OTHERS_CITABLE نظام تشخیص علیالرأس در یک نظام آرمانی مالیات پدیدههای فرارمالیاتی‎،‎ تبانی و اجتناب مالیاتی باعث می شود تا درآمدهای مالیاتی کشورها همواره از آنچه برآورد میشود کمتر باشد‎، به طوری که ارائه راهبردهایی جهت کاهش و جلوگیری از این پدیده ها خود به تنهایی یکی از مهمترین سیاستهای مالیاتی هر کشور به شمار میآید. از جمله راهکارهای مشترک دولتها در مواجه با این پدیده ها میتوان از تشویق و تنبیه مؤدیان به طرق مختلف نام برد. تنبیه مؤدیان از طریق جریمههای مختلف یکی از مؤثرترین روشها در برخورد با مودیان متخلف محسوب میشود که از یک سو سبب تنبیه آنها و از سوی دیگر با تنظیم ضرایب موثر سبب افزایش درآمدهای مالیاتی دولت میشود. در این مقاله با توجه به ضریب قرینه مالیاتی (درآمد ناخالص) نظام علیالرأس در یک نظام آرمانی مالیات با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و تبانی،درآمد نهایی دولت از یک مؤدی بدست خواهد آمد. http://taxjournal.ir/article-1-104-fa.pdf 2014-03-11 9 24 نرخ بهینه مالیات ‎،‎تشخیص‎ علیالرأس،‎فرارمالیاتی‎،‎تبانی Ex- officio Assessment Mechanism in an Ideal Tax System Tax evasion, collusion and tax avoidance both result in non-realization of the estimated state tax revenue, so developing diverse strategies for preventing these phenomena is the most important tax policies in different countries. One of the states‘ preventive solutions is to encourage and punish taxpayers in different ways. Imposing different penalties for non-compliant taxpayers is the most effective methods and setting effective tax ratio results in increasing tax revenue.By focusing on symmetric tax rate (gross income in an ex–officio and ideal system), this paper aims at preventing tax evasion, calculates the final state revenue gained from a given taxpayer. http://taxjournal.ir/article-1-104-en.pdf 2014-03-11 9 24 Optimal Tax Rate Exofficio penalties Tax Evasion Collusion Hamidreza Navidi 1 Faculty Member of Applied Mathematics and Computer Department at Shahed University AUTHOR Ali Tayyebnia 2 Faculty Member of Economics Department at Tehran University AUTHOR Zahra Eskandari 3 Master of Science at Shahed University AUTHOR
OTHERS_CITABLE نظام تشخیص علیالرأس در یک نظام آرمانی مالیات پدیدههای فرارمالیاتی‎،‎ تبانی و اجتناب مالیاتی باعث می شود تا درآمدهای مالیاتی کشورها همواره از آنچه برآورد میشود کمتر باشد‎، به طوری که ارائه راهبردهایی جهت کاهش و جلوگیری از این پدیده ها خود به تنهایی یکی از مهمترین سیاستهای مالیاتی هر کشور به شمار میآید. از جمله راهکارهای مشترک دولتها در مواجه با این پدیده ها میتوان از تشویق و تنبیه مؤدیان به طرق مختلف نام برد. تنبیه مؤدیان از طریق جریمههای مختلف یکی از مؤثرترین روشها در برخورد با مودیان متخلف محسوب میشود که از یک سو سبب تنبیه آنها و از سوی دیگر با تنظیم ضرایب موثر سبب افزایش درآمدهای مالیاتی دولت میشود. در این مقاله با توجه به ضریب قرینه مالیاتی (درآمد ناخالص) نظام علیالرأس در یک نظام آرمانی مالیات با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و تبانی،درآمد نهایی دولت از یک مؤدی بدست خواهد آمد. http://taxjournal.ir/article-1-113-fa.pdf 2014-03-11 9 24 نرخ بهینه مالیات ‎،‎تشخیص‎ علیالرأس،‎فرارمالیاتی‎،‎تبانی Ex- officio Assessment Mechanism in an Ideal Tax System Tax evasion, collusion and tax avoidance both result in non-realization of the estimated state tax revenue, so developing diverse strategies for preventing these phenomena is the most important tax policies in different countries. One of the states‘ preventive solutions is to encourage and punish taxpayers in different ways. Imposing different penalties for non-compliant taxpayers is the most effective methods and setting effective tax ratio results in increasing tax revenue.By focusing on symmetric tax rate (gross income in an ex–officio and ideal system), this paper aims at preventing tax evasion, calculates the final state revenue gained from a given taxpayer. http://taxjournal.ir/article-1-113-en.pdf 2014-03-11 9 24 Optimal Tax Rate Exofficio penalties Tax Evasion Collusion Hamidreza Navidi 1 Faculty Member of Applied Mathematics and Computer Department at Shahed University AUTHOR Ali Tayyebnia 2 Faculty Member of Economics Department at Tehran University AUTHOR Zahra Eskandari 3 Master of Science at Shahed University AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی عوامل مؤثر بر فرار مالیاتی (مطالعه موردی استان آذربایجان شرقی) با عنایت به نقش مالیات در اقتصاد که یک اهرم مالیِ تخصیصی ـ توزیعی می باشد، پدیده فرار مالیاتی به عنوان یک ضد ارزش می‌تواند تهدید جدی برای تداوم زندگی اجتماعی و تحقق رفاه اجتماعی باشد و به همین علت ضرورت شناخت عوامل بروز و تشدید فرار مالیاتی و تمهید و ارائه راهکارها و پیشنهادات علمی ـ کاربردی امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این تحقیق با استفاده از روش بررسی میدانی از دو طیف جامعه مؤدیان و کادر تشخیص اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی نظرسنجی به عمل آمد و ضمن ارزیابی 15 مؤلفه تاثیرگذار در فرار مالیاتی با استفاده از آزمون t برای نمونه های مستقل و t تک نمونه ای، دیدگاه‌های این دو طیف بررسی شد و با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل،10 مؤلفۀ مورد بررسی هم از نظر کارمندان و هم از نظر مؤدیان در تشدید فرارمالیاتی مؤثر قلمداد شد. از نظر مودیان فقط3 مؤلفۀ و از نظر کارمندان فقط 1 مؤلفۀ در تشدید فرار مالیاتی مؤثر می‌باشد. یکی از مؤلفه ها نیز از نظر هر دو طیف بی تاثیر بوده است. http://taxjournal.ir/article-1-105-fa.pdf 2014-03-11 25 60 باور مالیاتی، فرهنگ مالیاتی، قوانین مالیاتی، مؤدیان مالیاتی، کادر تشخیص،‌ معافیت های مالیاتی A Study on Factors Affecting Tax Evasion (A Case Study of East Azerbaijan Province) Due to taxes' role as a distributive- allocative financial leverage in an economy, tax evasion can be considered as an anti-value phenomenon and a serious threat to social life and the realization of social welfare, so it is inevitably essential to identify causes and aggravating factors of tax evasion and to develop solutions and applied-scientific recommendations. This research uses field study method, conducts surveys of East Azerbaijan Province's taxpayers and tax staff and evaluates 15 influencing factors on tax evasion by applying T-test for independent samples and single sample T, investigates opinions of these two groups. According to the results of the analysis, 10 factors both from staff and taxpayers' views are recognized as aggravating tax evasion. From the taxpayers' viewpoints, only 3 factors and from tax staff viewpoints just one factor aggravates tax evasion. One of these factors is irrelevant to both of them. http://taxjournal.ir/article-1-105-en.pdf 2014-03-11 25 60 Tax belief Tax Culture Tax law Taxpayers Tax Staff tax Exemptions Naqi Zehi 1 Master of Science and Economic Deputy at East Azerbaijan Finance and Economic Affairs Organization AUTHOR Shahrzad Mohammadkhanli 2 Master of Economic Sciences at Tarbiat Modarres University AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر هدفمندسازی یارانه‌ ها بر رفاه اجتماعی در ایران رفاه جامعه به ویژه اقشار کم‌درآمد همواره مدّ نظر دولت‌ها بوده است. بدین‌منظور، پرداخت یارانه خصوصاً نسبت به کالاهای اساسی با هدف کاهش قیمت‌ها و افزایش قدرت خرید صورت می‌پذیرد. اما به دلیل هدفمند نبودن این پرداخت‌ها، بخش اعظم یارانه‌ها عاید اقشار برخوردار و دهک‌های بالای درآمدی می‌گردد. بنابراین هدفمندسازی یارانه ها‌ ضرورتی غیرقابل انکار خواهد بود. تأثیر سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها بر رفاه اجتماعی، موضوعی است که این مقاله به آن می پردازد و این سئوال که « انتقال یک واحد پولی از یارانه‌ی کالاهای مشمول و