چکیده
در این مقاله، تأثیر رقابت بازار محصول بر اجتناب از پرداخت مالیات توسط شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می گیرد. شاخص مورد استفاده برای اجتناب از پرداخت مالیات، نرخ موثر مالیاتی و شاخصهای مورد استفاده برای رقابت، شاخص هزینه ورود و شاخص هرفیندال میباشد. نمونه آماری تحقیق شامل 78 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1384 تا 1390 است. برای آزمون فرضیه تحقیق از رگرسیون حداقل مربعات معمولی برای دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد بین شاخص هزینه ورود و اجتناب از پرداخت مالیات رابطه ای منفی و معنادار وجود دارد. اما در خصوص رابطه شاخص هرفیندال و اجتناب از پرداخت مالیات نتایج معناداری یافت نشد.
./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |