- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
دوره 33، شماره 66 - ( 1404 )                   جلد 33 شماره 66 صفحات 217-186 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khodabandeh D, Ebrahimi A. Investigating the use of new financial technologies in the banking system to promote transparency in the tax system. J Tax Res 2025; 33 (66) :186-217
URL: http://taxjournal.ir/article-1-2444-fa.html
خدابنده داود، ابراهیمی علیرضا. بررسی استفاده از فناوریهای نوین مالی در سیستم بانکی بر اتقای شفافیت در نظام مالیاتی. پژوهشنامه مالیات. 1404; 33 (66) :186-217

URL: http://taxjournal.ir/article-1-2444-fa.html


1- امور مالیاتی کشور ، Davoudkhodabandeh70@gmail.com
2- دانشکده الهیات و علوم انسانی دانشگاه قم
چکیده:   (286 مشاهده)

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل شناسایی شده مؤثر بر شفافیت اقتصادی و همچنین اندازه‌گیری میزان تأثیر و نقش تعدیل‌گرایانه استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های جدید مالی در این خصوص می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران سازمان امور مالیاتی در سطح واحدهای اجرایی و ستادی بودند که نمونه‌ای به تعداد 385 نفر از آن‌ها با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار Smartpls4 صورت گرفته است.یافته‌های این پژوهش نشان داد که همه متغیرهای مستقل  دارای آثار معناداری بر شفافیت اقتصادی می‌باشند که این رابطه با در نظر گرفتن متغیر میانجی استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه فناوری‌های جدید مالی مثل هوش مصنوعی، بلاک چین و ... نیز معنادر می‌باشد. بعبارت دیگر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان باعث می‌شود که اثرات عوامل مؤثر بر شفافیت اقتصادی تقویت گردد. اندازه‌گیری مقدار شاخص‌های برازش مدل شامل R2،Q2 NFI و SRMR نشان‌دهنده مناسب بودن مدل تخمین زده شده می‌باشد. نتایج نشان داد که همه متغیرهای مستقل دارای آثار  مستقیم معناداری بر متغیر وابسته شفافیت اقتصادی می‌باشند که این رابطه با درنظر گرفتن متغیر میانجی استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان به طور غیر مستقیم نیز معنادار می‌باشد یعنی استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان باعث می‌شود که اثرات عوامل مؤثر بر شفافیت اقتصادی تقویت گردد.



 
متن کامل [PDF 801 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصادی
دریافت: 1403/9/11 | پذیرش: 1404/2/7 | انتشار: 1404/6/10