مورد استفاده‌ی بیشتر دهک‌های بالا به کالاهای غیرمشمول و مورداستفاده‌ی بیشتر دهک‌های پائین‌ چه تأثیری بر رفاه جامعه می‌گذارد؟» مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد هدفمندسازی یارانه ها‌، رفاه اجتماعی را بهبود می‌بخشد. افزایش رفاه با پارامتر نابرابری گریزی جامعه ارتباط معکوس و با سهم کالاهای غیرمشمول از درآمد دهک‌های پائین درآمدی ارتباط مستقیم دارد. http://taxjournal.ir/article-1-106-fa.pdf 2014-03-11 61 82 هدفمندسازی یارانه‌ها، رفاه اجتماعی، دهک‌های درآمدی، تابع رفاه اجتماع اتکینسون، پارامتر نابرابری‌گریزی The Impact of Self-targeted Subsidies on Social Welfare in Iran Social welfare especially the social welfare of low income groups has always been important for governments, hence, subsidies are paid on different goods to decrease the prices and as a result, increase purchasing power. However, because of not being targeted, the relatively rich benefit from subsidies more than the poor. Therefore it seems to be necessary to design self-targeted safety-net programs. This research aims at investigating the welfare consequences of self-targeted subsidies and to answer this question: what is the impact of transferring one unit of subsidies paid on subsidized goods mostly used by the rich to non-subsidized goods mostly used by the poor on welfare-improving? For this purpose, we calculated the change in social welfare caused by self-targeted subsidies. The results show that self-targeted subsidies increase social welfare. The extent of this increase is negatively related to inequality aversion parameter, while positively related to the share of non-subsidized goods in low income deciles budget. http://taxjournal.ir/article-1-106-en.pdf 2014-03-11 61 82 Self-targeted Subsidies Social Welfare Income Deciles Atkinson Social Welfare Function Inequality Aversion Parameter Khosro Piraee 1 Associate Prof. of Economics at Azad University, Shiraz AUTHOR Behrouz Seif 2 PhD Student of Economics at Azad University, Shiraz AUTHOR
OTHERS_CITABLE جایگاه تحول و تمکین در اصلاحات نظام مالیاتی: تجربه جهانی و چالشهای نظام مالیاتی ایران تمکین مالیاتی عبارت است از قبول و ترتیب پرداخت داوطلبانه مالیات تشخیص داده  شده در تشکیلات مالیاتی. به هر اندازه که سیستم مالیاتی با نرخ تمکین داوطلبانه بیشتری روبرو باشد، بهبود در وضعیت شاخص های مالیاتی بیشتر امکان پذیر می شود. با افزایش نرخ تمکین، نسبت درآمدهای مالیاتی واقعی به درآمدهای پیش بینی شده بودجه افزایش می یابد. اثربخشی دستگاه مالیاتی بر پایه سطح عدم تمکین مالیاتی یا شکاف مالیاتی قابل برآورد است که به عنوان معیار مهمی در اثربخشی دستگاه مالیاتی شناخته می شود. معمولاً هر اندازه شکاف مالیاتی عمیق تر باشد، تغییرات بنیادی تر مورد نیاز است. در این مقاله جنبه های مختلف تمکین مالیاتی، وضعیت سیستم مالیاتی ایران در این خصوص، تجارب کشورهای مختلف در زمینه تمکین مالیاتی و تاثیرات آن در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت توصیه های سیاستی لازم برای اصلاح نظام مالیاتی کشور در جهت افزایش تمکین مالیاتی، ارائه شده است. http://taxjournal.ir/article-1-107-fa.pdf 2014-03-11 83 100 تمکین مالیاتی، اصلاحات مالیاتی، هزینه های تمکین، تحول نظام مالیات Change and Compliance Importance in Tax Systems’ Reforms: Global Experience and Iranian Tax System Challenges Tax compliance means accepting tax assessment and preparing to pay tax in a tax system. As voluntary compliance rate increases, tax indicators improve. Higher compliance rate is accompanied with the increased ratio of real tax revenue to the forcasted budget revenue. Effectiveness of tax system could be estimated based on non- compliance level or tax gap which is an important criteria in effectiveness of tax system. Deepening tax gap results in fundamental reforms. In this paper different aspects