1- ، ahmad.mohammady@iaut.ac.ir
چکیده: (1926 مشاهده)
سیستم جدید مالیات ستانی در کشور به دنبال تشویق مؤدیان مالیاتی به شفافیت مالیاتی بیشتر بوده، به طوری که شرکت ها و مؤدیان مالیاتی که از منظر مالیاتی شفاف بوده و دارای رتبه ریسک پایین می باشند نیازی به حسابرسی مجدد توسط مأمورین مالیاتی نبوده و مالیات ابراز شده توسط مؤدی مورد قبول سازمان امور مالیاتی می باشد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی- کمی و با هدف ارائه الگویی جهت تعیین امتیاز شفافیت مالیاتی شرکتها انجام شده است. برای انجام پژوهش حاضر، ابتدا با پرسش از 18 خبره دانشگاهی و مالیاتی مستقل نظر از هم، 32 عامل کمی مؤثر بر شفافیت مالیاتی در شش بعد، که بر اساس گزارشهای منتشره در خصوص این شرکت ها قابل اندازه گیری است، شناسایی شد. همچنین جامعه آماری در بخش پرسشنامه، از اساتید دانشگاه، مدیران مالی، حسابرسان مستقل و مأموران مالیاتی بوده که تعداد36 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه روش بهترین- بدترین سلسله مراتبی بود. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه بهترین- بدترین برای هر دسته از ابعاد و متغیرها نرخ سازگاری محاسبه شد. بر اساس نتایج بدست آمده 32 عامل مؤثردر قالب شش بعد راهبری شرکتی، عوامل حسابرس، عوامل استراتژی، نسبتهای مالی، ویژگیهای عمومی و عوامل اجتماعی بر شفافیت مالیاتی شرکتها شناسایی و بر اساس این عوامل، الگویی جهت تعیین امتیاز شفافیت شرکتهای ایرانی ارائه گردید. سپس این عوامل و متغیر وابسته، اندازه گیری و اثرگذاری ابعاد، مورد آزمون قرار گرفت، نمونه آماری تحقیق در این مرحله شامل 110 شرکت بورسی بوده که به روش غربالگری انتخاب شدند و دوره زمانی آن، سالهای1395 الی 1399 است. نتایج پژوهش نشان می دهد که عوامل و متغیرهای شناسایی شده به میزان 63 درصد توانایی توضیح دهنگی شفافیت مالیاتی شرکت ها را دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریتی دریافت: 1401/10/27 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10