مهدیان راد امیر احمد، الوانی مهدی، فضلی صفر. طراحی مدل تسهیم دانش در سازمان امور مالیاتی کشور و نقش آن در ارتقاء اثربخشی
و محبوبیت سازمانی
. پژوهشنامه مالیات. 1397; 26 (38) :195-240
URL: http://taxjournal.ir/article-1-1459-fa.html
1- ، research.m@qiau.ac.ir
چکیده: (5029 مشاهده)
صاحبنظران بر این باورند که با توجه به شرایط موجود در دوران حاضر، اقتصاد جهانی بیش از هر دوره دیگر نیازمند تولید، انتشار و بهرهگیری از دانش است، به نحوی که ایجاد و گسترش تسهیم دانش در فرهنگ و جوّ سازمان که این نوع ارتباطات و تعامل را ترغیب کند، ضروری است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدلی برای تسهیم دانش در یک سازمان دولتی (سازمان امور مالیاتی کشور) است، به گونهای که با مدیریت صحیح، موانع تسهیم دانش ضمنی، مشارکت افراد را در تسهیم دانش در سازمان افزایش دهد. تحقیق حاضر با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبههای نیمه ساختار یافته با بیست و دو نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاهی، پژوهشگران و مدیران و کارکنان سازمان مالیاتی کشور که بهصورت تصادفی-گلوله برفی انتخاب شده بودند و همچنین بررسی منابع کتابخانهای انجام شد. با توجه به تجزیه و تحلیل تم پاسخهای ارائه شده 78 تم فرعی و 26 تم کلی شناسایی شد که 12 تم در مرور ادبیات تائید شده است. در ادامه اثر تمهای شناساییشده بر دانش صریح و دانش ضمنی بیان شد و در قالب کدگذاری محوری در چهار محور فردی، سازمانی، محیطی و فرامحیطی دستهبندی شده است. در این مقاله بر اساس ویژگیهای بومی کشور، وضعیت مؤلفههای شناساییشده در سازمان امور مالیاتی کشور تبیین شده و نحوه ارتباط اجزای مدل با یکدیگر و ارتباط مدل با اثربخشی و محبوبیت سازمانی پیشنهاد شده است. بهطور کلی میتوان بیان نمود که تسهیم دانش و ارتباط با ذینفعان از ویژگیهای بارز سازمانهای محبوب میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اقتصادی دریافت: 1397/10/25 | پذیرش: 1397/10/25 | انتشار: 1397/10/25