Rahman Seresht H, Habibi Badrabadi M. The Factors Influencing Knowledge Creation in Organizations (The Case study of Iranian National Tax Organization). J Tax Res 2012; 20 (13) :191-210
URL:
http://taxjournal.ir/article-1-73-fa.html
1- دکترای مدیریت بازرگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی ، mah_habibi@yahoo.com
چکیده: (9028 مشاهده)
با توجه به نقش دانشآفرینی در ایجاد ارزش افزوده برای سازمان ها این پژوهش کوشیده است تا با بررسی ادبیات موضوع و انجام مطالعات میدانی، شناختی هرچه بهتر از عوامل مؤثر بر خلق دانش در سازمان فراهم آورد. این پژوهش ابتدا با تکیه بر تحقیقات پیشین و ادبیات موضوع آن دسته از ویژگی هایی که می تواند بر خلق دانش در سازمان مؤثر باشد را شناسایی نموده، سپس به صورت موردی با استفاده از روش های آماری ای چون آزمونT، آزمون میانگین و آزمون همبستگی عوامل مؤثر بر دانشآفرینی در سازمان امور مالیاتی کشور را -به عنوان یک سازمان دولتی فاقد سامانه های مدیریت دانش- مورد بررسی قرار دهد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از میان 30 مؤلفه شناسایی شده، هشت مؤلفه مربوط به فرهنگ، ساختار و ویژگیهای منابع انسانی و سیستم های انگیزشی می توانند بر خلق دانش در یک سازمان بوروکراتیک فاقد سامانه های رسمی دانش تأثیر بگذارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1390/12/20 | پذیرش: 1391/3/24 | انتشار: 1392/12/18