برای ده سال آینده در این تحقیق، از روش و تحلیل مدل سریهای زمانی و روشهای مداخله ای (AR(1) ، MR(1 و (ARMA(1,1 استفاده شده است. با وجود متغیرها و عوامل برونزا و پیش بینی نشده متعدد، روند کلی نوسانات پیش بینی ها، با روند کلی نوسانات عملکرد درآمدهای مالیاتی سازگار و همسان بوده و در یک جهت و همسو می باشند به نحوی که با افزایش ناگهانی عملکردهای مالیاتی ، پیش بینی ها نیز این افزایش های ناگهانی را نشان می دهند.
The present research aims at estimating and forecasting tax revenues of Ghazvin province up to the year 1393/2014 on the basis of data of the years 1374/1995-1383/2004. Researchers have tried out to identify the potential/realized tax capacities of the aforesaid province and to explore how to decrease the gaps between the existing and ideal capacities. They have also dealt with identifying the shortcomings of the tax system in the province in question and in the whole country. Research findings show that in spite of a large variety of endogenous variables involved, the general trend of estimation fluctuations has been in conformity with the fluctuations of tax performances of different years so as to say that any abrupt improvements in the tax performance of the province in question have been reflected in the predictions thereof.
Tax, tax system, tax revenues prediction, time series, intervention methods, potential tax capacity, actual tax capacity
مالیات، نظام مالیاتی، پیشبینی درآمدهای مالیاتی، سریهای زمانی، روش های مداخلهای، ظرفیت بالقوه مالیاتی، ظرفیت بالفعل مالیاتی.
67
104
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-124&slc_lang=fa&sid=1
2008/08/232008/09/82008/09/28
1387/7/7
2008/11/32008/11/262008/12/6
1387/9/16
Fahimeh
Lezgi
M.A. in Economic Statistics; Deputy for Economic Affairs of Ghazvin Economic Affairs & Finance Organization
فهیمه
لزگی
003194753284600608
003194753284600608
Yes
معاون اقتصادی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان قزوین؛ کارشناس ارشد آمار اقتصادی
Alireza
Amini
M.A. in Economics; an Expert of Ghazvin Economic Affairs & Finance Organization
علیرضا
امینی
003194753284600609
003194753284600609
No
کارشناس مسئول اقتصادی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان قزوین؛ کارشناس علوم اقتصادی
Leili
Shomali
B.A. in Economics; a Comptroller Agent at Ramsar Tax Affairs Office
لیلی
شمالی
003194753284600610
003194753284600610
No
عامل ذیحساب اداره امور مالیاتی شهرستان رامسر؛ کارشناس علوم اقتصادی
Akram
Najafi
B.A. in Statistics; a Budget Expert at the Planning Deputy of Ghazvin Governer-General
اکرم
نجفی
003194753284600611
003194753284600611
No
کارشناس بودجه معاونت برنامهریزی استانداری قزوین؛ کارشناس آمار
fa
بررسی تاثیر نظام مالیاتی بر توزیع درآمد در ایران (مطالعه موردی برنامه اول تا سوم توسعه 1368-1383)
Impacts of Tax System on Income Distribution in Iran (1989-2002)
هدف این مقاله بررسی تاثیر مالیات در توزیع درآمد با استفاده از متغیر وابسته "شاخص توسعه انسانی" HDI و هم چنین بررسی دلایل تاثیر یا عدم تاثیر نظام مالیاتی (رکن دولت) در بهبود توزیع درآمد در ایران طی سه برنامه توسعه پس از انقلاب است. با توجه به فرضیه های این مقاله از دو نوع روش تحقیق استنتاجی مبتنی بر تجزیه و تحلیل آماری استفاده می شود: از برنامه E-VIEWS برای سنجش تاثیر مالیات بر چگونگی تغییرات شاخص توسعه انسانی و از روش تحقیق ژرفانگر مبتنی بر مصاحبه با نخبگان برای بررسی کیفی تاثیر نهاد دولت بر سیاست های توزیع درآمد مبتنی بر سیاست های مالیاتی استفاده می شود. ضریب و علامت درآمد های مالیاتی در مدل نشان می دهد که هرگاه درآمدهای مالیاتی یک درصد افزایش پیدا کند، شاخص توسعه انسانی HDI 07/0 درصد کاهش می یابد و بر عکس. همچنین چنانچه ضریب و علامت سهم درآمدهای مالیاتی مستقیم ازGDP بدون نفت یک درصد افزایش پیدا کند، شاخص توسعه انسانی HDI، 14/0 درصد افزایش پیدا میکند و برعکس. از لحاظ آماری ارتباط معناداری بین درآمدهای مالیاتی و شاخص توسعه انسانی وجود ندارد. در رابطه با نقش نهاد دولت در تاثیر گذاری بر توزیع درآمد، شاخص های توضیح دهنده دولت رانتیه مورد تایید قرار گرفت که نشان دهنده شکل حامی پروری در اقتصاد و عدم وابستگی نهاد دولت به درآمدهای مالیاتی است. به بیان دیگر، ویژگی های دولت رانتیه در اقتصادایران باعث شده که نظام مالیاتی جهت گیری توزیعی نداشته باشد.