of tax compliance, present situation of Iranian system, different countries' experiences in tax compliance and its impacts in different dimensions were reviewed and finally policy recommendations for reforming state tax reforms directed at increasing tax compliance have been provided. http://taxjournal.ir/article-1-107-en.pdf 2014-03-11 83 100 Tax Compliance Tax Reforms Compliance Cost Tax System Change Mohammadghasem Rezaee 1 M.A. in Economic Development and Planning AUTHOR Aliakbar Khademi jamkhane 2 M.A. in Public Management AUTHOR Maryam Montazeralzohur 3 M.A. in Public Financial Management AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی رابطه بین مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده شرکت های بازرگانی شمال شهر تهران هدف اصلی این مقاله ، بررسی اثرات اقتصادی به ویژه وضعیت درآمدزایی ناشی از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و رابطه آن با مالیات عملکرد شرکت های بازرگانی در اداره امور مالیاتی شمال شهر تهران است . به عبارت دیگر در این بررسی رابطه بین مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده و نیز مالیات عملکرد و ارزش افزوده این شرکت ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. همچنین معنی دار بودن تفاوت بین میانگین مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزودۀ شرکت های منتخب در نمونه مورد آزمون قرار می گیرد. بدین منظور ، اطلاعات مربوط به 203 شرکت بازرگانی با درآمد بالای 20 میلیارد ریال به طور تصادفی و به عنوان نمونه در نظر گرفته می شود و از پرونده های مالیاتی آنها درسال 1388 استخراج می شود. نتایج حاصل از برآورد مدل های رگرسیونی انجام شده حاکی از آن است که مالیات بر ارزش افزوده این شرکتها نمی تواند مالیات عملکرد آنها را به خوبی تحت پوشش قرار دهد، همچنین برای کل شرکت های نمونه ، فرضیه متناسب بودن ارزش افزوده با مالیات عملکرد آنها با قدرت بالا مورد پذیرش قرار نمی گیرد. در طبقه بندی های متفاوتی که بر اساس میزان فروش و نوع فعالیت شرکت ها نیز انجام می گیرد، بررسی ها نشان می دهد که این پایه مالیاتی در شرکت هایی با فروش سالانه پایین نمی تواند ارتباط مزبور را به خوبی پشتیبانی کند، در حالی که نتایج بدست آمده در خصوص شرکت هایی که میزان فروش سالانه بالا دارند نشان می دهد که مالیات عملکرد تناسب بیشتری با ارزش افزوده دارد و مالیات بر ارزش افزوده نیز بهتر می تواند مالیات عملکرد این شرکت ها را پوشش دهد. در ارتباط با معنی دار بودن تفاوت میانگین های مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده در شرکت های منتخب بر اساس آزمون های انجام شده ( آزمون T-test برای دو نمونه مستقل) این نتیجه حاصل گردید که در کل بین این دو میانگین تفاوت معنی داری وجود دارد و میانگین مالیات عملکرد از میانگین مالیات بر ارزش افزوده بیشتر است. http://taxjournal.ir/article-1-108-fa.pdf 2014-03-11 101 122 مالیات بر ارزش افزوده ، ارزش افزوده ، مالیات عملکرد ، شرکت های بازرگانی A Study of Relationship between Performance Tax and VAT on Commercial Companies in Northern Tehran The main target of this research is to study the economic effects of VAT implementation especially in respect of revenue-rasing and its relationship with performance tax of commercial companies in Nothern Tehran Tax Office. In other words, this study evaluates the relationship between commercial companies' performance tax and VAT and also between these companies' peformance tax and their value added. The significance of the difference between performance tax and VAT of the selected companies in a sample is also tested. For this purpose, 203 commercial companies with more than 20 billion rials sales per year were selected randomly as the sample size and their information of the year 1388 were extracted from their tax records. The results of regression models indicate that their VAT could not cover their performance tax completely. The hypothesis that VAT is proportional