چکیده
استراتژی تجاری شرکت بیانگر نحوه رقابت شرکت در بازار انتخابی خود شرکت است. شرکت می تواند برای تقویت استراتژی تجاری خود، مجموعه سیاستها و فعالیتهایی را به کار گیرد که با استفاده از آنها بتواند به یک مزیت رقابتی پایدار در بازار انتخابی خود دست یابد. از آنجایی که استراتژی های شرکت بر اساس تمایل شرکت برای مقابله با ریسک و عدم قطعیت شکل گرفته است، بنابراین استراتژی که شرکت انتخاب میکند میتواند بر سطح اجتناب مالیاتی تاثیر بگذارد. از این رو در این تحقیق رابطه بین استراتژی تجاری شرکت و سطح اجتناب مالیاتی مورد بررسی قرار می گیرد. یافتههای بررسی، 65 شرکت در بازه زمانی 1383 تا 1390 را نشان میدهد. زمانی که اجتناب مالیاتی بر مبنای نرخ موثر مالیاتی نقدی بلندمدت سنجیده میشود میان استراتژی تجاری شرکت و نرخ موثر مالیاتی نقدی بلندمدت رابطه معناداری وجود دارد. بر این اساس، شرکتهایی که به دنبال حداقل کردن هزینهها هستند، نسبت به شرکتهایی که به دنبال فرصت رشد بیشتر و نوآوری در تولید هستند، از اجتناب مالیاتی پایینتری برخوردارند. همچنین نتایج نشان داد زمانی که اجتناب مالیاتی بر مبنای نرخ موثر مالیاتی دفتری سنجیده می شود، میان استراتژی تجاری شرکت و نرخ موثر مالیاتی دفتری رابطه معناداری وجود ندارد.
./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |