- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
جلد 0 - ویژه نامه چهاردهمین همایش سیاستهای مالی و مالیاتی ایران                   جلد 0 - ویژه نامه چهاردهمین همایش سیاستهای مالی و مالیاتی ایران صفحات 264-229 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Harati A, Sobhanian S M H. Designing a strategic model for tax service outsourcing and regulating TSPs relationships in a smart and data-driven tax system in the digital age. J Tax Res 2025; https://doi.org/10.61882/taxjournal.0.229
URL: http://taxjournal.ir/article-1-2530-fa.html
هراتی اشکان، سبحانیان سید محمد هادی. طراحی مدل برون‌‌سپاری خدمات مالیاتی و تنظیم‌گری روابط TSPها در نظام مالیاتی هوشمند و داده محور عصر دیجیتال. پژوهشنامه مالیات. 1404;

URL: http://taxjournal.ir/article-1-2530-fa.html


1- سازمان امور مالیاتی کشور ، ashkan_tax@yahoo.com
2- سازمان امور مالیاتی کشور
چکیده:   (276 مشاهده)
هدف از این پژوهش طراحی مدل راهبردی برون‌سپاری خدمات مالیاتی با توجه به شناخت حاصل از عوامل زمینه‌ای مؤثر بر این عرصه در نظام مالیاتی ایران بوده است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و برای نخستین بار ضمن شناسایی عوامل زمینه‌ای برون‌سپاری خدمات مالیاتی، مدلی را به منظور مدیریت و تنظیم‌گری روابط ارائه‌کنندگان خدمات مالیاتی طراحی نموده است. به منظور انجام این تحقیق، نظرسنجی خبرگانی در روش دلفی با استفاده از ابزار پرسشنامه از 16 مدیر عامل شرکت معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی و مصاحبه‌ ساختاریافته با 5 خبره مالیاتی از میان مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی کشور صورت گرفته است. در نهایت از آزمون همبستگی به منظور تعیین رابطه میان متغیرهای زمینه‌ای شناسایی شده و رویکردهای برون‌سپاری خدمات مالیاتی استفاده شده است. اتخاذ رویکرد برون‌سپاری مناسب وابسته به عوامل و ابعاد متعددی است و راه‌حل درست اغلب یک راهبرد واحد نیست. اندازه و گستردگی مؤدیان، چرخه عمر و بلوغ حرفه‌ای و تعداد ارائه‌کنندگان خدمات مالیاتی و میزان اهمیت امنیت و محرمانگی اطلاعات از جمله عوامل زمینه‌ای مؤثر در انتخاب راهبردهای برون‌سپاری خدمات مالیاتی هستند. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، هر اندازه جمعیت و گستردگی جامعه هدف (مؤدیان) و همچنین بلوغ حرفه‌ای ارائه‌کنندگان خدمات مالیاتی افزایش یابد، استفاده از راه‌حل‌های نوآورانه و سفارشی در رویکرد باز سیستمی و بازار محور با نقش گسترده ارائه‌کنندگان خدمات مورد توجه است. اما با افزایش تعداد ارائه‌کنندگان خدمات مالیاتی و اهمیت حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات، رویکردهای نظارتی و زیرساخت‌های اطلاعاتی کاملاً متمرکز در سازمان  و با حداقل اشتراک‌گذاری اطلاعات توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 1143 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصادی
دریافت: 1404/5/22 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/6/10

