OTHERS_CITABLE مدیریت ریسک مالیاتی با تأکید بر اندازه و نوع فعالیت مؤدیان حقوقی مدیریت ریسک یکی از ابزارهای مدیریت تمکین مالیاتی بوده و هدف از آن، ارتقاء تمکین مالیاتی مؤدیان می­باشد. در این رویکرد عوامل موثر بر سطح ریسک مودیان، شناسایی مودیان در سطوح مختلف ریسک، طبقه بندی و استراتژی­های موثر و هدفمند مالیاتی جهت عکس العمل متناسب با هر کدام از سطوح ریسک انتخاب و اعمال می­گردد تا در نتیجه آن تمکین مودیان، مدیریت و با ارائه خدمات و آموزش مناسب، خود اظهاری و تمکین داوطلبانه نهادینه گردد. اندازه مؤدیان از جمله عوامل اصلی موثر بر ریسک آن­ها می باشد. در واقع تدوین و به­کارگیری استراتژی­های مؤثر و هدفمند برای تمکین مالیاتی بدون توجه به اندازه آن­ها امکان­پذیر نخواهد بود. در این تحقیق در قالب دو فرضیه اصلی، ارتباط معنی­دار متغیر مستقل اندازه مؤدی با متغیر وابسته ریسک تمکین مؤدی در بین 210 مؤدی حقوقی اداره کل مالیاتی غرب تهران مورد آزمون قرار گرفته است. برای آزمون ارتباط معنی­داری متغیر اندازه مؤدی، از آزمون واریانس یکطرفه ناپارامتری کروسکال – والیس استفاده گردید. در نتیجه این آزمون مشخص گردید متغیر اندازه مؤدی با متغیر وابسته ریسک مؤدی ارتباط معکوس معنی­داری دارد. علاوه بر این ارتباط معکوس بین اندازه مؤدی و ریسک برای اشخاص حقوقی فعال در بخش­های مختلف تولیدی، خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری نیز مورد بررسی قرار گرفت که در این بین تنها برای مودیان فعال در بخش بازرگانی شاهد ارتباط معنی­دار معکوس بین اندازه مؤدی و ریسک تمکین بودیم. به­عبارت دیگر با افزایش اندازه مؤدیان فعال در بخش بازرگانی، ریسک تمکین ایشان کاهش می یابد. http://taxjournal.ir/article-1-762-fa.pdf 2016-05-18 0 0 ریسک تمکین اشخاص حقوقی اندازه مؤدی مدیریت ریسک مدیریت تمکین مالیاتی بخش فعالیت مؤدی Tax Risk Management by Emphasis on the Size and Business Sector of Corporate Taxpayers Risk management is one of the tax compliance instruments which are aimed to improve taxpayers’ compliance. In this view, effective factors of taxpayers risk are identified, meanwhile taxpayers are classified in different levels and effective tax strategies which are coordinated with each level of risks are chosen and utilized in order to institutionalize rendering services and suitable education, self-assessment and voluntary compliance. The size of taxpayers considered to be one of the main factors affecting their risks. Indeed, developing and implementing effective and targeted strategies for tax compliance regardless of size taxpayers will not be possible. In this research, the independent variable, the taxpayer size, and its significance relationship to the dependent variable, the risk of taxpayer compliance, were tested in two forms which were distributed among 210 legal taxpayers of Western Tehran Tax organization. In order to test the significance relationship of the taxpayer size variable, the Kruskal-Wallas non-parametric one-way variance was used. At the end, the test showed that the taxpayer size variable bore an inverse significant relationship to the dependent variable, the risk running by taxpayer. Furthermore the inverse relationship between taxpayer size and the risk running by corporate operating in different manufacturing, service, trading, and contracting sectors have also been examined. In this regard, we witnessed an inverse significant relationship between taxpayer size and the risk of compliance simply for the taxpayers operating in trading sector. In other words, the risk of their compliance would diminish as the size of the taxpayers operating in the trading sector grows. http://taxjournal.ir/article-1-762-en.pdf 2016-05-18 0 0 Corporate Compliance Risk Taxpayer Size Risk Management Tax Compliance Management Taxpayer Business Sector Seyed Mahdi Ramezani 1 AUTHOR Ali Askari 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تحلیل نظری و تجربی حسابرسی مالیاتی مطلوب در مالیات بر درآمد جهت کاهش فرار مالیاتی مالیات­ در ایران سهم بسیار ناچیزی در بودجه دولت دارد که بسیار نگران­کننده بوده و تبعات بسیار زیان­باری برای اقتصاد ما داشته است؛ از جمله کاهش ناگهانی بودجه دولت در نتیجۀ کاهش قیمت نفت و تحریم­های نفتی، که منجر به کاهش خدمات دولتی و کاهش رفاه مردم، استقراض از بانک مرکزی برای رفع­ کسری بودجه و تورم­های بسیار بالا و دائمی­ که فشار آن را قشر کم­درآمد تحمل می­کند، و بسیاری از بیماری­های اقتصادی دیگر گردیده است. سؤال این است که چگونه می­توان درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش داد؟ در این مقاله به اهمیت مسائل اجرایی مالیات­ستانی پرداخته شده و با توجه به وجود اطلاعات نامتقارن در زمینۀ مالیات بر درآمد، برای جلوگیری از پدیده فرار مالیاتی (و افزایش درآمد مالیاتی دولت بدون گسترش پایه­ها و افزایش نرخ­های مالیاتی) مکانیسم حسابرسی خاصی معرفی و با استفاده از نظریه بازی­ها و روش میدانی مورد تحلیل نظری و تجربی قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن است که اگر گزارش مالیاتی گروهی از مؤدیانی که دارای ویژگی­های شبیه به هم   می­باشند، با هم مقایسه گردیده و آن­هایی که از متوسط گزارش گروه، کمتر گزارش داده­اند با احتمال بیشتر حسابرسی شوند منجر به کاهش فرار مالیاتی، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت (در شرایط خاص)، کاهش هزینه­های حسابرسی و ثبات درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد. http://taxjournal.ir/article-1-763-fa.pdf 2016-05-18 0 0 فرار مالیاتی حسابرسی مالیاتی اطلاعات نامتقارن نظریه بازی‌ها Favorable Tax Audit in order to Reduce Tax Evasion in Income Tax:A Theoretical and Empirical Analysis In Iran, taxes have a very minuscule share in government budget. The situation is very upsetting and it has very harmful consequences for the Iranian economy; for example sudden decrease in the government means as a result of the oil prices slump and embargoes which lead to a downturn in public services and public welfare, government borrowing from the central bank in order to pay for the deficit and very high and constant inflations which their burden are borne by the low income social groups and many other economic ailments. The question concerns how to increase the government’s tax revenues? In this study, we have tried to look at the importance of the issues regarding tax administration and also given the asymmetric information as to the income tax, and in order to prevent tax evasion phenomenon (and to increase government’s tax revenues without extending tax bases and increasing tax rates), to introduce a certain auditing mechanism and attempt to analyze it in a theoretical and experimental manner. We have made use of game theory and field study for that end. http://taxjournal.ir/article-1-763-en.pdf 2016-05-18 0 0 Tax Evasion Tax Audit Asymmetric Information Game Theory Ghahraman Abdoli 1 AUTHOR Hamid Abrishami 2 AUTHOR Seyed Mohammad Hoseinifard 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE برآورد حجم اقتصاد زیرزمینی و فرار مالیاتی : تحلیل تجربی در ایران اقتصاد ایران همانند اغلب اقتصادهای جهان با معضل فرار مالیاتی روبه­رو بوده و در سال­های اخیر به­دلیل گسترش     تحریم­های اقتصادی، افت شدید قیمت نفت و کسری بودجه حاصل از آن، دولت درپی تمرکززدائی از نظام وابسته به درآمدهای نفتی و جایگزینی آن با درآمدهای مالیاتی است. در چنین شرایطی خلاء مطالعاتی از حیث سنجش و اندازه‌گیری کمّی حجم اقتصاد زیرزمینی و فرار مالیاتی اهمیت دوچندانی می­یابد. با توجه به چنین ضرورتی، مطالعه حاضر با هدف برآورد حجم اقتصاد زیرزمینی و میزان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران با استفاده از رهیافت تابع تقاضای پولی تانزی و الگوی تصحیح خطای­ برداری (VEC) برای داده­های سالانه 1352 تا 1392 انجام گرفته است. در این مدل نسبت پول نقدِ در گردش به حجم نقدینگی به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای بار مالیاتی، نسبت حقوق و دستمزد به درآمد ملی، درآمد سرانه ملی