Mousavi Jahromi Y, Khodadad Kashi F, Ziarati M. Exploring the Relationship between Market Concentration Degree and Corporate Income Tax Effective Rate: Case of Iranian Rubber and Plastic Industries (1995-2005). J Tax Res 2010; 17 (7) :85-100
URL:
http://taxjournal.ir/article-1-126-fa.html
موسوی جهرمی یگانه، خداداد کاشی فرهاد، زیارتی مینو. بررسی رابطه بین درجه تمرکز بازار و نرخ مؤثر مالیات بر شرکتها: مطالعه موردی صنایع لاستیک و پلاستیک ایران (1384-1374). پژوهشنامه مالیات. 1388; 17 (7) :85-100
URL: http://taxjournal.ir/article-1-126-fa.html
1- دانشیار دانشگاه پیام نور (سازمان مرکزی)
2- دانشیار دانشگاه پیام نور (سازمان مرکزی
3- کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه پیام نور (مرکز تهران)
چکیده: (8595 مشاهده)
هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطه مالیات و ساختار بازار در قالب برآورد ارتباط سه متغیر قدرت انحصاری صنعت (درجه تمرکز بازار)، مالیات (نرخ مؤثر مالیات بر شرکتها) و هزینههای راه اندازی (موجودی سرمایه به عنوان نمادی از آن) طی سالهای 1384-1374 با استفاده از دیدگاههای شومپیتر، گالبرایت و ساتن میباشد. یافتههای این مقاله با دیدگاه شومپیتر و ساتن سازگاری دارد زیرا مؤید آن است که با افزایش نرخهای مالیات ، قدرت انحصاری بازار افزایش مییابد. از طرف دیگر، با افزایش موجودی سرمایه، ورود بنگاهها به صنعت سخت تر می شود و در نتیجه، قدرت انحصاری صنایع و درجه تمرکز بازار بیشتر میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1388/7/8 | پذیرش: 1388/10/8 | انتشار: 1392/12/23