فهرست منابع
1. Ali, M., A. B. Shifa, A. Shimeles, and Woldeyes, F. (2017). Building Fiscal Capacity: The Role of ICT. Working Paper Series No. 290, African Development Bank Group, Abidjan, Côte d'Ivoire.
2. Alm, J. (2021). Tax Evasion, Technology, and Inequality. Economics of Governance, 22(4): 321-43. [DOI:10.1007/s10101-021-00247-w]
3. Almunia, M., J. Hjort, J. Knebelmann, and Tian, L. (2021). Strategic or Confused Firms? Evidence from 'Missing' Transactions in Uganda. National Bureau of Economic Research. [DOI:10.3386/w29059]
4. Amodio, F., J. Choi, G. De Giorgi, and Rahman, A. (2022). Bribes vs. Taxes: Market Structure and Incentives. Journal of Comparative Economics, 50(2): 435-53. [DOI:10.1016/j.jce.2021.09.006]
5. Ariel, B. (2012). Deterrence and Moral Persuasion Effects on Corporate Tax Compliance: Findings from a Randomized Controlled Trial. Criminology 50 (1): 27-69. [DOI:10.1111/j.1745-9125.2011.00256.x]
6. Bachas, P., A. Brockmeyer, A. Ferreira Cantisani, and Sarr, B. (2021). When It Comes to Tax Enforcement, Data and Technology Aren't Always the Answer." https://www.opml.co.uk/blog/when-itcomes-to-tax-enforcement-data-andtechnology-aren-t-always-the-answer.
7. Besley, T., and Persson, T. (2009). The Origins of State Capacity: Property Rights, Taxation, and Politics. American Economic Review, 99(4): 1218-44. [DOI:10.1257/aer.99.4.1218]
8. Brockmeyer, A., and Saenz Somarriba, M. (2022). Electronic Payment Technology and Tax Compliance: ' Evidence from Uruguay's Financial Inclusion Reform. World Bank Policy Research Working Paper WPS 9947, World Bank Group, Washington, D.C. [DOI:10.1596/1813-9450-9947]
9. Das, S., L. Gadenne, T. Nandi, and Warwick, R. (2022). Does going cashless make you tax-rich? Evidence from India's demonetization experiment. The Institute for Fiscal Studies, Working Paper W22/03. [DOI:10.1920/wp.ifs.2022.0322]
10. Dzansi, J., A. Jensen, D. Lagakos, and Telli, H. (2022). Technology and Local State Capacity: Evidence from Ghana. National Bureau of Economic Research, Working Paper 29923. [DOI:10.2139/ssrn.4138549]
11. Jouste, M., M. I. Nalukwago, and Waiswa, R. (2021). Do Tax Administrative Interventions Targeted at Small Businesses Improve Tax Compliance and Revenue Collection? Evidence from Ugandan Administrative Tax Data. UNU-WIDER Working Paper 2021/17. [DOI:10.35188/UNU-WIDER/2021/951-8]
12. Kangave, J., S. Nakato, R. Waiswa, and Zzimbe, P. (2016). Boosting Revenue Collection through Taxing High Net Worth Individuals: The Case of Uganda. Working Paper 45, International Centre for Tax and Development. Brighton: ICTD. [DOI:10.2139/ssrn.2776590]
13. Kleven, H. J., M. B. Knudsen, C. Thustrup Kreiner, S. Pedersen, and Saez, E. (2011). Unwilling or Unable to Cheat? Evidence from a Tax Audit Experiment in Denmark. Econometrica, 79(3): 651-92. [DOI:10.3982/ECTA9113]
14. Knebelmann, J. (2022). Digitalisation of Property Taxation in Developing Countries: Recent Advances and Remaining Challenges. ODI Report. London: ODI. www.odi.org/publications/digitalisation-ofproperty-taxation-in-developing-countries-recent-advances-and-remainingchallenges.
15. Ligomeka, W. (2019). Assessing the Performance of African Tax Administrations: a Malawian Puzzle. African Tax Administration Paper 14, International Centre for Tax and Development. Brighton: ICTD.
16. Loeprick, J., and Engelschalk, M. (2011). "Simplified Risk Scoring for SMEs." In Risk-Based Tax Audits: Approaches and Country Experiences, ed. Sultan Khwaja Munawer, Awasthi Rajul and Jan Loeprick, 45-54. Directions in Development Series. Washington, DC: World Bank Publications. [DOI:10.1596/9780821387542_CH04]
17. Mascagni, G., A. T. Mengistu, and Woldeyes, F. B. (2021). Can ICTs Increase Tax Compliance? Evidence on Taxpayer Responses to Technological Innovation in Ethiopia. Journal of Economic Behavior & Organization, 189: 172-93. [DOI:10.1016/j.jebo.2021.06.007]
18. Mayega, J., R. Ssuuna, M. Mubajje, M. I. Nalukwago, and L. Muwonge. (2019). How Clean is Our Taxpayer Register? Data Management in the Uganda Revenue Authority. African Tax Administration Paper 12, International Centre for Tax and Development. Brighton: ICTD.
19. OECD (2021). "Building Tax Culture, Compliance and Citizenship: A Global Source Book on Taxpayer Education, Second Edition." OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/18585eb1-en [DOI:10.1787/18585eb1-en.]
20. Okunogbe, O. (2013). Optimising Real Estate Tax in Liberia: Implications for Revenue Performance and Economic Growth. Working Paper, The International Growth Centre (IGC).
21. Okunogbe, O. (2021). Becoming Legible to the State: The Role of Detection and Enforcement Capacity on Tax Compliance. World Bank Policy Research Working Paper 9852. [DOI:10.1596/1813-9450-9852]
22. Okunogbe, O., and V. Pouliquen. (2022). Technology, Taxation, and Corruption: Evidence from the Introduction of Electronic Tax Filing. American Economic Journal: Economic Policy 14(1): 341-72. [DOI:10.1257/pol.20200123]
23. Ortega, D., and C. Scartascini. (2015). Don't Blame the Messenger: A Field Experiment on Delivery Methods for Increasing Tax Compliance. Mimeo, Inter-American Development Bank. [DOI:10.18235/0000204]
24. Shah, S. J. A. (2020). Using Computerized Information to Enforce VAT: Evidence from Pakistan. Working Paper.
25. Slemrod, J., B. Collins, J. L. Hoopes, D. Reck, and Sebastiani, M. (2017). Does Credit Card Information Reporting Improve Small Business Tax Compliance?. Journal of Public Economics, 149: 1-19. [DOI:10.1016/j.jpubeco.2017.02.010]
26. Stewart-Wilson, G. (2020). Strengthening Data Management in Tax Administration: The Case of the Sierra Leone National Revenue Authority. International Centre for Tax and Development. Brighton: ICTD.
27. UNU-WIDER Government Revenue Dataset. (2021). Version 2021. [DOI:10.35188/UNUWIDER/GRD-2021.]
28. World Bank Enterprise Surveys. (2013). Enterprise Survey. http://www.enterprisesurveys.org.
29. World Bank. (2015). Tax Compliance Cost Burden and Tax Perceptions Survey in Ethiopia. World Bank Group.
30. World Bank. (2016). World Development Report 2016: Digital Dividends. World Bank Group.
31. World Bank. (2018). Improved Tax Administration Can Increase Private Investment and Boost Economic Development in Tajikistan. Feature Story March 12, 2018. https://www.worldbank.org/ en/news/feature/2018/03/12/improved-tax-administration-can-increase-private-investment-andboost-economic-development-in-tajikistan.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه مالیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Tax Research

Designed & Developed by : Yektaweb