OTHERS_CITABLE مجله مالیات،شماره 16، تابستان 1376 فهرست مطالب:1- گزارش مختصری از حسابداری داد و ستد ارزی در ایران2- مسائل مالیاتی و اقتصادی استان فارس (بخش دوم)3- مروری بر مفاهیم و نظرات مالیاتی 4- مسیر یک پرونده مالیاتی 5- نقدهائی بر مقاله " دیوان عدالت اداری و شورای عالی مالیاتی"6- بازی های المپیک مالیاتی در گمرکات روسیه 7- قوانین، تصویبنامه ها، بخشنامه ها و آراء هیات های عمومی شورای عالی ملیاتی و دیوان عدالت اداری http://taxjournal.ir/article-1-281-fa.pdf 2014-07-23 0 0 MALIYAT IRANIAN TAX REVIEW VOL.5, NO.16, Summer 1997 N.a http://taxjournal.ir/article-1-281-en.pdf 2014-07-23 0 0 N.a 1 AUTHOR 2 AUTHOR 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE برآورد ظرفیت بالقوه اقتصادی مالیات در ایران به منظور برنامه ریزی هرچه بهتر جهت افزایش درآمدهای مالیاتی، شناخت عوامل اثرگذار بر ظرفیت مالیاتی و اطلاع دقیق از توان بالقوه کشور در این زمینه، ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. برای این منظور، در این مقاله تلاش شده است تا با ارائه تعریفی مشخص از ظرفیت بالقوه اقتصادی مالیات، عوامل اثرگذار بر آن از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. پس از مرور ادبیات موضوع و مطالعات انجام شده در سطح بین المللی، ظرفیت بالقوه اقتصادی مالیات کشور در چارچوب یک مدل پانل و بر اساس اطلاعات20 کشور جهان برای دوره 2000-1998 برآورد شده است. نتایج مدل نشان می دهد که در دوره مذکور متوسط ظرفیت بالقوه اقتصادی مالیات در کشور (بدون احتساب پرداختی بیمه‌های اجتماعی) حدود 3/12 درصد بوده است که در مقایسه با متوسط عملکرد نظام مالیاتی کشور در این دوره (1/7) درصد، بسیار بالا است. همچنین نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که شاخص تلاش مالیاتی کشورمان در این دوره حدود 58 درصد بوده است. http://taxjournal.ir/article-1-159-fa.pdf 2014-03-14 5 26 ظرفیت مالیاتی، ظرفیت بالقوه اقتصادی مالیات، تلاش مالیاتی، نسبت مالیاتی، پانل Estimation of Potential Economic Capacity of Taxation in Iran Being aware of the determinants of tax capacity and the potential ability of the country to make use of this capacity is the key for any plans to increase tax revenues. In this article, a new specific definition of economic capacity of taxation has been given and on the basis of the information gathered from 20 different countries within the period 1998-2006, the Iranian potential economic capacity of taxation has been estimated within the framework of panel data model. The results of the study show that the average economic capacity of taxes in Iran (excluding social security contributions) has been about 12.33 percent during the period in question. Therefore, it can be concluded that the actual performance of the country (7.1 percent) during the mentioned period has been quite low. In addition, the results of the study show that the tax effort index in Iran has been about 58 percent during the period under study. http://taxjournal.ir/article-1-159-en.pdf 2014-03-14 5 26 Tax capacity potential economic capacity of taxation tax effort tax ratio and panel Abbas Arabmazar 1 Associate Professor of Economics at Shahid Beheshti University AUTHOR Ayat Zayer 2 M.A. in Economic Systems Planning and a Tax Researcher at the Tax Research Department, INTA AUTHOR
