- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
دوره 33، شماره 66 - ( 1404 )                   جلد 33 شماره 66 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Damghanian H, Leilidoost F, siyar S. Presenting the model of organizational bullshit with the foundation's data approach (case study: the country's tax affairs organization)). J Tax Res 2025; 33 (66)
URL: http://taxjournal.ir/article-1-2439-fa.html
دامغانیان حسین، لیلی دوست فاطمه، سیر صنم. ارائه الگوی گزافه گویی سازمانی با رویکرد داده بنیاد(مورد مطالعه: سازمان امور مالیاتی کشور). پژوهشنامه مالیات. 1404; 33 (66)

URL: http://taxjournal.ir/article-1-2439-fa.html


1- دانشگاه سمنان ، hdamghanian@semnan.ac.ir
2- دانشگاه سمنان
چکیده:   (15 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی الگوی پدیده گزافه گویی سازمانی در سازمان امور مالیاتی کشور با رویکرد داده بنیاد می باشد. مشارکت­کنندگان در این پژوهش شامل 16 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه مورد مطالعه بوده که محققان پس از گردآوردی داده ها اقدام به شناسایی مولفه های گزافه گویی از طریق طرح نظام مند استراس و کوربین نمودند و در نهایت مفاهیم اصلی  بعد از چند مرتبه مرور و تحلیل داده­ها، از مجموعه داده­های کیفی حاصل شد. یافته ها نشان داد که شرایط علی شامل مقوله­های عدم وجود نظام انگیزشی موثر و شایسته سالار، نبود ملاک های اثربخشی برای ارزیابی عملکرد کارکنان، ضعف سیستم نظارت و بازخورد بر عملکرد کارکنان، انحصارگرایی و منفعت طلبی مدیران، سبک مدیریت استبدادی و غیره منجر به پدیدار شدن گزافه گویی به شکل ترویج اطلاعات نامعتبر و غیر منطقی، دروغگویی عمدی، بیهوده گویی و پرداختن به حواشی و سخنان نامفهوم شد. از سوی دیگر بی‌نظمی سازمانی، گرایشهای مداخله جویانه کارکنان در امور دیگران، بی تفاوتی مدیریت نسبت به گزافه گویی و ویژگیهای شخصیتی کارکنان به عنوان شرایط مداخله گر و همچنین شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی،اقتصادی و رویه های داخلی به عنوان شرایط زمینه ای مورد شناسایی قرار گرفتند و در نهایت مدل گزافه گویی در سازمان بعد از شناسایی راهبردها/کنش و واکنش های سازمان از قبیل مداخله جویی در امور دیگران، پذیرش از شایعات، مختل کردن تعاملات موثر وغیره و نیز شناسایی افول کیفیت عملکرد ، مشکلات بی انگیزگی شغلی و بی اعتمادی کارکنان به سازمان، سایش اجتماعی و غیره به عنوان پیامدهای اصلی آن طراحی شد. در این پژوهش یک الگوی جامع و بومی در حوزه مدیریت ارائه شد تا محققان را قادر سازد به تکمیل  پژوهش های خود در این زمینه بپردازند.
 
متن کامل [PDF 722 kb]   (8 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریتی
دریافت: 1403/8/19 | پذیرش: 1403/12/28 | انتشار: 1404/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه مالیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Tax Research

Designed & Developed by : Yektaweb