This paper aims at capturing the impacts of taxes on income distribution through HDI indices and is also trying to explore the factors involved in the (un)influence of the Iranian tax system on the improvement of income distribution throughout the country during the past three post-revolution development plans (from 1989 to 2002). The paper uses two research methods: the inferential method based upon statistical analyses within E-views program to measure the impacts of the institution of government on the changes of HDI, and the in-depth research method through doing interviews with experts in order to qualitatively study the impacts of the government on the income distribution on the basis of tax policies. The coefficient (and the sign) of the tax income in the model shows that in the event of 1% increase in the tax revenues, the HDI index will have an increase of 0.07% and the vice versa. Moreover, if the coefficient (and the sign) of the share of direct tax revenues in GDP (GDP without the oil sector) has an increase of 1%, then the HDI index will have an increase of 0.14% and the vice versa. There is no statistically significant relationship between the tax revenue and the HDI index and since the dependent variable representing income distribution has been the HDI index, it has been concluded that the taxes have had no distribution orientations in Iran. As for the role of the institution of government and its influence on the income distribution, the indices explaining the situation of a rentier government has been verified indicating the supporting role of such a government in Iran and its independence from tax revenues. In other words, the characteristics of rentier governments in Iran have led to a condition wherein the tax system has no distribution orientations.
Tax system, income distribution, rentier government, HDI index
نظام مالیاتی، توزیع درآمد، دولت رانتیه، مالیات، شاخص توسعه انسانی
105
140
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-125&slc_lang=fa&sid=1
2008/08/232008/09/82008/09/282008/09/19
1387/6/29
2008/11/32008/11/262008/12/62008/12/15
1387/9/25
Ali
Shokouhi
M.A. in Welfare Planning; a Tax Expert at INTA
علی
شکوری
003194753284600606
003194753284600606
Yes
دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
Mohammad
Saghebfard
M.A. in Welfare Planning; a Tax Expert at INTA
محمد
ثاقب فرد
003194753284600607
003194753284600607
No
فوق لیسانس برنامه ریزی رفاه و کارشناس ارشد مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور
fa
بررسی عوامل مؤثر بر ظرفیت مالیاتی در استان لرستان
The Study of Factors Involved in the Tax Capacity of Lorestan Province
این مطالعه چگونگی افزایش درآمد مالیاتی به عنوان بخشی از درآمدهای دولت و نسبت آن به تولید ناخالص داخلی را در استان لرستان بررسی می نماید. ظرفیت مالیاتی و عوامل مؤثر بر آن در استان لرستان طی دوره 83-1360 با استفاده از الگوی های اقتصاد سنجی به روش ARDL مورد بررسی قرار گرفته است. در این مدل، متغیرهای برونزای ارزش افزوده بخشهای مختلف اقتصادی، درآمد سرانه، نرخ باسوادی، نرخ تورم و جمعیت استان بر اساس مبانی نظری و مطالعات تجربی به عنوان مهمترین عوامل تأثیر گذار مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج کمی حاصل از برآورد مدل طی دوره مورد بررسی نشان می دهد که بین ارزش افزوده بخش های صنعت و خدمات، نرخ باسوادی و ظرفیت مالیاتی استان رابطه مثبت وجود دارد ولی متغیرهای ارزش افزوده بخش معدن، درآمد سرانه، نرخ تورم و جمعیت رابطه معنی داری ندارند. همچنین در این مطالعه ظرفیت های مالیاتی و کوشش مالیاتی استان نیز با استفاده از پارامترهای برآورد شده الگو طی این دوره محاسبه شده است. از مقایسه مالیاتهای وصولی و ظرفیت های مالیاتی برآورد شده در سالهای مذکور می توان نتیجه گرفت که نظام مالیاتی در دریافت مالیات واقعی از کارایی بالایی برخوردار نبوده است.