حقیقی و نرخ بهره حقیقی به عنوان متغیرهای توضیحی برای بررسی انتخاب شده‎اند. بر اساس یافته­های تحقیق، دو متغیر بار مالیاتی و نسبت حقوق و دستمزد به درآمد ملی بر نسبت پول نقد در گردش به حجم نقدینگی در بلندمدت اثر مثبت و متغیرهای درآمد سرانه ملی حقیقی و نرخ بهره حقیقی در بلندمدت بر این نسبت اثر منفی دارند. همچنین، نتایج تحقیق نشان می­دهد که حجم اقتصاد زیرزمینی و فرار مالیاتی برآوردی طی دوره مورد بررسی روندی صعودی دارند. http://taxjournal.ir/article-1-764-fa.pdf 2016-05-18 0 0 فرار مالیاتی اقتصاد زیرزمینی تابع تقاضای پولی تانزی الگوی تصحیح خطای ‌برداری (VEC) ایران Reza Omidipour 1 AUTHOR Jamshid Pajooyan 2 AUTHOR Teymour Mohamadi 3 AUTHOR Abas Memarnezhad 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE کاربست روش‌های داده کاوی به منظور ارتقای عملکرد تشخیص فرار مالیاتی این پژوهش به بررسی کاربست روش­های داده کاوی به منظور ارتقای عملکرد تشخیص فرار مالیاتی می پردازد. داده کاوی، فرایند کشف اطلاعات نامعلوم، ناشناخته و پنهان از یک پایگاه داده است و روشی است منحصر به فرد برای یافتن حقایق جدید و روابط بین داده­های موجود که به وسیله صاحب نظران کشف نشده است. در این پژوهش سودمندی داده کاوی مبتنی بر قواعد وابستگی به عنوان ابزاری برای تشخیص فرار مالیاتی به کار گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد که بر اساس شرایط در نظر گرفته شده برای انتخاب نمونه به روش حذف سامانمند، 125 شرکت در دورۀ زمانی 1383 تا 1390 انتخاب گردید. در این پژوهش از 28 متغیر مالی و غیرمالی در قالب 9 طبقه به منظور ایجاد مدل استفاده شد. قواعد وابستگی با به­کارگیری الگوریتم پیشینار برای تشخیص فرار مالیاتی شرکت­ها استفاده شد. بدین منظور داده­ها به طور تصادفی به سه دسته آموزش، اعتبارسنجی و آزمون تقسیم شدند. نتایج پژوهش نشان داد که روش­های داده­­کاوی مبتنی بر قواعد وابستگی با ایجاد دو مدل با درصد صحت 91% بر روی داده­های آموزش، با درصد صحت 88% بر روی داده­های اعتبارسنجی و با درصد صحت 86% بر روی داده­های آزمون توانسته است موفق به تشخیص فرار مالیاتی گردد. http://taxjournal.ir/article-1-765-fa.pdf 2016-05-18 0 0 فرار مالیاتی قواعد وابستگی داده کاوی Using Data Mining Techniques to Enhance Tax Evasion Detection performance This study examines using data mining techniques to enhance tax evasion detection performance. Data mining is a process to discover uncertain, unknown, and hidden information from a database and it is a unique method of finding new facts and relationships in the existing data that have not been discovered by experts yet. In this study the usefulness of data mining based on association rules is employed as a tool to detect tax evasion. The research population consists of all listed firms on the Securities and Exchange of Tehran. The sample includes 125 firms which are selected by Cohesiveness Removal Method in the period of 1383 to 1390. In this study, 28 financial and non-financial variables in 9 classes have been used to build models. The association rules were used by apriori algorithm to detect tax evasion firms. For this purpose, the data were randomly divided into three categories: training, validation and test groups. The findings indicate that the method of data mining based on association rules by developing two models of 91% accuracy on training data, the percentage of 88% accuracy on data validation and the percentage of 86% accuracy on test data are able to detect tax evasion. http://taxjournal.ir/article-1-765-en.pdf 2016-05-18 0 0 Tax Evasion Association Rule Data Mining Mohsen Dastgir 1 AUTHOR Maryam Qaribi 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی راهکارهای فقهی- قانونی جرایم در نظام مالیاتی درآمدهای مالیاتی بهترین منبع درآمدی دولت و یکی از مهم­ترین ابزارهای پیش­بینی شده در سند چشم­انداز، برنامه­های توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است. در همین راستا و در جهت جایگزین کردن این منبع درآمدی و رهایی از وابستگی به درآمد