to performance tax couldn't be accepted firmly in the whole sample companies. In different classifications which are based on sales amount and activity type of companies, the results show that tax bases in companies with low annual sales couldn't support these mentioned relationships. While the results show that performance tax and VAT are proportional in companies which have high annual sales and VAT can cover performance tax well . In relation with the differences between performance tax averages and its VAT in the selected companies based on T – test, this paper has concluded that between these two averages there are meaningful differences and the average of performance tax is higher than the average of VAT. http://taxjournal.ir/article-1-108-en.pdf 2014-03-11 101 122 VAT Value Added Performance Tax Commercial Companies Ali Askari 1 Faculty Member of Economy and Accounting college of Azad University, central branch AUTHOR Marjan Daman Keshideh 2 Faculty Member of Economy and Accounting college of Azad University, central branch AUTHOR Mahtab Ahmadi Khui 3 Expert of the Nothern Tehran Tax Office AUTHOR
OTHERS_CITABLE عوامل ساختاری مؤثر بر نوآوری و خلق دانش در سازمان ها (مطالعه موردی سازمان امور مالیاتی کشور) شناسایی عوامل مؤثر بر خلق دانش در سازمان، اولین گام در تدوین برنامه های گسترش دانش آفرینی و نوآوری در سازمان به شمار می آید. ویژگی های ساختار سازمانی از جمله عوامل مؤثر بر خلق دانش در سازمان ها به شمار می آید. در این پژوهش پس از شناسایی عوامل ساختاری مؤثر بر خلق دانش در سازمان ها با تکیه بر پژوهش های پیشین و ادبیات موضوع، به صورت موردی عوامل ساختاری مؤثر بر خلق دانش در سازمان امور مالیاتی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا از آزمون T تک نمونه ای جهت شناسایی عوامل ساختاری مؤثر بر خلق دانش در این سازمان استفاده می شود و سپس اولویت تأثیر گذاری عوامل مذکور با بهره گیری از آزمون فریدمن تعیین می شود. نتایج این بررسی حاکی از آن است که وجود پست های سازمانی رسمی برای پیشبرد فرآیند خلق دانش، وجود شبکه های ارتباط اجتماعی، استفاده از تیم های کاری در کنار ساختار دیوانسالارانه، انعطاف پذیری ساختار سازمان و وجود ساختارهای غیر رسمی در سازمان از ویژگی های ساختار دانش آفرین به شمار می آیند. از میان عوامل مذکور وجود پستهای سازمانی رسمی برای پیشبرد فرآیند خلق دانش، به عنوان مهمترین عامل ساختاری تأثیر گذار بر میزان خلق دانش در سازمان امور مالیاتی کشور شناسایی شده است. http://taxjournal.ir/article-1-109-fa.pdf 2014-03-11 123 142 خلق دانش، ساختار سازمان ، سازمان امور مالیاتی The Structural Factors Affecting innovation and knowledge Creation in Organizations (A Case Study of State Tax Organization) The first step in developing related programms is to identify effective factors on knowledge Creation and innovation. Organizational structure features are considered as one of the effective factors on knowledge creation in organizations. In this research first, we identify structural factors affecting knowledge creation based on previous research and literatures and then review structural factors affecting knowledge creation in state tax organiztion as a case study. To this end, we use single sample T-test to identify structural factors affecting knowledge creation in state tax organization and then priotorize the aforesaid factors regarding affecting aspect by exploiting Friedmann Test. The results of this study indicate that formal organizational positions for advancing knowledge creation process, social networking, working teams along with bureaucratic structure, felixibility of organization's structure, informal structures in an organization are considered as features of knowledge creation structure. Among the said factors, formal organizational positions for advancing