OTHERS_CITABLE مدلسازی غیرخطی و پیش بینی درآمدهای مالیاتی کشور به تفکیک منابع مالیاتی یکی از اجزای بسیار مهم بودجه دولت درآمدهای مالیاتی کشور می باشد. اطلاع از میزان درآمدهای مالیاتی قابل حصول در منابع مختلف مالیاتی، علاوه بر تخصیص بهینه منابع در جهت وصول آنها، دولت را در انجام برنامه ریزی های دقیق مالی کمک کرده و میزان مشارکت مردم را در تأمین مالی هزینه‌های عمومی دولت مشخص می کند. در این راستا در این مقاله، ابتدا ماهیت ساختاری سری زمانی درآمدهای مالیاتی شامل مالیاتهای کل، مستقیم، غیرمستقیم، مالیات بر شرکتها، درآمد، حقوق، مشاغل، مستغلات، ثروت، ارث و کالا و خدمات از جهت خطی، غیرخطی آشوبی و تصادفی بودن با استفاده از آزمون نمای لیاپانوف بررسی شده است. نتایج این آزمون وجود آشوب را در سری زمانی منابع مالیاتی مختلف نشان می دهد که از جهت شدت و ضعف متفاوت می باشند. لذا با استفاده از الگوسازی غیرخطی می‌توان برای دوره‌های زمانی کوتاه پیش بینی دقیقی را انجام داد. در مرحله بعد، با استفاده از ساختار موازی و ساختار پیشنهادی چندورودی- چندخروجی شبکه های عصبی مصنوعی برای سالهای 85-1342 آموزش یافته و برای سالهای 88-1386 بر اساس مدل پیشنهادی و مدل موازی، پیش بینی درآمدهای مالیاتی به تفکیک منابع انجام می شود. http://taxjournal.ir/article-1-160-fa.pdf 2014-03-14 27 56 مالیات، پیش بینی، آشوب، نمای لیاپانوف، شبکه عصبی مصنوعی، مدلهای موازی، مدل چندورودی- چندخروجی Forecasting the Iranian Tax Revenues: An Application of Nonlinear Models Taxes are one of the main components of the government budgetand as such, having a clear image of the attainable amount of taxes is not only necessary for optimal allocation of scare resources for tax collection purposes, but also helps the government to develop more precise tax collection plans. In this article, the structural features of tax revenues series have first been examined in terms of linearity, chaotic nonlinearity and stochasticity using Lyapunov Exponent. These series are: total taxes, direct taxes, indirect taxes, corporate taxes, income taxes, salary taxes, real estates taxes, business taxes, wealth taxes, inheritance taxes and goods & services taxes. The results endorse the existence of chaos in the series of different tax resources in different extents. Therefore, based on the results obtained, it was found that more accurate short-term forecasts are possible by applying nonlinear modeling methods. In the next step, using data of the period 1963- 2006, tax revenues of different resources were forecasted for the period 2007-2009 by applying both parallel and proposed multipleinput multiple-output structures of the ANN’s. http://taxjournal.ir/article-1-160-en.pdf 2014-03-14 27 56 Tax forecast chaos Lyapunov exponent artificial neural networks parallel models multiple-input multiple-output model Hamid Khaloozadeh 1 Associate Professor of Electrical Engineering at Khajeh Nasiroddin Toosi University AUTHOR Saeideh Hamidi Alamdari 2 M.A. in Economics and a Tax Researcher at the Tax Research Department, INTA AUTHOR Ayat Zayer 3 M.A. in Economic Systems Planning and a Tax Researcher at the Tax Research Department, INTA AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی اثر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر درآمدهای مالیاتی و مخارج جاری دولت در چارچوب یک الگوی اقتصاد سنجی کلان ساختاری در این تحقیق اثر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر روی متغیرهای عمده اقتصاد کلان در چارچوب یک مدل اقتصادسنجی کلان ساختاری بررسی شد. الگوی مورد بررسی از دو دسته از معادلات تشکیل شده است. یک دسته دربرگیرنده روابط تعادلی بلند مدت الگو می‌باشد و دیگری شامل روابط پویای کوتاه مدت است که چگونگی تعدیل متغیرها به سمت مقادیر تعادلی بلند مدت را نشان می‌دهند. در این بررسی، ضرایب الگوی تنظیمی به روش همجمعی مورد برآورد قرار گرفت. در برآورد ضرایب الگو از آمار سری زمانی سال‌های 1338 تا 1385 به قیمت های ثابت سال 1376 استفاده شده است . در این رابطه از شاخص های آماری نابرابری تایل و جذر میانگین مجذور خطای نسبی برای تشخیص میزان خوبی ردیابی روند حرکت متغیرهای درونزا توسط الگو استفاده شده است. به منظور بررسی اثر افزایش قیمت حاملهای انرژی ابتدا داده‌های مربوط به متغیرهای برونزا با استفاده از روش پیش بینی به کمک الگوهای سری