- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
دوره 32، شماره 62 - ( 1403 )                   جلد 32 شماره 62 صفحات 244-213 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirkabiri A, Taghavinejad S K, Vedadi A, Azar A. Designing and Explaining the Social Trust Model in the Country's Tax System Based on B2B Electronic Transactions Mechanisms in the Banking System (Case Study: Sepah Bank. J Tax Res 2024; 32 (62) :213-244
URL: http://taxjournal.ir/article-1-2405-fa.html
امیرکبیری علیرضا، تقوی نژاد سید کامل، ودادی احمد، آذر عادل. طراحی و تبیین مدل اعتماد اجتماعی در نظام مالیاتی کشور با تکیه بر سازوکارهای مبادلات الکترونیکی B2B در نظام بانکی (مورد مطالعه: بانک سپه). پژوهشنامه مالیات. 1403; 32 (62) :213-244

URL: http://taxjournal.ir/article-1-2405-fa.html


1- ، K.taghavinejad@noorbank.ir
چکیده:   (292 مشاهده)
   پیشرفت فناوری اطلاعات شیوه انجام تمامی فعالیت‌ها را تغییر داده است. همچنین استفاده از اینترنت در حوزه اقتصاد و تجارت به‌ویژه در صنعت بانکداری رشد چشمگیری داشته است. یکی از دستاوردهای مهم آن، بانکداری الکترونیکی است. صنعت بانکداری الکترونیکی در بهبود عملکرد نظام مالیاتی کشور نقش بسزایی دارد. درواقع استفاده از مبادلات الکترونیکی بانک‌ها در نظام مالیاتی می‌تواند موجب افزایش شفافیت، کاهش فرار مالیاتی، افزایش نظارت مأموران مالیاتی، افزایش­کارآیی و کاهش هزینه‌های اجرایی شود. بررسی تأثیر مبادلات الکترونیکی بر ایجاد و تقویت اعتماد اجتماعی در نظام مالیاتی، امری بسیار ضروری به نظر می‌رسد. لذا با توجه به اهمیت موضوع، در این پژوهش به طراحی و تبیین مدل اعتماد اجتماعی در نظام مالیاتی کشور با تکیه بر سازوکارهای مبادلات الکترونیکی B2B در نظام بانکی (مورد مطالعه بانک سپه) پرداخته شد. در فاز اول پژوهش، به­منظور طراحی مدل یا چارچوب اولیه با به‌کارگیری استراتژی مطالعه موردی و جمع‌آوری اطلاعات از طریق مصاحبه ساختار­یافته و با به‌کارگیری روش تحلیل مضمون اقدام و مدل پژوهش طراحی گردید. در فاز دوم پژوهش، به منظور تبیین مدل اعتماد اجتماعی در نظام مالیاتی کشور با تکیه بر ساز­وکارهای مبادلات الکترونیکی B2B در نظام بانکی از پرسشنامه، تحلیل داد‌ه‌ها و روش دلفی استفاده شد.
 
متن کامل [PDF 895 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریتی
دریافت: 1403/3/5 | پذیرش: 1403/4/27 | انتشار: 1403/5/29