نفتی، قوانین مالیاتی کشور نیز به صورت جدی مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است. اما آنچه در بازنگری این قوانین مورد غفلت واقع شده است، مباحث جرایم مالیاتی و تطبیق آن با شریعت اسلامی و احیاناً کارآمدی آن است. از آنجایی که بحث مشروعیت جرایم به عنوان یکی از مهم­ترین مباحث پیشِ روی هر قانونی است، لذا در این تحقیق سعی شده است تا اولاً اصل قانونی بودن جرایم با استفاده از مبانی فقهی مورد بررسی قرار گیرد. ثانیاً جهت­گیری صحیح جرایم با استفاده از منابع دینی بیان گردد. بررسی­ها نشان می­دهد که مالیات­ها از سنخ دیون (و نه الزام) می باشند و لذا گرفتن جریمه تاخیر (از نوع مالی) در مالیات، با مشکل فقهی شبهه ربا مواجه است. هم­چنین مجازات­های موجود در نظام مالیاتی اسلام، عموماً جنبه توبیخ و سرزنش داشته است تا این که بخواهد از سنخ جریمه­های مالی باشد. در ادامه نیز بیان شده است که شناخت جامعه هدف در نظام مالیاتی و در نظر گرفتن جرایم از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و اجرای مجازات­های مالی برای ممتنعین از مالیات علاوه بر نداشتن کارایی لازم، از سازگاری کافی نیز برخوردار نبوده است. در نهایت، تمرکز بر جرایم غیرمالی علاوه بر سازگاری با شریعت اسلامی، از کارایی مناسب در نیل به اهداف وضع جرایم برخوردارند. http://taxjournal.ir/article-1-767-fa.pdf 2016-05-21 0 0 مالیات جرایم مجازات مالی و غیرمالی Reviewing and Providing Jurisprudence-legal Solutions for Crimes in the Tax System Taxes are not only the best revenue sources for government but also the most important devised tools in Iran’s 20- year vision plan, the development and resistance economy programs. So, the tax laws have been reviewed and reformed to alternate oil revenues with taxes, but tax penalties, their compatibility with Islamic sharia (Islamic Law) and efficiency have been neglected in this trend. As every law must have legality, we will study Islamic legality of these penalties, after that we will indicate the right orientation of the penalties. Our studies show that tax is a kind of debts (not a legal order), and so the penalty for the payment delay is illegal because of Reba. In the other hand, Islamic punishment has reprimand aspect typically rather than financial aspects. We need to know the target populations in the tax system, so punishment of the disobeyed people has not necessary effectiveness and compatibility. Finally non-financial punishments have enough effectiveness for meeting the goals in addition to their compatibility with Islamic sharia. http://taxjournal.ir/article-1-767-en.pdf 2016-05-21 0 0 Tax Crimes Financial and Non-financial Penalties Majeed Habibian Naghibi 1 AUTHOR Hossein Kafshgar Jelodar 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه آثار رفاهی و زیست‌محیطی انواع مالیات بر کربن به تفکیک مناطق مختلف در ایران با استفاده از الگوی تعادل عمومی پویای منطقه‌ای در این مطالعه با استفاده از الگوی تعادل عمومی پویای منطقه‌ای، آثار رفاهی و زیست‌محیطی اعمال مالیات غیرمتوازن بر کربن به تفکیک مناطق مختلف در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این منظور ابتدا میزان تمایل به پرداخت استان‌های مختلف جهت گریز از آثار زیان‌بار آلودگی محاسبه شده و بر اساس آن استان‌های ایران در قالب 8 منطقه طبقه‌بندی می‌گردد.  پس از آن سه سناریوی سیاستی مختلف تعریف گردیده و نتایج هر یک مورد مقایسه قرار می‌گیرد. این سه سناریو به صورت سناریوی پایه (بدون مالیات و دخالت دولت)؛ مالیات یکنواخت بر کربن و مالیات غیرمتوازن بر کربن به تفکیک مناطق می‌باشند. سال مبنا سال 1390 در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه اثرگذاری سیاستهای زیست­محیطی در دراز مدت می‌باشد، اثرات سیاست‌های مختلف در 35 دوره 10 ساله بررسی گردید. بر اساس نتایج تحقیق، درونی کردن هزینه‌های آلودگی محیط زیست با وضع مالیات بر کربن آثار رفاهی و زیست‌محیطی مثبت داشته و این آثار با وضع مالیات غیرمتوازن بهبود می‌یابد. http://taxjournal.ir/article-1-768-fa.pdf 2016-05-21 0 0 الگوی تعادل