The paper explores the trends of increases in taxes as part of the government revenues and focuses on the T/GDP ratios in Lorestan province. Lorestan tax capacity and the factors influencing it during the period 1360/1981-1383/2004 have been estimated through ARDL econometric method. On the basis of existing theoretical discussions and experimental works previously done on the topic, some endogenous variables such as the value-added of different economic sectors, per capita income, rate of literacy, rate of inflation, and population have been regarded as the most important factors affecting the tax capacity of the province in question. The results indicate that there is a positive correlation between the tax capacity, on one hand, and the value-added of the sectors industry and services, and the rate of literacy, on the other hand. However, there is no significant correlation between the tax capacity and the variables of the value-added of the mines sector, the per capita income, the rate of inflation, and the population. In addition, the tax capacity and tax effort of Lortestan province have been calculated on the basis of the estimated parameters of the model during the period under discussion. A comparison between the collected taxes and the estimated tax capacities shows that the Lorestan tax administration has not been highly efficient in the period under investigation.
Tax, tax ratios, tax capacity, tax effort, ARDL
مالیات، نسبت مالیاتی، ظرفیت مالیاتی، کوشش مالیاتی، خود توضیح برداری با وقفه های گسترده (ARDL)
141
168
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-126&slc_lang=fa&sid=1
2008/08/232008/09/82008/09/282008/09/192008/08/5
1387/5/15
2008/11/32008/11/262008/12/62008/12/152008/10/21
1387/7/30
Hassan
Farazmand
Assistant Professor of Economics at Shahid Chamran University, Ahwaz
حسن
فرازمند
Hfrazmand@yahoo.com
003194753284600612
003194753284600612
Yes
دکترای اقتصاد و استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
Esmaeel
Baharvand Ahmadi
M.A. in Economics
اسمعیل
بهاروند احمدی
Esbaharvand@yahoo.com
003194753284600613
003194753284600613
No
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز
fa
تاثیر تغییر قانون مالیات بر درآمد شرکت ها بر سرمایه گذاری شرکت های تولیدی
The Impact of the Change of Corporate Income Tax
در این تحقیق تلاش گردید که تاثیر تغییر قانون مالیات بر درآمد شرکتها بر روی میزان مالیات بر درآمد و سود خالص و سود انباشته و میزان سرمایهگذاری شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران آزمون گردد. بدین منظور، در ابتدا تغییرات میزان مالیات بر درآمد و سود خالص و سود انباشته و سرمایهگذاری شرکتهای تولیدی در سالهای قبل و بعد از تغییر قانون مالیاتهای مستقیم با یکدیگر مقایسه و مورد آزمون قرارگرفت. بر این اساس، جهت آزمون فرضیات از آزمون ,t-testآنالیز واریانس و رگرسیون چند متغیره1 (چندگانه) استفاده گردید. یافتههای بدست آمده بیانگر تغییر محسوس در میزان مالیات بردرآمد و سرمایهگذاری شرکتهای تولیدی در سالهای بعد از تغییر قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به سالهای قبل از تغییر قانون مالیاتهای مستقیم بوده است. بطور کلی، یافتههای تحقیق تائیدی است بر سیاستهای مالی دولت و میتوان اذعان داشت که دولت به هدف خود از اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم در تاریخ 27/11/1380، که کمک به نظام اقتصادی کشور از طریق رشد و شکوفایی اقتصاد و سرمایهگذاری شرکتهای تولیدی و صنعتی بوده، نایل گردیده است.
In this paper, the researchers tested the impacts of the change made in the corporate income tax law on the corporate taxes, net incomes, retained earnings, and the levels of investment of manufacturing companies admitted into Tehran Stock Exchange. To do the task, at first, changes in the amounts of corporate income taxes, net incomes, retained earnings, and investment levels of the companies during the years before and after the changes in question were compared and tested. To test the hypotheses, t-test, analysis of variance, and multiple regression methods were used. Results obtained indicated considerable changes in the amounts of corporate income taxes and investment levels of manufacturing companies in the years after the change of the Iranian Direct Taxes Act as compared to the years before the change of the law.