فهرست منابع
1. Adebiyi, O. O. (2023(. Taxation in the Digital Age: An Examination of the Necessity, Feasibility, and Implications of Taxing Virtual Infrastructures. Asian Journal of Economics, Business and Accounting, 23(23), 13-35. [DOI:10.9734/ajeba/2023/v23i231168]
2. Adrian, I. (2024(. Outsourcing of Accounting Services in Digital Age. Eastern European Journal for Regional Studies (EEJRS), 10(2), 43-61. [DOI:10.53486/2537-6179.10-2.04]
3. Agrawal, D. R., & Fox, W. F. (2021). Taxing Goods and Services in a Digital Era. National Tax Journal, 74(1), 257-301. [DOI:10.1086/712913]
4. BRITACOM. (2021). Digitalizing Tax Administration (Wuzhen Action Plan 2019-2021 Final Report. Retrieved from https://www.britacom.org/gkzljxz/Documents/202109/t20210927_1121522.html
5. Executive Regulations on the Subject of Note (2) of Article (219) of the Direct Taxes Act. (2023). [In Persian]
6. Fiorentino, S., & Bartolucci, S. (2021). Blockchain-Based Smart Contracts as New Governance Tools for the Sharing Economy. Cities, 117, 103325. [DOI:10.1016/j.cities.2021.103325]
7. Helmer, O. (1977). Problems in Futures Research: Delphi and Causal Cross-Impact Analysis. Futures, 9(1), 17-31. [DOI:10.1016/0016-3287(77)90049-0]
8. Nassiri Aghdam, A. (2024). Foresight the Business Model of Tax Services Providers. Journal of Tax Research, 32(62), 133-180. [In Persian] [DOI:10.61186/taxjournal.32.62.134]
9. Iranian National Tax Administration (INTA). (2022). Conditions for Obtaining the Principal Approval of a Trusted Company Providing Tax Services. [In Persian]
10. Isip, A. (2024). Outsourcing of Accounting Services in Digital Age. Eastern European Journal of Regional Studies, 10(2), 43-61. [DOI:10.53486/2537-6179.10-2.04]
11. Ionescu, L., & Andronie, M. (2021). Big Data Management and Cloud Computing: Financial Implications in the Digital World. SHS Web of Conference, 92, 05010. [DOI:10.1051/shsconf/20219205010]
12. Jung, K. (2020). Taxation Challenges in the Digital Age. Tax Policy Review, 18(3), 165-179.
13. Junquera-Varela, R. F., & Lucas-Mas, C. Ó. (2024). Revenue Administration Handbook. Washington, DC: World Bank. [DOI:10.1596/978-1-4648-2053-3]
14. Junquera-Varela, R. F., Lucas-Mas, C. Ó., Krsul, I., Calderón, V., & Arce, P. (2022). Digital Transformation of Tax and Customs Administrations. Washington, DC: World Bank. [DOI:10.1596/37629]
15. Meiryani, M., Aliffiyah, L., Fahevi, M., Yadiati, W., Purnomo, A., and Winoto, A. (2022). The Use of Big Data and Cloud Computing on Accounting. Proceedings of the 2022 4th International Conference on E-Business and E-Commerce Engineering (100-106). New York: ACM. [DOI:10.1145/3589860.3589873]
16. NIGP. (2013). Outsourcing in the Public Sector (Examining the role of the Chief Procurement Officer in the outsourcing decision and process. Retrieved from https://www.nigp.org/resource/position-papers/Outsourcing%20in%20the%20Public%20Sector%20Position%20Paper.pdf
17. Novianto, S., Gamayanto, I., Moro Sundjaja, A., & Mailangkay A. B. L. (2024). Smart Tax- The Concept of Gamification, Board Game & Metaverse inside Tax Profiling to Make Taxpayers Comfortable. Media Jurnal Informatika, 16(2), 162-171. [DOI:10.35194/mji.v16i2.4705]
18. O'Looney, J. (1998). Outsourcing State and Local Government Services: Decision-Making Strategies and Management Methods. Westport, CT: Quorum Books. [DOI:10.5040/9798400694691]
19. ECD. (2016). Rethinking Tax Services: The Changing Role of Tax Service Providers in SME Tax Compliance. Paris: OECD Publishing. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1787/9789264256200-en. [DOI:10.1787/9789264256200-en]
20. OECD. (2022). Tax Administration 3.0 and Connecting with Natural Systems: Initial findings. Paris: OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd.org/tax/forum-on-taxadministration/ publications-and-products/. [DOI:10.1787/1e797131-en]
21. Poutvaara, P., & Jordahl, H. (2020). Public Sector Outsourcing. Retrieved from IZA World of Labor. [DOI:10.15185/izawol.65.v2]
22. Regulations on the subject of Article (26) of the Point of Sales and Taxpayers System Act. (2023). [In Persian]
23. Sobhanian, S. M. H., & Harati, A. (2024). Systematic Review of the Role of E-invoices in the Effective Management of the Iranian Tax System and Identifying the Challenges and Executive Solutions. Journal of Tax Research, Retrieved from [DOI:10.61186/taxjournal.0.3]
24. Sobhanian, S. M. H., & Harati, A. (2025). Principles and foundations of tax policymaking. Tehran: Kiumars Publications. [In Persian]
25. Wang, T. (2022). Analysis of the Impact of Smart Taxation on Enterprises Based on the Fourth Golden Tax Information System. Proceedings of the 2022 3rd International Conference on Modern Education and Information Management (ICMEIM2022) (135-139). Paris: Atlantis Press. [DOI:10.2991/978-94-6463-044-2_17]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه مالیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Tax Research

Designed & Developed by : Yektaweb