- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

XML Print


1- ، hadisabdi.2020@gmail.com
چکیده:   (45 مشاهده)
رعایت مالیات شامل تصمیماتی است که در نظر گرفتن منافع شخصی در آن، به ضرر جامعه و اعضای آن است. امروزه سیستم‌های مالیاتی در سراسـر جهـان وابسـته بـه تمکـین داوطلبانـه مالیـات توسـط مؤدیان مالیـاتی می‌باشند؛ چراکه هر چـه درصـد تمکـین مالیـاتی در یـک سیسـتم مالیاتی بالاتر باشد، به همان نسبت درآمد مالیاتی افزایش خواهد یافت. از طرفی وقتی مؤدی احساس کند یا معتقد باشد که سیسـتم مالیـاتی آن کشـور ناعادلانـه است و بار مالیاتی زیادی دارد، هزینه‌های اخلاقی بـرای رفتـار صـادقانه کـاهش و فـرار مالیاتی به‌عنوان نوعی مقاومت در برابر سیستم مالیاتی توجیه پیدا می‌کند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشـت کـه وقتـی مسـئولین مالیـاتی به‌صورت عادلانه در زمینه­های مختلف عمل کنند، مؤدیان به‌صورت داوطلبانـه بـا تصـمیمات آن‌ها هماهنـگ مـی­شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تعامل بین عدالت توزیع و عدالت رویه­ای و همچنین آزمون یک تعامل سه­جانبه (عدالت توزیع* عدالت رویه* اقتدار سازمان) بر تمکین مالیاتی به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه اشخاص حقوقی در استان تهران بوده است که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان استخراج شده و درنهایت 495 شرکت به‌صورت تصادفی برای تجزیه و تحلیل فرضیه پژوهش در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش در گام نخست مدل نشان داد که عدالت رویه­ای و عدالت توزیع تأثیر بسزایی در سطح تمکین داوطلبانه مالیاتی دارند؛ اما در یک رابطه تعاملی دوطرفه موجب کاهش تمکین داوطلبانه می­شوند؛ از طرفی نتایج مدل نهایی حاکی از آن بود که اثر تعدیلی اقتدار سازمان مالیاتی در یک رابطه تعاملی با عدالت توزیع و عدالت رویه­ای، سطح تمکین داوطلبانه (نه اجباری) مالیات را به‌خوبی پیش­بینی می­کند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصادی
دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه مالیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of Tax Research

Designed & Developed by : Yektaweb