Net income, retained earning, investment, tax rate, multiple regressions
سود خالص، سود انباشته، سرمایه گذاری، نرخ مالیات، رگرسیون چند گانه
169
198
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-127&slc_lang=fa&sid=1
2008/08/232008/09/82008/09/282008/09/192008/08/52008/08/9
1387/5/19
2008/11/32008/11/262008/12/62008/12/152008/10/212008/11/11
1387/8/21
Parviz
Saidi
Assistant Professor at the Islamic Azad University, Ali Abad Katool Branch
پرویز
سعیدی
003194753284600617
003194753284600617
Yes
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
Abdolhakim
Kalami
M.A. in Government Management
عبدالحکیم
کلامی
003194753284600618
003194753284600618
No
کارشناس ارشد رشته مدیریت دولتی با گرایش مدیریت مالی
fa
هزینه خسارات آلودگی هوا و ضرورت اجرای مالیات سبز
The Cost of Losses Resulted from Air Pollution in Iran and the Necessity of Introduction of Green Taxes
مالیات های زیست محیطی به مثابه یکی از پایه های مهم مالیاتی، بر اساس نظریه پیگو با فرض" آلوده گر بایستی هزینه آلودگی را پرداخت کند" شکل گرفته اند. معرفی این نوع مالیات ها به عنوان یک ابزار سیاست مالی می تواند آثار تخصیصی به دنبال داشته باشد. سهم و نقش این نوع مالیات ها طی مراحل توسعه اقتصادی متفاوت بوده است بهطوریکه در مرحله ما قبل صنعتی اهمیت آن نا چیزاست و به تدریج در مراحل توسعه صنعتی افزایش می یابد.در این مقاله آثار زیست محیطی آلاینده ها و تخمین هزینه های نهایی آنها مورد مطالعه قرار می گیرد. روش مورد بررسی Cost Control Method (متدولوژی کنترل هزینه) است. در این روش، هزینه نهایی کاهش یک واحد آلودگی به روش اقتصادسنجی و براساس تخمین تابع هزینه مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج حاصله به صورت سه سناریوی کاهش آلودگی هوا و یک سناریوی کاهش آلودگی آب ارائه گردید. سناریوی اول هزینه نهایی کاهش آلودگی هوا با فرض تحقق هدف برنامه سوم، سناریوی دوم با فرض کاهش آلودگی در حد مجاز (استاندارد یورو 2000) و سناریوی سوم با فرض کاهش آلودگی تا حد صفر می باشد. با توجه به تخمین های تابع هزینه کنترل آلودگی، در سناریوی اول هزینه کاهش آلودگی در حد 2/0 درصد GDP برآورد گردید. در سناریوی دوم، هزینه آلودگی در حـــد 8/3 درصد GDP و 8/5 درصد GDP بدون بخش های نفت و کشاورزی برآورد گردید و در سناریوی سوم، نسبت هزینه کاهش آلودگی به GDP معادل 14 درصد می باشد. هزینه کنترل آلودگی(بر اساس قیمت های سال 1381) برای هر لیتر بنزین 1066.45 ریال، برای هر لیتر نفت گاز معادل 1620.42 ریال و برای هر لیتر نفت کوره 1692.75 ریال برآورد گردید. هزینه هر تن کاهش آلاینده های 2SO، 2NO و CO به ترتیب معادل 2/16، 6/42 و 14/3 میلیون ریال تخمین زده شد.آلاینده های 10PM، HC و 2CO نیز به ترتیب از هزینه ای معادل 6/2، 69/2 و 2/0 میلیون ریال برخوردار است. در بررسی اثربخشی افزایش قیمت ناشی از انتقال هزینه آلودگی بر مصرف، از ابزار قیمتی نمی توان به عنوان ابزار اصلی کنترل آلودگی استفاده نمود و در سطوح قیمت های فعلی، کشش پذیری قیمت (بنزین) پایین تر از واحد است.
Environmental taxes, as one of important tax categories, are based on Pigou's theoretical assumption that "any polluter must pay for the cost of his polluting activity". The introduction of this tax category, as a fiscal policy-making instrument, can have allocation implications. The roles and shares attributed to this tax category have differently been interpreted within various economic development stages so as to say that in the pre-industrial era, it was not considered to be so important while during industrial development stages it attained significance gradually. In this paper, the environmental impacts of polluters and their marginal costs have been studied. The Cost Control Method has been used wherein the marginal cost of a polluting unit has been measured econometrically on the basis of estimating the cost function thereof. The results obtained have been presented in the forms of three scenarios for air pollution decrease and one scenario for water pollution decrease. The first scenario includes the marginal cost of air pollution decrease assuming the realization of the objectives stipulated in the Third Development Plan the second scenario assumes the realization of the pollution decrease down to allowed levels (Euro 2000 Standard) and the third scenario assumes the pollution decrease down to zero degree. According to estimated pollution cost control functions, the pollution cost has been estimated as 0.2% of GDP in the first scenario, 3.8% of GDP (5.8% of GDP excluding oil and agriculture sectors) in the second scenario, and 14% of GDP in the third scenario. The pollution control costs (at prices of the year 1381/2000) have been estimated respectively as equal to Rls 1066.45 for one liter of gas, Rls 1620.42 for one liter of gas oil, and Rls 1692.75 for one liter of mazut. Costs of 1 tone of decrease in the levels of polluting materials SO2, NO2, and CO have been estimated as being equal to Rls 16.2 million, Rls 2.69 million, and Rls 0.2 million respectively. It has been concluded that in investigating the impacts of price increases resulted from pollution cost transfer on the consumption levels, it is not possible to use the price instrument as the main tool of controlling pollution, and that at current price levels, the elasticity of the gas price is lower than one.
Environmental taxes, pollution costs, Cost Control Method
مالیات های زیست محیطی، هزینه های آلودگی، روش کنترل هزینه
199
234
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-128&slc_lang=fa&sid=1
2008/08/232008/09/82008/09/282008/09/192008/08/52008/08/92008/07/31
1387/5/10
2008/11/32008/11/262008/12/62008/12/152008/10/212008/11/112008/11/4
1387/8/14
Morteza
Asadi
Assistant Professor of Economics at the School of Economic Sciences, Tehran
مرتضی
اسدی
003194753284600614
003194753284600614
Yes
استادیار اقتصاد دانشکده علوم اقتصادی
fa
ارزیابی کیفیت خدمات اداره کل امور مالیاتی شرق تهران (اشخاص حقوقی) با استفاده از مدل سروکوال
An Evaluation of the Quality of Services Provided by Tehran East Head Tax Affairs Office (Corporate Taxes): A Servqual Model Approach
امروزه کیفیت خدمات به دلیل ارتباط روشن و واضح آن با موضوعات رضایت مشتری، حفظ مشتری و سود آوری در اغلب صنایع خدماتی مسأله ای حیاتی است. سطوح بالاتر رضایت مشتریان، وفاداری بیشتری در آنان ایجاد می کند و مشتریان کاملا راضی، خیلی بیشتر از مشتریان صرفا راضی وفادار می مانند. از طرفی، بین وفاداری مشتریان و منافع سازمان همبستگی مثبتی وجود دارد. مقاله حاضر حاصل تحقیقی میدانی است که هدف آن ارزیابی کیفیت خدمات مالیاتی ارائه شده توسط اداره کل امور مالیاتی شرق تهران با استفاده از مدل مقیاس کیفیت خدمات (سروکوال) می باشد. جامعه آماری این تحقیق مشتمل بر کلیه اشخاص حقوقی است که در این اداره کل دارای پرونده مالیاتی هستند. دراین تحقیق ضمن ارزیابی و رتبه بندی ابعاد و مؤلفه های کیفیت خدمات مالیاتی ارائه شده به مؤدیان، شکاف موجود بین انتظارات و ادراکات مؤدیان از خدمات مذکور نیز بررسی شده است و متناسب با نتایج تجزیه وتحلیل، پیشنهادات عملیاتی ارائه گردیده است.
The quality of services has an obvious relationship with such issues as costumer satisfaction, costumer keeping, and profit making, and as such, it is regarded to be critical in most service-providing industries. This is due to the fact that higher customer satisfaction levels leads to higher levels of faithfulness on one hand, fully satisfied customers are much more faithful than partially satisfied customers and, on the other hand, there is a positive correlation between faithfulness of customers and the interests of the organization in question. The present paper is the result of a field research aimed at evaluating the quality of tax services provided by Tehran East Head Tax Affairs Office through making use of Servqual model. The statistical population of the research consists of all legal entities having tax files with the aforesaid tax head office. Following the evaluation and ranking the dimensions and components of the quality of tax services presented to taxpayers, the existing gap between taxpayers' expectations/perceptions and the services provided has been investigated leading to some operational suggestions in the line with the results of analyses.
Service, quality, Servqual, service quality
خدمت، کیفیت، مدل سروکوال، کیفیت خدمات
235
292
http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-129&slc_lang=fa&sid=1
2008/08/232008/09/82008/09/282008/09/192008/08/52008/08/92008/07/312008/08/16
1387/5/26
2008/11/32008/11/262008/12/62008/12/152008/10/212008/11/112008/11/42008/11/18
1387/8/28
Mohsen
Zakeri Ghazaani
M.A. in Commercial Management; a Tax Expert at INTA
محسن
ذاکری قزاآنی
mhsn_ zakeri@yahoo.com
003194753284600615
003194753284600615
Yes
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مالیاتی
Davood
Motallebi
M.A. in Commercial Management; a Tax Expert at INTA
داود
مطلّبی
003194753284600616
003194753284600616
No
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مالیاتی