Damghanian H, Leilidoost F, siyar S. Presenting the model of organizational bullshit with the foundation's data approach (case study: the country's tax affairs organization)). J Tax Res 2025; 33 (66)
URL:
http://taxjournal.ir/article-1-2439-fa.html
1- دانشگاه سمنان ، hdamghanian@semnan.ac.ir
2- دانشگاه سمنان
چکیده: (15 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی الگوی پدیده گزافه گویی سازمانی در سازمان امور مالیاتی کشور با رویکرد داده بنیاد می باشد. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 16 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه مورد مطالعه بوده که محققان پس از گردآوردی داده ها اقدام به شناسایی مولفه های گزافه گویی از طریق طرح نظام مند استراس و کوربین نمودند و در نهایت مفاهیم اصلی بعد از چند مرتبه مرور و تحلیل دادهها، از مجموعه دادههای کیفی حاصل شد. یافته ها نشان داد که شرایط علی شامل مقولههای عدم وجود نظام انگیزشی موثر و شایسته سالار، نبود ملاک های اثربخشی برای ارزیابی عملکرد کارکنان، ضعف سیستم نظارت و بازخورد بر عملکرد کارکنان، انحصارگرایی و منفعت طلبی مدیران، سبک مدیریت استبدادی و غیره منجر به پدیدار شدن گزافه گویی به شکل ترویج اطلاعات نامعتبر و غیر منطقی، دروغگویی عمدی، بیهوده گویی و پرداختن به حواشی و سخنان نامفهوم شد. از سوی دیگر بینظمی سازمانی، گرایشهای مداخله جویانه کارکنان در امور دیگران، بی تفاوتی مدیریت نسبت به گزافه گویی و ویژگیهای شخصیتی کارکنان به عنوان شرایط مداخله گر و همچنین شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی،اقتصادی و رویه های داخلی به عنوان شرایط زمینه ای مورد شناسایی قرار گرفتند و در نهایت مدل گزافه گویی در سازمان بعد از شناسایی راهبردها/کنش و واکنش های سازمان از قبیل مداخله جویی در امور دیگران، پذیرش از شایعات، مختل کردن تعاملات موثر وغیره و نیز شناسایی افول کیفیت عملکرد ، مشکلات بی انگیزگی شغلی و بی اعتمادی کارکنان به سازمان، سایش اجتماعی و غیره به عنوان پیامدهای اصلی آن طراحی شد. در این پژوهش یک الگوی جامع و بومی در حوزه مدیریت ارائه شد تا محققان را قادر سازد به تکمیل پژوهش های خود در این زمینه بپردازند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریتی دریافت: 1403/8/19 | پذیرش: 1403/12/28 | انتشار: 1404/6/10