- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
دوره 33، شماره 66 - ( 1404 )                   جلد 33 شماره 66 صفحات 32-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Damghanian H, Leilidoost F, siyar S. Presenting the model of organizational bullshit with the foundation's data approach (case study: the country's tax affairs organization)). J Tax Res 2025; 33 (66) :7-32
URL: http://taxjournal.ir/article-1-2439-fa.html
دامغانیان حسین، لیلی دوست فاطمه، سیر صنم. ارائه الگوی گزافه گویی سازمانی با رویکرد داده بنیاد(مورد مطالعه: سازمان امور مالیاتی کشور). پژوهشنامه مالیات. 1404; 33 (66) :7-32

URL: http://taxjournal.ir/article-1-2439-fa.html


1- دانشگاه سمنان ، hdamghanian@semnan.ac.ir
2- دانشگاه سمنان
چکیده:   (243 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی الگوی پدیده گزافه گویی سازمانی در سازمان امور مالیاتی کشور با رویکرد داده بنیاد می باشد. مشارکت­کنندگان در این پژوهش شامل 16 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه مورد مطالعه بوده که محققان پس از گردآوردی داده ها اقدام به شناسایی مولفه های گزافه گویی از طریق طرح نظام مند استراس و کوربین نمودند و در نهایت مفاهیم اصلی  بعد از چند مرتبه مرور و تحلیل داده­ها، از مجموعه داده­های کیفی حاصل شد. یافته ها نشان داد که شرایط علی شامل مقوله­های عدم وجود نظام انگیزشی موثر و شایسته سالار، نبود ملاک های اثربخشی برای ارزیابی عملکرد کارکنان، ضعف سیستم نظارت و بازخورد بر عملکرد کارکنان، انحصارگرایی و منفعت طلبی مدیران، سبک مدیریت استبدادی و غیره منجر به پدیدار شدن گزافه گویی به شکل ترویج اطلاعات نامعتبر و غیر منطقی، دروغگویی عمدی، بیهوده گویی و پرداختن به حواشی و سخنان نامفهوم شد. از سوی دیگر بی‌نظمی سازمانی، گرایشهای مداخله جویانه کارکنان در امور دیگران، بی تفاوتی مدیریت نسبت به گزافه گویی و ویژگیهای شخصیتی کارکنان به عنوان شرایط مداخله گر و همچنین شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی،اقتصادی و رویه های داخلی به عنوان شرایط زمینه ای مورد شناسایی قرار گرفتند و در نهایت مدل گزافه گویی در سازمان بعد از شناسایی راهبردها/کنش و واکنش های سازمان از قبیل مداخله جویی در امور دیگران، پذیرش از شایعات، مختل کردن تعاملات موثر وغیره و نیز شناسایی افول کیفیت عملکرد ، مشکلات بی انگیزگی شغلی و بی اعتمادی کارکنان به سازمان، سایش اجتماعی و غیره به عنوان پیامدهای اصلی آن طراحی شد. در این پژوهش یک الگوی جامع و بومی در حوزه مدیریت ارائه شد تا محققان را قادر سازد به تکمیل  پژوهش های خود در این زمینه بپردازند.
 
متن کامل [PDF 755 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریتی
دریافت: 1403/8/19 | پذیرش: 1403/12/28 | انتشار: 1404/6/10

