ذکی مهدی، لایق جابر. بررسی رضایتمندی مؤدیان مالیاتی از خدمات مشاورهای بر اساس مدل سروکوال
(مطالعه موردی اداره کل امور مالیاتی شمال تهران)
. پژوهشنامه مالیات. 1397; 26 (38) :51-75
URL: http://taxjournal.ir/article-1-1454-fa.html
1- سازمان امور مالیاتی کشور اداره کل امورمالیاتی مودیان بزرگ ، Mehdi.zaki@yahoo.com
2- سازمان امور مالیاتی کشور اداره کل امورمالیاتی مودیان بزرگ
چکیده: (3987 مشاهده)
توسعه اقتصادی از عمدهترین اهداف اقتصادی کشورهای جهان سوم است و در این راستا سیاستهای مالیاتی بخش مهمی از سیاستهای اقتصادی کشورها محسوب میشود. بر این اساس تحقیق حاضر، به منظور بررسی رضایتمندی مؤدیان مالیاتی از خدمات مشاورهای ارائه شده از سوی اداره کل امور مالیاتی شمال تهران صورت گرفته است. در این مطالعه با در نظر گرفتن جامعه مؤدیان اداره کل مزبور از روش نمونهگیری در دسترس و به تعداد 384 نمونه انتخاب و برای جمع آوری نظرات نمونه آماری از پرسشنامهای ساختارمند و برگرفته شده از مدل سروکوال، حاوی سؤالات بسته به پاسخ استفاده شده و روایی و پایایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفته است. برای تحلیل دادههای پرسشنامهها و آزمون فرضیههای تحقیق از شاخصهای آزمون آماری و معادلهیابی ساختاری با روش کمترین مربعات جزئی استفاده شد، همچنین قابل ذکر است که برای آزمون فرضیات تحقیق از نتایج دو مدل فوق استفاده شده و برای اثبات یا ردّ فرضیات از آزمونهای ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون مقایسهای میانگین زوجی، گرین هاوس و آزمون T استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که پنج بعد مدل کیفیت سروکوال رابطه مستقیم و معناداری با رضایتمندی مؤدیان دارد و ابعاد مذکور در رضایتمندی مؤدیان تأثیر دارند، همچنین انتظارات مؤدیان در تمامی ابعاد کیفیت از ادراکات آنان بیشتر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اقتصادی دریافت: 1397/10/25 | پذیرش: 1397/10/25 | انتشار: 1397/10/25