1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
2- کارشناس ارشد اقتصاد
چکیده: (8772 مشاهده)
مالیات مهم ترین منابع درآمدی دولتها است و استفاده از آن در تأمین مخارج دولت از ایجاد آثار نامطلوب اقتصادی به میزان قابل توجهی می کاهد. لازم است سازمان های مالیاتی بعنوان متولیان وصول مالیات با ترغیب مؤدیان به انجام تکالیف و تعهدات شان درآمدهای مالیاتی را افزایش دهند. امروزه مطلوب ترین رویکرد برای وصول کارآمد مالیات رویکرد خوداظهاری و تمکین داوطلبانه است. مقاله حاضر در چارچوب یافته های نظری جنکینز و فورلمو( 1993) و در قالب یک تحقیق کتابخانه ای، ضمن مرور اجمالی عوامل مؤثر بر تمکین مالیاتی و مؤلفه های اساسی رویکرد خدمات مؤدیان کوشیده است تا بر ضرورت وجود ارتباط تنگاتنگ میان تمکین داوطلبانه، خدمات مؤدیان و پیاده سازی فناوری اطلاعات صحّه بگذارد. به این منظور، بدو به چارچوب مفهومی تمکین داوطلبانه پرداخته شده و آنگاه بعد از رده شناسی مدلهای تمکین چهارگانه ، رویکرد خدمات محور با تأکید بر نقش بهره گیری از سیستم های فناوری اطلاعات معرفی شده است و در نهایت، مؤلفه های بنیادین رویکرد خدمات مؤدیان جنکینز و فورلمو به بحث گذاشته شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1389/12/17 | پذیرش: 1390/6/16 | انتشار: 1392/12/20