فهرست منابع
1. جعفری، سید محمدباقر، حبیبی، پگاه سادات و محمدی دورباش، زهرا. (1397).بررسی تأثیر ویژگی‌های تجارت اجتماعی بر اعتماد و تمایل به مشارکت در آن. مدیریت بازرگانی، 10(4 )، 777-794. . doi: 10.22059/jibm.2018.249527.2905
2. خداداد حسینی، سیدحمید، شیرخدایی، میثم و کردنائیج، اسداله. (1387). عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک (مدل C2B). پژوهش‌های مدیریت در ایران، 13(2 (پیاپی 61))، 93-118.
3. عسگری، ناصر و حیدری، حامد. (1394). ارائه الگویی از عوامل مؤثر بر اعتماد و رضایت مشتری در بخش تجارت الکترونیک (مورد مطالعه: سایت‌های تخفیف گروهی در ایران). مدیریت فناوری اطلاعات، 7(3 )، 655-674. doi: 10.22059/ JITM.2015.54289
4. References
5. Adegbie, F. & Akinyemi, O. (2020). Electronic payment system and revenue generation in Lagos state. Journal of Accounting and Financial Management, 6(1), 59-85.
6. Awasthi, R. & Engelschalk, M. (2018). Taxation and the shadow economy: how the tax system can stimulate and enforce the formalization of business activities. World Bank Policy Research Working Paper 8391. [DOI:10.1596/1813-9450-8391]
7. Ba, S. (2001). Establishing online trust through a community responsibility system. Decision support systems, 31(3), 323-336. [DOI:10.1016/S0167-9236(00)00144-5]
8. BECK, T., LIN, C. & MA, Y. (2014). Why Do Firms Evade Taxes? The Role of Information Sharing and Financial Sector Outreach. The Journal of Finance, 69(2), 763-817. DOI: 10.1111/jofi.12123 [DOI:10.1111/jofi.12123]
9. Beldad, A., de Jong, M. & Steehouder, M. (2010). Reading the least read? Indicators of users' intention to consult privacy statements on municipal. Government Information Quarterly, 27(3), 238-244.‏ DOI:10.1016/j.giq.2010.01.004. [DOI:10.1016/j.giq.2010.01.004]
10. Carrillo, P., Pomeranz, D. & Singhal,M. (2017). Dodging the taxman: Firm misreporting and limits to tax enforcement. American Economic Journal: Applied Economics 9(2): 144-64. DOI: 10.1257/app.20140495 [DOI:10.1257/app.20140495]
11. Chaimaa, B., Najib, E. & Rachid, H. (2021). E-banking overview: Concepts, challenges and solutions. Wireless Personal Communications, 117, 1059-1078.‏ DOI:10.1007/s11277-020-07911-0 [DOI:10.1007/s11277-020-07911-0]
12. Deelmann, T., & Loos, P. (2002). Trust economy: Aspects of reputation and trust building for SMEs in e-business. AMCIS 2002 proceedings, 302.
13. Gao, J., Siddik, A. B., Khawar Abbas, S., Hamayun, M., Masukujjaman, M. & Alam, S. (2023). 'Impact of E-commerce and digital marketing adoption on the financial and sustainability performance of MSMEs during the COVID-19 pandemic'. An empirical study. Sustainability, 15(2), 1594. DOI:10.3390/su15021594. [DOI:10.3390/su15021594]
14. Halaweh, M. (2018). 'Cash on delivery (COD) as an alternative payment method for e-commerce transactions: Analysis and implications'. International Journal of Sociotechnology and Knowledge Development (IJSKD), 10(4), 1-12. DOI:10.4018/IJSKD.2018100101 [DOI:10.4018/IJSKD.2018100101]
15. Kim, E., & Tadisina, S. (2003). Customers' initial trust in e-businesses: How to measure customers' initial trust.
16. Kumar, B. & Chawla, N. (2022). 'E-commerce and consumer protection in India: The emerging trend'. Journal of Business Ethics, 180(2), 581-604. DOI: 10.1007/s10551-021-04884-3 [DOI:10.1007/s10551-021-04884-3]
17. Lin, H.-F. (2007). 'Predicting consumer intentions to shop online: An empirical test of competing theories'. Electronic Commerce Research and Applications, 6, 433-442. DOI:10.1016/j.elerap.2007.02.002 [DOI:10.1016/j.elerap.2007.02.002]
18. Lou, L. & Koh, J. (2017). Effects of Trust Building in Social Media Based Online Shopping: Evidence from WeChat in China. The Korea Management Information Society regular academic conference, 488-498.
19. OECD (2017). 'Shining light on the shadow economy: Opportunities and threats.
20. Pallathadka, H., Ramirez-Asis, E. H., Loli-Poma, T. P., Kaliyaperumal, K., Ventayen, R. J. M. & Naved, M. (2023). 'Applications of artificial intelligence in business management, e-commerce and finance'. Materials Today: Proceedings, 80, 2610-2613. DOI:10.1016/j.matpr.2021.06.419 [DOI:10.1016/j.matpr.2021.06.419]
21. Satadru, D., Gadenne, L., Nandi, T. & and Warwick, R. (2022). 'Does going cashless make you tax rich? Evidence from India's demonetization experiment'. IFS Working Paper W22/03. [DOI:10.1920/wp.ifs.2022.0322]
22. Slemrod, J., B. Collins, J. L. Hoopes, D. Reck& Sebastiani, M. (2017). 'Does credit-card information reporting improve small-business tax compliance?' Journal of Public Economics, 149, 1 - 19. DOI: 10.1016/j.jpubeco.2017.02.010 [DOI:10.1016/j.jpubeco.2017.02.010]
23. Yazid, Z. E., Zainol, Z. & Bakar, J. A. (2023). 'E-commerce via mobile banking: contemporary shariah issues and ways to address them'. International Journal of Professional Business Review: Int. J. Prof. Bus. Rev., 8(1), 14. DOI:10.26668/businessreview/2023.v8i1.1258 [DOI:10.26668/businessreview/2023.v8i1.1258]
24. Zhang, L., Yi, Y. & Zhou, G. (2022). 'Cultivate customer loyalty in national culture: A meta-analysis of electronic banking customer loyalty'. Cross Cultural & Strategic Management, 29(3), 698-728. DOI:10.1108/CCSM-08-2021-0155. [DOI:10.1108/CCSM-08-2021-0155]
25. Asgari, N., & Heidari, H. (2015). Introducing a model of influencing factors of customer's trust and satisfaction in E-commerce area (Case study: Group discount sites in Iran). Journal of Information Technology Management, 7(3), 655-674. doi: 10.22059/jitm.2015.54289. [In Persian]
26. Jafari, S. M. B., Habibi, P. S., & Mohammadi Doorbash, Z. (2018). Investigating the Effect of Social Business Characteristics on Trust and Willingness to Partnership. Journal of Business Management, 10(4), 777-794. doi: 10.22059/jibm.2018.249527.2905. [In Persian]
27. Khodadad Hosseini, S.H., Shirkhodaei, M. & Kurdanaij, E., (2008). Factors affecting customer trust in e-commerce (C2B model). Management Research in Iran, 13(2 (61)), 118-93. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه مالیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Tax Research

Designed & Developed by : Yektaweb