عمومی پویای منطقه‌ای آثار رفاهی و زیست‌محیطی مالیات غیرمتوازن بر کربن هزینه‌های آلودگی محیط زیست The Comparison of Welfare and Environment Impacts of Carbon Tax in Different RGeneral Equilibrium Modelegions of Iran: Application of Dynamic Regional In this article, we explore the welfare and environmental impacts of unbalance tax on carbon for different areas in Iran using a regional dynamic general equilibrium model. For this purpose, initially the willingness of each province to pay in order to avoid the harmful impacts of pollution has been calculated in different provinces and based on that, these provinces have been classified into eight regions. Then we have defined three different policy scenarios and compared the results of each. The three scenarios include the base scenario (without taxes and government intervention), balance carbon tax and unbalance carbon taxes for different regions. The effects of different policies are investigated in 35 periods of 10 years (1730-1390). According to results of study, internalizing the costs of environmental pollution from carbon taxes has positive environmental and welfare impacts. It should be noted that the welfare effects of balance carbon tax policy, is more unbalance. While the effects of environmental factors on balance carbon taxes is more than unbalance tax policy. http://taxjournal.ir/article-1-768-en.pdf 2016-05-21 0 0 Regional Dynamic General Equilibrium Model Welfare and Environmental Impacts Uneven Carbon Tax Environmental Costs Farhad Khodadadkashi 1 AUTHOR Mehdi Akaaberi Tafti 2 AUTHOR Yeganeh Mosavijahromi 3 AUTHOR Aliakbar Khosravinejad 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE رویکرد نظام کیفری ایران به جرم فرار مالیاتی فرار مالیاتی از جمله جرایمی است که با وجود ضریب بالای بزهکاری در جرایم اقتصادی، فراوانی بیشتری را به خود اختصاص داده است. قانون‌گذار ایران پس از اصلاحات مکرر قوانین مالیاتی، در ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم 1380 و در ماده 274 اصلاحیه قانون مزبور مصوب 1394 این پدیده اقتصادی را جرم‌انگاری و کیفر حبس برای آن پیش‌بینی نموده است. لیکن از منظر عناصر متشکله جرم و مجازات، ابهامات بسیاری در ماده مزبور وجود دارد. فرار مالیاتی، جرمی ‌عمدی است که رفتار فیزیکی آن می‌تواند از نوع فعل مثبت یا منفی باشد. از حیث اوضاع ‌و احوال برای تحقق فرار مالیاتی، لزومی ‌به مباشرت مرتکب در تنظیم مدارکِ خلاف واقع نیست بلکه صرف استناد به مدارک تنظیمی‌ توسط ثالث در تحقق جرم کفایت می­کند. از طرف دیگر در مصداق ترک فعل باید مدت‌ زمان سه سال متوالی سپری شود. از جهت عنصر نتیجه نیز نسبت به مطلق یا مقید بودن این جرم احتمال متعددی مطرح می‌شود که به نظر می­رسد مقید دانستن آن با اصول حقوقی و تفسیر به نفع متهم انطباق بیشتری دارد. بر این اساس پژوهش حاضر در تحلیل رویکرد نظام کیفری ایران به ارکان تشکیل‌دهنده جرم فرار مالیاتی می­پردازد. http://taxjournal.ir/article-1-769-fa.pdf 2016-05-21 0 0 جرایم مالیاتی فرار مالیاتی جرایم اقتصادی مالیات اجتناب از پرداخت مالیات Iranian Criminal System’s Approach to Tax Evasion Tax evasion has the higher frequency in the economic crime rate. After the repeated reforms in the Direct Tax Act especially in Article 201 approved in 1380 and Article 274 in 1394, this economic phenomenon (tax evasion) was criminalized and punishable by imprisonment. But in terms of elements of crime and punishment, there are many ambiguities in this article. Tax evasion is an intentional crime which physical behavior can be resulted from positive or negative actions. In terms of conditions for committing tax evasion, offenders need not to direct perpetration the Fraud documents file but the facts cited in the third person settings, will suffice. In the other hand, the omission should be completed during three consecutive years. The element result for the ratio of the