زمانی ARIMA و در مواردی نیز با توجه به متوسط نرخ رشد سالانه آن متغیر در چند دوره قبل تولید شده و سپس با ایجاد تغییر در قیمت حامل‌های انرژی در سال 1387 اثر این تغییر بر متغیرهای درونزای الگو که شامل نرخ تورم، نرخ رشد، نرخ بیکاری، مخارج دولت و درآمدهای مالیاتی برای سالهای 90-1386 در دو حالت اثر تدریجی و یکباره، بررسی و اثر اعمال سیاست افزایش قیمت حامل‌های انرژی توسط الگو به تصویر کشیده و هرگونه انحراف در روند حرکت متغیرهای درونزای الگو از روند مبنا به منزله اثری است که این سیاست بر روی متغیرهای مورد بررسی داشته است. http://taxjournal.ir/article-1-161-fa.pdf 2014-03-14 57 82 درآمدهای مالیاتی، حامل های انرژی، مخارج دولت، نرخ تورم، اقتصادسنجی کلان ساختاری Effects of Energy Prices on Tax Revenues and Government\'s Current Expenditures within a Structural Macro Econometric Model In this research, the effect of a raise in the price of energy on the major macroeconomic variables was examined within a structural macroeconometric model. The model consists of two groups of equations: One group involves long-term equilibrium relations and the other involves short-term dynamic relations which show how the variables adjust according to long-term equilibrium values. Coefficients of the model were estimated within the co-integration method. Time series data for the years 1959-2004 and the real prices of 1995 were used to estimate the coefficients. Tale inequality and square root of the mean of relative error squares were used in order to estimate the fitness degree of tracing the trend of endogenous variables. In order to examine the effect of a rise in the price of energy, the exogenous variables data were firstly produced by means of ARIMA prediction method (in some cases, with regard to average annual growth rate of the variable in question during previous time series). Then, through changing the prices of energy in 2008, the effect of these changes upon endogenous variables of the model including inflation rate, growth rate, unemployment rate, government expenditures and tax revenues for 2007-2011 were estimated within two scenarios, the gradual and the impulsive effects. The model exhibited the effects of any energy price rising policies. Any deviation from the trend of the model's endogenous variables is interpreted as the effect that this kind of policy has on these variables. http://taxjournal.ir/article-1-161-en.pdf 2014-03-14 57 82 Tax revenues energy prices government expenditures inflation rate econometrics macro economic structure Mohammad Noferesti 1 Assistant Professor of Economics at Shahid Beheshti University AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارائه روشی در ارزیابی عملکرد ادارات مالیاتی با بکارگیری تحلیل مؤلفه های اصلی و تحلیل خوشه ای متدی صحیح که این شاخص ها را به درستی ارزیابی نماید تا بتوان بر دقت این ارزیابی ها صحه گذارد، نیازمندند تابتوانند علاوه بر کنترل ادارات و زیر مجموعه های تابعه رقابتی سالم را در جهت نیل به اهداف سازمانها ارایه نمانید. این مقاله به ارایه روشی جهت ارزیابی عملکرد و رتبه دهی ادارات امور مالیاتی بر حسب شاخص های استخراجی با الهام ازمدل کارت امتیازی متوازن (BSC) در چهار دسته کلی (شاخص یاد گیری و رشد – فرآیند داخلی- شاخص ذی نفعان / مودی- شاخص توسعه- شاخص درآمد ) می پردازد . با استفاده از روش PCA این شاخص ها مستقل از هم گردیده اند و این شاخص های مستقل ، با استفاده از روشClaster Analyses خوشه بندی گردیده است. سپس با استفاده از روش AHP با توجه به اولویت های مورد نظر بر حسب منابع مالیاتی اولویت دهی شده و مجددا رتبه بندی شده اند. http://taxjournal.ir/article-1-162-fa.pdf 2014-03-14 83 106 تحلیل خوشه ای، امور مالیاتی، ارزیابی عملکرد، تحلیل مولفه های اصلی، کارت امتیازی متوازن Tax Offices Performance Assessment: The Application of Principal Component and Cluster Analyses Organizations and administrations need appropriate indexes with high evaluation powers for controlling and assessing their performances. They also need proper methods to evaluate these indexes correctly and to verify the precession of these evaluations in order to control their subordinate divisions and to motivate a competitive environment towards their objectives. This article applies a method for evaluating and ranking the performances of tax affair offices in terms of indexes extracted on the basis of the Balanced Scorecard (BSC) method within four categories (Learning and Growth Index, Inside Process Index, Beneficiaries Index/Taxpayers Improvement Index, and Income Index). These indexes are considered independently by making use of Principle Component Analysis (PCA) method and are clustered together through Cluster Analysis Method. Finally, they are prioritized and ranked using Analytical Hierarchy Process (AHP) method in respect to preferences regarding different tax resources. http://taxjournal.ir/article-1-162-en.pdf 2014-03-14 83 106 Cluster Analysis AHP PCA BSC tax affairs offices performance assessment Akbar Alam Tabriz 1 Associate Professor of Management at Shahid Beheshti University AUTHOR Roya Shayesteh 2 M.A. in Economics and a Tax Researcher at the Tax Research Department, INTA AUTHOR Zahra Shayesteh 3 M.A. in Economics and A Tax Expert at INTA AUTHOR
OTHERS_CITABLE شناسایی علل اختلاف بین سود مشمول مالیات ابرازی وسود مشمول مالیات قطعی اشخاص حقوقی این پژوهش با هدف «شناسایی علل اختلاف بین سود مشمول مالیات ابرازی و سود مشمول مالیات قطعی اشخاص حقوقی» انجام شده است. نوع روش تحقیق توصیفی و پژوهش از نوع «تحقیقات کاربردی» می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه اشخاص حقوقی شهر همدان بوده که در سالهای 1383 و 1384 در فرایند رسیدگی، مالیات تشخیصی آنها به قطعی تبدیل شده است که سود مشمول مالیات ابرازی و قطعی 366 نمونه حائز شرایط انتخاب و معنی داری تفاوت بین دو سود آزمون شده است. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش بیانگر آن است که بین سود مشمول مالیات ابرازی و قطعی تفاوت وجود دارد و موثرترین عامل در حالت مردودی دفاتر، عدم رعایت آئین نامه تحریر دفاتر قانونی بوده است ضمن اینکه مهمترین عامل مردودی دفاتر در 58/42% درصد افراد عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر (کتمان درآمد یا فعالیت) و در 5/28% افراد تاخیر پلمپ دفاتر قانونی بوده است. همچنین در حالت قبولی دفاتر، عمده ترین هزینه غیر قابل قبول با فراوانی 32% مربوط به عدم ارائه یا عدم وجود مستندات در اثبات هزینه بوده است و مغایرت بین استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی در حالت قبولی دفاتر باعث ایجاد تفاوت معنادار نمی شود. هرچند تفاوت جزئی به وجود آمده ناشی از هزینه های غیر قابل قبول مازاد بر حد نصاب مقرر در قانون مالیاتها بوده است. http://taxjournal.ir/article-1-163-fa.pdf 2014-03-14 107 136 سود مشمول مالیات ابرازی و قطعی، استانداردهای حسابداری، قوانین مالیاتی، آیین نامه تحریر دفاتر Identification of Factors Involved in the Differences between Declared and Final Taxable Incomes This research has been aimed at identifying the factors involved in the differences between declared and final taxable incomes of legal entities. The statistical population of the study consists of legal entities that have been audited during the period 2004-2005 in Hamedan township. The selected sample included 366 companies for which the significance of the differences between the declared and final taxable incomes was tested. The results show that there has been a significant difference