knowledge creation process is one of the most important structural factors affecting level of knowledge creation in state tax organization. http://taxjournal.ir/article-1-109-en.pdf 2014-03-11 123 142 Knowledge Creation Structure of Organization State Tax Affa Vahid Nasehifar 1 Faculty Member in Business Management at Allameh Tabatabaee University AUTHOR Mahboubeh Habibi Badrabadi 2 PhD Student in Business Management at Allameh Tabatabaee University and Tax Expert of State Tax Organization AUTHOR Ali Habibi Badrabadi 3 M.S. of IT at Khajehnasiredin toosi University AUTHOR
OTHERS_CITABLE استردادِ مالیات بر ارزش افزوده: مروری بر تجارب برخی کشورها و ارائه راهکار برای ایران یکی از حوزه های مشکل آفرین در اجرای مالیات بر ارزش افزوده، بازپرداخت (استرداد) مالیات است. تجربه اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری از کشورها حاکی از آن است که استردادِ اعتبارات، پاشنه آشیل نظام مالیات بر ارزش افزوده است. این امر منبع تنش میان مراجع مالیاتی و مؤدیان است و در برخی از کشورها منجر به اتخاذ تدابیر پیچیده ای شده است که بطور قابل ملاحظه ای عملکرد سیستم مالیات بر ارزش افزوده را تضعیف نموده است. به نظر مراجع مالیاتی، کثرت درخواستهای تقلّبی اغلب دلیل اصلی تأخیر در پرداخت استردادها است. رسیدگی به درخواستها در اغلب سازمانهای مالیاتیِ کمتر توسعه یافتۀ دنیا فرآیندی زمان بر و پرهزینه است که منجر به تعویق درخواستهای استرداد و افزایش نارضایتی آن دسته از مؤدیانی می شود که به این ترتیب از سرمایه کاریشان محروم شده اند. در مقابل، بیشتر سازمانهای مالیاتی کارآمد و اثربخش در قالب بخشی از راهبرد گستردۀ تمکین مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای اصول مدیریت ریسک با تقلّب در درخواست استرداد مقابله می‌کنند. پژوهش حاضر در چارچوب یک مطالعۀ تطبیقی به بررسی تهدیدهای مرتبط با استرداد مالیات بر ارزش افزوده و رویکردهای مقابله با این تهدیدها می پردازد. http://taxjournal.ir/article-1-110-fa.pdf 2014-03-11 143 164 استردادِ مالیات بر ارزش افزوده، صادرات به نرخ صفر، مالیات داده، مالیات ستانده Value Added Tax Refund: Global Experiences and a Solution for Iran One of the most controversial field in VAT is VAT refund. The experiences of different countries indicate that refund of credits is Achillian heel of VAT system. This results in tension among tax authorities and taxpayers and in some countries result in complex measures which has weakened VAT system performance. In tax authority opinion, high level of refund request is often main reason of delay in refund payment. Review of related request in most tax organizations of less develoed countries is time- consuming and expensive which result in delay of refund requests and dissatisfaction of those taxpayers who deprived of their working capital. On the contrary the most efficient tax organizations fight against refund request fraud in a form of their comprehensive strategy of VAT compliance based on risk management principles. This research, in a framework of a comparative study reviews related VAT threats and approaches. http://taxjournal.ir/article-1-110-en.pdf 2014-03-11 143 164 Vat Refund Zero Rate Export Input Tax Output Tax Mahboubeh Sabzrou 1 Tax Researcher, State Tax organization. AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تحلیلی ارتباط میان تغییرات اقلام صورت‌های مالی و تغییرات مالیات در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت های مالی اساسی گزارش هایی هستند که بیش از سایرگزارش های مالی مورد توجه قرار می گیرند. در این پژوهش ارتباط اطلاعات و ارقام ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد با مالیات مورد ارزیابی قرار می گیرد. برای این منظور از طریق آزمون همبستگی، ارتباط تغییرات اقلام هر یک از صورت های مالی و تغییرات مالیات در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجۀ بررسی حاکی از آن