absolute or conditional crime much possibility arises that seems to be conditional its compliance with the principles of legal interpretation in favor of the accused. This article based on the systematic approach to the analysis of the elements that constitute the crime of tax evasion will be discussed. http://taxjournal.ir/article-1-769-en.pdf 2016-05-21 0 0 Tax Crimes Tax Evasion Crime Taxes Avoid Taxes Abolfath Khaleghi 1 AUTHOR Davood Seifyghareyetagh 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی رابطۀ بین توزیع درآمد و ساختار مالیاتی کشورهای منتخب توزیع درآمد و تلاش در راستای بهبود آن، یکی از مهم­ترین مسائلی است که دولت­ها با آن مواجه هستند. توزیع درآمد از عوامل مهمی تاثیر می­پذیرد. هدف این مقاله بررسی تاثیر ساختار مالیاتی بر روی توزیع درآمد است. متغیرهای مورد استفاده شامل ضریب جینی به عنوان متغیر وابسته، درآمد سرانه، آموزش، سهم مالیات بر درآمد شخصی، سهم مالیات بر شرکت­ها، مالیات بر مجموع درآمد و سهم مالیات بر کالاها و خدمات از کل درآمدهای مالیاتی است. در این مقاله از داده­های پانل 19 کشور طی سالهای 1995 تا 2012 استفاده شده است. همچنین مدلی نیز برای کشور ایران تخمین زده شده است. فرضیه تحقیق این است که ساختار مالیاتی بر روی توزیع درآمد تاثیر­گذار است. نتایج نشان­دهنده این است که آموزش، تاثیر معناداری بر روی توزیع درآمد نخواهد داشت. فرضیه U وارون کوزنتس در این بررسی مورد آزمون قرار گرفت که نتایج حاکی از مورد تائید بودن فرضیه کوزنتس در مدل پانل می­باشد ولی در مورد کشور ایران، فرضیه کوزنتس مورد تائید قرار نگرفته است. فرضیه مورد بررسی این تحقیق با توجه به نتایج تخمین مورد تائید قرار گرفته است. با افزایش سهم مالیات بر درآمد شخصی و سهم مالیات بر شرکت­ها از کل درآمد­های مالیاتی، ضریب جینی کاهش خواهد یافت و توزیع درآمد بهبود خواهد یافت. همچنین با افزایش سهم مالیات بر کالاها و خدمات از کل درآمدهای مالیاتی، توزیع درآمد رو به وخامت خواهد نهاد و ضریب جینی افزایش خواهد یافت. همچنین در ادامه از رگرسیون مقطع عرضی استفاده شده است که نتایج مذکور مورد تائید قرار گرفته است و با افزایش مالیات بر مجموع درآمد، توزیع درآمد بهبود خواهد یافت. http://taxjournal.ir/article-1-770-fa.pdf 2016-05-21 0 0 توزیع درآمد پانل دیتا مالیات‌ها فرضیه کوزنتس The Relationship between Income Distribution and Tax Structure in the selected Countries Income distribution and related efforts to improve it are the most important issues facing government. It is affected by important factors. The present study aims at analyzing tax structure on income distribution. The variables which are used are GINI coefficient as dependent variables, income per capita, education, share of tax on personal income, share of tax on corporate, total income tax and share of tax on goods and services. We apply the panel method to data of 19 countries from 1995 to 2012. Also the model is estimated for Iran. Our hypothesis is that income distribution is influenced by tax structure. The results show that education has no significant effect on income distribution. Kuznets inverse U hypothesis tested in this study and results indicate that Kuznets hypothesis is confirmed in panel model but the country (Iran) has not been approved Kuznets hypothesis. Due to the results of this study, article hypothesis was confirmed. With increasing of personal income tax and corporate income tax share of total tax income, GINI coefficient will be decreased and income distribution will be improved. Also with increasing in share of tax on goods and services, income distribution will be worse and GINI coefficient will be increased. The used cross- section regression confirmed aforementioned results and with increasing in total income tax, income distribution will improve. http://taxjournal.ir/article-1-770-en.pdf 2016-05-21 0 0 Income Distribution Panel Data Taxes Kuznets Hypothesis Mohsen Mehrara 1 AUTHOR Pourya Esfahani 2 AUTHOR