between the two mentioned taxable incomes. The most important factor was “taxpayers’ failure to observe the Statutory Books Drawing Up By-law”. Moreover, the most important factors involved in the rejection of the statutory books are “to non-registration of one or more financial activities” (42.58%) and “the delay in sealing their books” (28.5%). In addition, in cases where the accounting books are accepted, the most important undetectable cost has been “the lack of evidence for proving the cost in question” (32%). “The discrepancy between accounting standards and tax regulations” make no significant differences in these cases. http://taxjournal.ir/article-1-163-en.pdf 2014-03-14 107 136 Declared and final taxable incomes accounting standards tax regulations bookkeeping procedures Bagher Shamszadeh 1 Assistant Professor, Bu Ali Sina University AUTHOR Vajihollah Zokoori 2 M.A. in Accounting, Islamic Azad University of Hamedan AUTHOR
OTHERS_CITABLE مدلی برای سنجش رضایت مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور:مورد اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ امروزه اندازه گیری و تعیین سطح رضایت مشتریان سازمان ها به یکی از دغدغه های اصلی مدیران آنها بدل گشته است. دراین مقاله، محققین ضمن معرفی مدل های موجود در زمینه شاخص رضایت مشتری، به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری مؤدیان مالیاتی می باشند. در این راستا، با مطالعه ادبیات رضایت مشتری و نیز با استفاده از روش تحلیل محتوای قانون مالیات های مستقیم ایران و آیین نامه های اجرایی آن، قانون برنامه سوم توسعه کشور، تصویب نامه طرح تکریم ارباب رجوع و سایر منابع موجود مورد بررسی قرار گرفت و تعداد 22 فاکتور مؤثر بر رضایت مؤدیان شناسایی و سپس بر این مبنا پرسش نامه ای طراحی و دراختیار متخصصین قرارداده شد. پس ازتحلیل عاملی اکتشافی داده‌ ها، ‌ نتایج تحقیق نشان داد که پنج دسته از عوامل جهت سنجش رضایت مؤدیان مالیاتی دخیل می‌باشند که شامل کارکنان، انتظارات، ارتباطات، قانون و فرهنگ می باشد و مدل استخراج شده نیز توسط تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت، مدل بر مبنای پرسش نامه ای که دراختیار مؤدیان مالیاتی مستقر در اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ قرارداده شد، مورد سنجش قرار گرفت. http://taxjournal.ir/article-1-164-fa.pdf 2014-03-14 137 174 شاخص رضایت مشتری، رضایتمندی مشتری، مالیات، مؤدیان مالیاتی A Model for Assessing Taxpayers’ Satisfaction Degree: Case of LTU Head Office One of the most important concerns of managers of organizations is to assess and determine the satisfaction degree of their costumers. The main purpose of this paper is to identify the major factors influencing taxpayers’ degree of satisfaction and loyalty as well as to review the existing models of costumer satisfaction. To do the task, 22 effective factors were identified through reviewing the research literature, the Direct Taxes Act and the by-laws thereof as well as the 3rd Development Plan and some other related resources. A questionnaire was developed to be filled by experts. The results of a factor analysis showed that there were five groups of factors involved in assessing the taxpayers’ degree of satisfaction including the staff, expectations, communications, regulations, and culture. The extracted model was confirmed by the factor analysis and was finally evaluated by the data gathered through questionnaires filled by LTU taxpayers. http://taxjournal.ir/article-1-164-en.pdf 2014-03-14 137 174 Costumer Satisfaction Index costumer satisfaction taxation taxpayers Davood Mutallebi 1 M.A. in Commercial Management and a Tax Auditor at INTA AUTHOR Mohammad Saqheb Fard 2 M.A. in Welfare Planning and a Tax Auditor at INTA AUTHOR Jaber Husseini 3 M.A. in Commercial Management AUTHOR Hamid reza Yazdani 4 A PhD Candidate of Human Resources Management at the University of Tehran AUTHOR
