[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 39 - ( 9-1397 ) ::
جلد 26 شماره 39 صفحات 163-192 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر برگرفته از تئوری شناختی– اجتماعی بر پذیرش سامانه‌های عملیات الکترونیکی مالیاتی (مطالعه موردی اداره کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی)
محمد لگزیان*، افسانه یوسف پور، فریبرز رحیم نیا
چکیده:   (183 مشاهده)
چکیده امروزه یکی از مهم¬ترین انواع کاربرد دولت الکترونیک، ارائۀ خدمات مالیاتی الکترونیکی دولت به مؤدیان مالیاتی است. از آنجایی که علاوه بر ضرورت اهتمام دولت به پشتیبانی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، پذیرش سامانه‌های عملیات الکترونیک مالیاتی توسط مؤدیان از ضرورت‌های انکارناپذیر است، پس هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش سامانه‌های عملیات الکترونیک مالیاتی با استفاده از تئوری شناختی– اجتماعی می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش، پیمایشی- تحلیلی است. جامعۀ آماری این پژوهش مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی استان خراسان رضوی در شهر مشهد می‌باشد. تعداد نمونه 300 نفر به روش غیر تصادفی در دسترس برآورد گردیده است. جهت گردآوری داده‌های مورد نیاز تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که رابطۀ معنی‌داری بین تمامی روابط ساختاری حامی هشت فرضیه وجود دارد. به عنوان مثال، انتظار نتیجه از سامانه¬های عملیات الکترونیک مالیاتی بر تمایل به این سامانه¬ها، تمایل بر پذیرش، نفوذ اجتماعی بر پذیرش، خودکارآمدی بر انتظار نتیجه، انتظار نتیجه بر پذیرش به واسطۀ تمایل و خودکارآمدی بر پذیرش به واسطه تمایل تأثیر مثبت و معنی¬داری دارد ولی فرضیۀ هفتم یعنی تأثیر اضطراب بر پذیرش معنی‌دار نیست.
واژه‌های کلیدی: خدمات الکترونیکی، تئوری شناختی-اجتماعی، سامانه‌های عملیات الکترونیک مالیاتی، انتظار نتیجه، تمایل، نفوذ اجتماعی، خودکارآمدی، اضطراب
متن کامل [PDF 360 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصادی
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۲۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The study of Factors Adapted from Social- Cognitive Theory on Adoption of Electronic Taxation Systems (Case of Khorasan Razavi Province Tax Directorate General) The study of Factors Adapted from Social- Cognitive Theory on Adoption of Electronic Taxation Systems (Case of Khorasan Razavi Province Tax Directorate General). taxjournal. 2018; 26 (39)
URL: http://taxjournal.ir/article-1-1536-fa.html

لگزیان محمد، یوسف پور افسانه، رحیم نیا فریبرز. بررسی عوامل مؤثر برگرفته از تئوری شناختی– اجتماعی بر پذیرش سامانه‌های عملیات الکترونیکی مالیاتی (مطالعه موردی اداره کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی). پژوهشنامه مالیات. 1397; 26 (39)

URL: http://taxjournal.ir/article-1-1536-fa.html



سال 26، شماره 39 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهشنامه مالیات (علمی-پژوهشی) Iranian National Tax Administration (INTA)
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921