چکیده: (5302 مشاهده)
در ایران مالیاتها پس از نفت مهمترین منبع درآمدی دولت است. هرچه پیشبینی مالیات با تکیه بر آمار، اطلاعات و اصلاح سیاستهای مالیاتی دقیقتر انجام شود، بیشتر میتواند سیاستگذاران را در جهت تحقق هدفهای توسعه و رشد اقتصادی یاری دهد؛ بر این اساس ارائه یک الگوی علمی برای بهبود مالیات دریافتی از بنگاهها در بخش صنعت الزامی است. هدف از این مطالعه بررسی عوامل تأثیرگذار بر حجم نسبی مالیات دریافتی محاسبه شده در بخش صنعت بر حسب متغیرهای ساختاری بازار است. در این تحقیق، پس از محاسبۀ شاخصهای تعیین شده از عناصر ساختاری بازار و حجم نسبی مالیات دریافتی از بنگاهها با تفکیک صنایع رقابتی و انحصاری، در چارچوب یک مدل تئوریکی به بررسی صنایع به صورت طبقهبندی ISIC در دوره (87-1381) و به کمک مدل دادههای ترکیبی پرداخته میشود. یافتهها نشان میدهد که شاخصهای درجه تمرکز هرفیندال- هریشمن (HHI)، شدت موانع ورود (CDR)، صرفههای مقیاس (MES) و نسبت سرمایهگذاری بر موجودی سرمایه (M/K) طبق مدل پنل دیتا در ارتباط با حجم نسبی مالیات دریافتی بنگاههای صنعتی معنادار هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریتی دریافت: 1393/10/14 | پذیرش: 1393/10/14 | انتشار: 1393/10/14