OTHERS_CITABLE اثر رشد درآمدهای مالیاتی دولت بر تورم و رشد حقیقی اقتصاد ایران در دوره زمانی (1386-۱۳۳٨) گسترش و تنوع فعالیتهای دولت در جهت نیل به اهداف اقتصادی سبب شده است تا به مالیاتها به عنوان یکی از ارکان مهم هر نظام اقتصادی توجه شود. دولتها با استفاده از این ابزار توانایی تامین بخشی از هزینه های خود را خواهند داشت اما وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی سبب شده است که مالیاتها سهم اندکی از درآمدهای دولت را تشکیل دهند. در این تحقیق سعی بر آن بوده است تا تاثیر نرخ رشد مالیاتها بر شاخصهای کلان اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. هدف این مطالعه بررسی اثر نرخ رشد مالیاتها بر نرخ رشد واقعی اقتصاد و تورم است. در این راستا به نقش درآمدهای نفتی نیز توجه خواهد شد. در این تحقیق، کشور ایران به عنوان یک مورد مطالعه ای در دوره 1386–1338 و با بهره گیری از سیستم معادلات همزمان مورد بررسی قرار می گیرد و از روش حداقل مربعات دو مرحله ای جهت برآورد معادلات استفاده می شود. چهار معادله فرم نهایی مدل را تشکیل می‌دهند که عبارتند از معادلات نرخ تورم، نرخ رشد واقعی اقتصادی، نرخ رشد واقعی درآمدهای دولت و نرخ رشد واقعی سرمایه گذاری. نتایج این مطالعه نشان می دهند که نرخ رشد واقعی درآمدهای مالیاتی دولت دارای تاثیر معنی داری بر نرخ رشد حقیقی اقتصاد نبوده است اما بر نرخ تورم تاثیر منفی و معنی داری داشته است. با توجه به نتایج بدست آمده دولت می تواند از طریق تحول در نظام مالیاتی و تغییر در سیستم اجرایی و جمع آوری مالیات به عبارتی ایجاد یک سیستم مالیاتی کارآمد نقش موثرتری در این زمینه ایفا کند. با این حال، تحول سیستم مالیاتی مستلزم تحول در بافت و ساختار بخش های مختلف اقتصادی بویژه بخش اقتصادی دولت خواهد بود. http://taxjournal.ir/article-1-165-fa.pdf 2014-03-14 176 193 روش حداقل مربعات دو مرحله ای، مالیاتها، رشدحقیقی اقتصادی، تورم، سیستم معادلات همزمان، درآمد دولت The Effect of Government Revenues Growth on Inflation and Real Economic Growth in Iran (1959-2007) The scope and diversity of government activities to achieve economic targets have led to a condition where taxes are now paid more attention and are considered to function as an important economic instrument. The governments can utilize this instrument to finance some part of their expenditures, but due to the Iran's economy’s dependence on oil revenues, tax revenues form only a small fraction of the Iranian government revenues. The present research aims at examining the effect of tax revenues growth on such macroeconomic indicators as inflation and real economic growth. The role of oil revenues is also paid attention. This research, as a case study, uses simultaneous equations system to examine the Iranian data of the years 1959-2007. A two-stage least square method was used to estimate the equations. The final form of the model consists of four equations including inflation rate, real economic growth rate, real growth rate of the government revenues and real growth rate of investment equations. Results show that real growth rate of the government tax revenues doesn't have any significant effects on real growth rate of economy but it has significant negative effects on the inflation rate. http://taxjournal.ir/article-1-165-en.pdf 2014-03-14 176 193 TSOLS tax real growth rate inflation simultaneous equations system government revenues Morteza Sameti 1 Associate Professor of Economics at The University of Isfahan AUTHOR Komeyl Tayyebi 2 Associate Professor of Economics at The University of Isfahan AUTHOR Somayyeh Heydari 3 M.A. in Economics AUTHOR