Mahdianrad A, Fazli S. A Case Study on the Effect of Social Capital in Developing Knowledge Management of the Iranian National Tax Administration. J Tax Res 2012; 19 (12) :291-321
URL:
http://taxjournal.ir/article-1-84-fa.html
مهدیان راد امیر احمد، فضلی صفر. بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش (مطالعه موردی: سازمان امور مالیاتی کشور). پژوهشنامه مالیات. 1390; 19 (12) :291-321
URL: http://taxjournal.ir/article-1-84-fa.html
1- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، معاون دفتر پژوهش و بهبود فرآیندها سازمان امور مالیاتی کشور ، mahdian_a@yahoo.com
2- استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بینالمللی امام خمینی
چکیده: (10633 مشاهده)
دانش تنها دارایی شناخته شده ای است که وقتی دیگران در آن سهیم می شوند، افزایش می یابد. مفهوم سرمایه اجتماعی بر تعامل و ارتباطات افراد در درون سازمان تأکید دارد، تا آنجا که سرمایه اجتماعی از دارایی های مهم هر سازمانی است که می تواند در مدیریت دانش کمک کند و برای سازمان ها مزیت رقابتی پایدار ایجاد نماید. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در سازمان امور مالیاتی کشور است. این تحقیق، توصیفی - پیمایشی و از نوع همبستگی است و در آن از روش مدل معادلات ساختاری برای تحلیل استفاده شده است. بدین منظور برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های استاندارد برای مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، مدیران و کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. یافته ها، نشان از معنادار بودن تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش دارد و نمودار در حالت استاندارد نیز نشان میدهد که سرمایه اجتماعی 86 درصد تغییرات در مدیریت دانش را تبیین می نماید. همچنین سرمایه اجتماعی 47 درصد تغییرات در خلق دانش و 43 درصد تغییرات در تسهیم دانش در سازمانِ مورد مطالعه را تبیین کرده است. مدیران می توانند با طراحی شرایط مناسب و بهبود شاخص های سرمایه اجتماعی شاهد توسعه مدیریت دانش و ابعاد آن در سازمان امور مالیاتی کشور باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1390/5/8 | پذیرش: 1390/10/28 | انتشار: 1392/12/18