فهرست منابع
1. سید نقوی، م ع،دین محمدی، ط؛ خاقانی زاده، ع ا(1400). طراحی الگوی خودسانسوری در سازما نهای دولتی براساس نظریه داده بنیاد، مطالعات رفتاری در مدیریت، شماره 25، 51-35.
2. Bainbridge, T. F., Quinlan, J. A., Mar, R. A., & Smillie, L. D. (2018). Openness/Intellect and Susceptibility to Pseudo-Profound Bullshit: A Replication and Extension. European Journal of Personality. doi:10.1002/per.2176
3. Bergstrom, C. T., & West, J. D. (2020). Calling bullshit: The art of skepticism in a data-driven world. Random House Trade Paperbacks.‌
4. Berkun, S. (2011). Mindfire: Big ideas for curious minds. BookBaby.‌
5. Brown, M., Keefer, L. A., McGrew, S. J. (2019). Situational Factors Influencing Receptivity to Bullshit. Social Psychological Bulletin, 143(3), 1-24.
6. Blötner, C., & Bergold, S. (2023). It is double pleasure to deceive the deceiver: Machiavellianism is associated with producing but not necessarily with falling for bullshit. British Journal of Social Psychology, 62(1), 467-485.‌
7. Bolton, D. (2015). Scientists find a link between low intelligence and acceptance of “pseudo-profound bulls | The Independent
8. Buekens, F., & Boudry, M. (2015). The dark side of the loon. Explaining the temptations of obscurantism. Theoria, 81(2), 126-142.‌
9. Čavojová, V., Secară, E.-C., Jurkovič, M., & Šrol, J. (2018). Reception and willingness to share pseudo-profound bullshit and their relation to other epistemically suspect beliefs and cognitive ability in Slovakia and Romania. Applied Cognitive Psychology. doi:10.1002/acp.3486.
10. Čavojová, V., Brezina, I., & Jurkovič, M. (2022). Expanding the bullshit research out of pseudo-transcendental domain. Current Psychology, 41(2), 827-836.‌
11. Christensen, L. T., K€arreman, D., & Rasche, A. (2019). Bullshit and organization studies. Organization Studies, 40(10), 1587–1600.
12. Crockett, Z., Dhar, R., & Mayyasi, A. (2014). Everything is bullshit. USA: Priceonomics, Inc.
13. Sterling J, Jost JT, Pennycook G. Are neoliberals more susceptible to bullshit? 11: 352–360.
14. Erlandsson A, Nilsson A, Tingho¨g G, Va¨stfja¨ll D (2019) Bullshit-sensitivity predicts
15. prosocial behavior. PLoS ONE 13(7): e0201474. [DOI:10.1371/journal.pone.0201474]
16. Farrell, D., & Petersen, J. C. (1982). Patterns of political behavior in organization. Academy of Management Review, 7(3), 403-412.‌
17. Ferreira, C., Hannah, D., McCarthy, I., Pitt, L., & Lord Ferguson, S. (2020). This Place Is Full of It: Towards an Organizational Bullshit Perception Scale. Psychological Reports.
18. Frankfurt, H. G. (2009). On bullshit. Princeton University Press.
19. Frankfurt, H. (1986). On bullshit. Raritan Quarterly Review, 6, 81–100.
20. Gibson, R. (2011). Bullshit: disrespect for the concept of truth erodes the foundations of any worthy culture. Alternatives Journal, 37(1), 40-41.‌
21. Gabriel, Y. (2005). Glass cages and glass palaces: Images of organization in image-conscious times. Organization, 12(1), 9-27.
22. Graeber, D. (2013, August). On the Phenonemon of Bullshit Jobs. Strike! Magazine.
23. Herr, P. M., Sherman, S. J., & Fazio, R. H. (1983). On the consequences of priming: Assimilation and contrast effects. Journal of experimental social psychology, 19(4), 323-340.‌
24. Herold, D. M., Dietrich, T., & Breitbarth, T. (2021). Banking on bullshit: indifferences towards truth in corporate social responsibility. International Journal of Bank Marketing, 39(4), 618-637.‌
25. Kellaway, L. (2017). How I lost my 25-year battle against corporate claptrap. Financial Times.‌
26. Keyes, R. (2004). The post-truth era: Dishonesty and deception in contemporary life. Macmillan.‌
27. Law, S. (2011). Believing bullshit: How not to get sucked into an intellectual black hole. Prometheus Books.‌
28. Lee, L. W., Hannah, D., & McCarthy, I. P. (2020). Do your employees think your slogan is “fake news?” A framework for understanding the impact of fake company slogans on employees. Journal of Product & Brand Management, 29(2), 199-208.‌
29. Littrell, S., Risko, E. F., & Fugelsang, J. A. (2020). The bullshitting frequency scale: Development and psychometric properties. British Journal of Social Psychology, 60(1), 248-270.‌
30. Littrell, S., Risko, E. F., & Fugelsang, J. A. (2021). “You can’t bullshit a bullshitter” (or can you?): Bullshitting frequency predicts receptivity to various types of misleading information. British Journal of Social Psychology.
31. MacKenzie. A, Bhatt I. (2020). Opposing the Power of Lies, Bullshit and Fake News: the Value of Truth, Published 1 January Political Science, Postdigital Science and Education, 1-16, DOI:10.1007/s42438-019-00087-2Corpus ID: 209406743
32. McCarthy, I. P., Hannah, D., Pitt, L. F., & McCarthy, J. M. (2020). Confronting indifference toward truth: Dealing with workplace bullshit. Business Horizons, 63(3), 253–263.
33. Manjoo, F. (2008). True enough: Learning to live in a post-fact society. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
34. Mækelæ, M. J., Moritz, S., & Pfuhl, G. (2018). Are psychotic experiences related to poorer reflective reasoning?. Frontiers in psychology, 9, 122.‌
35. Pennycook, G., Cheyne, J. A., Barr, N., Koehler, D. J., & Fugelsang, J. A. (2015). On the reception and detection of pseudo-profound bullshit. Judgment and Decision making, 10, 549–563.
36. Pennycook, G., Cheyne, J. A., Barr, N., Koehler, D. J., & Fugelsang, J. A. (2016). It’s still bullshit: Reply to Dalton (2016). Judgment and Decision making, 11(1), 123-125.
37. Pennycook, G., & Rand, D. G. (2019). Who falls for fake news? The roles of bullshit receptivity, overclaiming, familiarity, and analytic thinking. Journal of Personality, 88, 185–200.
38. Pfattheicher, S., & Schindler, S. (2016). Misperceiving bullshit as profound is associated with favorable views of Cruz, Rubio, trump and conservatism. PLoS ONE, 11(4), e0153419.
39. Postman, N. (1969, November). Bullshit and the art of crap-detection. In annual convention of the National Council of Teachers of English, Washington, DC Retrieved September (Vol. 17, p. 2008).‌
40. Petrocelli, J. V. (2018, March). Some antecedents and consequences of bullshitting behavior. In 19th annual meeting of the Society for Personality and Social Psychology, Atlanta, GA.‌
41. Petrocelli, J. V. (2018). Antecedents of bullshitting. Journal of Experimental Social Psychology, 76, 249-258.‌
42. Spicer, A. (2013). Shooting the shit: The role of bullshit in organisations. Management, 16, 653–666.
43. Crockett, Z., Dhar, R., & Mayyasi, A. (2014). Everything is bullshit. USA: Priceonomics, Inc.
44. Spicer, A. (2017). Business bullshit. Routledge.
45. Strauss, A. & Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
46. Sułkowski, Ł. (2019). On bullshit management–the critical management studies perspective. Economics and Sociology, 12(1), 302-312.‌
47. Turpin, M. H., Kara-Yakoubian, M., Walker, A. C., Walker, H. E., Fugelsang, J. A., & Stolz, J. A. (2021). Bullshit ability as an honest signal of intelligence. Evolutionary Psychology, 19(2), 14747049211000317.‌
48. Walker, A. C., Turpin, M. H., Stolz, J. A., Fugelsang, J. A., & Koehler, D. J. (2021). Finding meaning in the clouds: Illusory pattern perception predicts receptivity to pseudo-profound bullshit. Judgment and Decision making, 14(2), 109-119.‌

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه مالیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Tax Research

Designed & Developed by : Yektaweb