Mutallebi D, Saqheb Fard M, Husseini J, Yazdani H R. A Model for Assessing Taxpayers’ Satisfaction Degree: Case of LTU Head Office. J Tax Res 2008; 16 (2) :137-174
URL:
http://taxjournal.ir/article-1-164-fa.html
مطلّبی داود، ثاقب فرد محمّد، حسینی سیدجابر، یزدانی حمیدرضا. مدلی برای سنجش رضایت مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور:مورد اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ. پژوهشنامه مالیات. 1387; 16 (2) :137-174
URL: http://taxjournal.ir/article-1-164-fa.html
1- فوق لیسانس مدیریت بازرگانی، کارشناس ارشد مالیاتی
2- فوق لیسانس برنامه ریزی رفاه دانشگاه تهران، کارشناس ارشد مالیاتی
3- فوق لیسانس مدیریت بازرگانی
4- دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران
چکیده: (9082 مشاهده)
امروزه اندازه گیری و تعیین سطح رضایت مشتریان سازمان ها به یکی از دغدغه های اصلی مدیران آنها بدل گشته است. دراین مقاله، محققین ضمن معرفی مدل های موجود در زمینه شاخص رضایت مشتری، به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری مؤدیان مالیاتی می باشند. در این راستا، با مطالعه ادبیات رضایت مشتری و نیز با استفاده از روش تحلیل محتوای قانون مالیات های مستقیم ایران و آیین نامه های اجرایی آن، قانون برنامه سوم توسعه کشور، تصویب نامه طرح تکریم ارباب رجوع و سایر منابع موجود مورد بررسی قرار گرفت و تعداد 22 فاکتور مؤثر بر رضایت مؤدیان شناسایی و سپس بر این مبنا پرسش نامه ای طراحی و دراختیار متخصصین قرارداده شد. پس ازتحلیل عاملی اکتشافی داده ها، نتایج تحقیق نشان داد که پنج دسته از عوامل جهت سنجش رضایت مؤدیان مالیاتی دخیل میباشند که شامل کارکنان، انتظارات، ارتباطات، قانون و فرهنگ می باشد و مدل استخراج شده نیز توسط تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت، مدل بر مبنای پرسش نامه ای که دراختیار مؤدیان مالیاتی مستقر در اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ قرارداده شد، مورد سنجش قرار گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1387/3/13 | پذیرش: 1387/6/10 | انتشار: 1392/12/23