است که از میان اقلام صورت های مالی، هیچ یک توانایی پیش بینی مالیات را ندارند یعنی در واقع میان تغییر هیچکدام از اقلام صورت های مالی و تغییر مالیات همبستگی و رابطۀ معنی داری وجود ندارد. در صورت وجود همبستگی، از طریق رگرسیون تک متغیره و چند متغیره، پیش بینی اقلام مزبور تعیین می شد. اگرچه اقلام صورت های مالی با توجه به تفاوت های زیاد استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی، توانایی پیش بینی مالیات را ندارند و فرضیه های اصلی پژوهش تأیید نمی شوند، اما با توجه به وجود اختلاف های دائمی (ناشی از معافیت های قانونی، مالیات های مقطوع و محدودیت های مجاز) میان سود حسابداری و سود مالیاتی، در صورت حذف اثر آنها در مرحلۀ اول و نیز تطابق قوانین مالیاتی و استانداردهای حسابداری در راستای کاهش اختلاف های موقت (ناشی از مبانی مختلف اندازه گیری و زمان بندی شناسایی درآمدها و هزینه ها) در مرحلۀ دوم، در هر یک از این دو مرحله می توان انتظار وجود رابطۀ معنی داری میان تغییرات اقلام صورت های مالی و تغییرات مالیات را داشت. http://taxjournal.ir/article-1-111-fa.pdf 2014-03-11 165 198 حسابرسی مالیاتی، حسابرسی مالی، اقلام صورت های مالی، درصد تغییرات مالیات و اقلام صورت های مالی و درآمد مشمول مالیات Analytical Review of Relationship between Changes of the Items of Financial Statements and Changes of tax in the Accepted Companies in Tehran’s Stock Exchange Main Financial statements are presented reports that users notice them more than others. Therefore, the information by these statements must be analyzed. On this basis, financial statements must be effective on the users’ decision making. Therefore, the assessment of financial statements, on the basis of the ability of tax prediction is being investigated. This research evaluates the relationship between the information and items of balance sheet, income statement, cash flow with tax. To this aim, with the use of correlation test, the relationship between the changes of the items of financial statements and the changes of tax in some companies in Tehran’s stock exchange are examined. Finally this research concludes that none of the items of financial statements can predict the tax. It means that there isn’t any correlation between the changes of items of financial statements and the changes of tax. If there exists a correlation, the ability of items for prediction will be analyzed and determined by simple and multiple regression method. The final result of this research is that although the items of financial statements can not predict the tax and three main hypotheses are rejected because of the differences between tax laws and accounting standards. http://taxjournal.ir/article-1-111-en.pdf 2014-03-11 165 198 Tax Taxpayer Tax auditing Financial Auditing Accrual and Cash Items of Financial statements percentage of Changes of Items of Financial Statements Percentage of Changes of Tax Taxable Income Hassan Safaryazdi1 1 M.A. in Accounting AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی عوامل مؤثر بر افزایش فرهنگ مالیاتی در میان مؤدیان بخش مشاغل (صنف لوازم التحریر) استان البرز پژوهش حاضر به برررسی عوامل مؤثر بر افزایش فرهنگ مالیاتی در میان مودیان بخش مشاغل استان البرز (صنف لوازم التحریر) می پردازد. روش تحقیق در این مقاله از نوع پیمایش است و علاوه بر تحقیق میدانی از روش اسنادی نیز استفاده شده است. جامعه آماری عبارت است از 850 واحدکسبی لوازم التحریر که در اداره کل امور مالیاتی استان البرز واقع گردیده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 265 نمونه برآورد گردیده است. روش نمونه‌گیری در دو مرحله صورت گرفته است که ابتدا براساس نمونه گیری طبقه ای، سهم هر طبقه (شهر) از تعداد نمونه ها مشخص گردید و سپس با نمونه گیری تصادفی مشخص شد که در دورن هر طبقه تعداد نمونه ها را به چه صورت باید انتخاب کرد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش استفاده از ابزار پرسشنامه می باشد که با استفاده از طیف لیکرت پنج گزینه ای شامل خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم و با تعداد 51 سوال که فرضیات تحقیق را به آزمون گذاشته اند تحقق یافته است. تمامی فرضیه های اصلی تحقیق و فرضیه های فرعی مورد تأیید واقع گردیده اند. یافته های به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد عوامل اجتماعی شدن همچون همکاران صنفی ، التزام به دین، رسانه ها، وجود سنت مالیات دهی در خانواده ، روحیه قانون گرایی در خانواده در افزایش فرهنگ مالیاتی تأثیر گذار می باشد. تأثیر عوامل برون سازمانی همچون اتحادیه های صنفی، داشتن وکیل حقوقی ، تشویق و تقدیر از مؤدیان خوش حساب در افزایش فرهنگ مالیاتی نیز مورد تأیید قرار گرفت همچنین تأثیر عوامل برون سازمانی همچون انجام مکانیزه امور مالیاتی، وجود نظام جامع اطلاعات مالیاتی ، اطلاع رسانی مالیاتی شفاف بودن قوانین مالیاتی در افزایش فرهنگ مالیاتی مورد تأیید قرار گرفت. عوامل درون سازمانی همچون سطح تحصیلات مؤدیان، داشتن انگیزه برای مشارکت اجتماعی ، آشنائی مؤدیان با قوانین مالیاتی ، نگرش مثبت مودیان نسبت به کارکرد مالیات اعتماد سیاسی نسبت به دولت ، در افزایش فرهنگ مالیاتی مؤثر می باشند. http://taxjournal.ir/article-1-112-fa.pdf 2014-03-11 199 228 فرهنگ مالیاتی ، عوامل اجتماعی شدن، عوامل درون سازمانی، عوامل برون سازمانی، عوامل فردی، مالیات بر مشاغل A Study of Factors Increasing Tax Culture among Business Taxpayers (Stationery Guild of Alborz Province) The present study examined the factors which affect tax culture of the business taxpayers (stationery guild in Alborz Province). This is methodologically an experimental research based on the survey, as well as the field study and document mining also were used. Our statistical population consists of 850 stationery stores located in Alborz Province including Karaj, Mah-dasht, Muhammad-shahr, Eshtehard, Hashtgerd, Nazar-abad & Taleghan. Sample size is 265 which has been estimated by Cochran formula. Sampling is performed in two stages: firstly the share of each town is determined using stratified sampling. Then, random sampling is used for each stratum. A researcher-made questionnaire is used to Data gathering. The administered questionnaire consists of 51 items with five-option likert responses including very high, high, average, low & very low. Four Main hypotheses and 17 secondary hypotheses are tested. Main hypotheses are: -There is a significant relationship between the socialization factors & tax culture -There is a significant relation ship between the external organization factors & tax culture -There is a significant relation ship between the internal organization factors & tax culture -There is a significant relation ship between the personal factors & tax culture. All of the main and secondary hypotheses are accepted. The findings show that socialization factors (guild mates, religious commitment, media, taxpaying tradition in family, commitment to law in family), external organizational factors (trade :::union:::s, tax lawyers, awards for Comphant taxpayers, automation, TARA, tax communication, tax regulations, transparency), Internal organizational factors (taxpayers' educational level, motivation to social participation, taxpayers' familiarity with tax regulations, positive attitude of taxpayers towards the performance of tax system, political trust on government) improve tax culture. http://taxjournal.ir/article-1-112-en.pdf 2014-03-11 199 228 Tax Culture Socialization Factors External Organizational Factors Internal Organizational Factors Personal Factors Alireza Mohseni Tabrizi 1 Faculty Member at Tehran University AUTHOR Akbar Komijani 2 Faculty Member at Tehran University AUTHOR Morteza Abbaszadeh 3 M. A. in Sociology AUTHOR