- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
دوره 33، شماره 66 - ( 1404 )                   جلد 33 شماره 66 صفحات 69-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri S, Sanaeepour H, Shahrabi B, Hoseini S M R. Designing a social entrepreneurial marketing model to enhance taxpayer compliance in small and medium-sized enterprises (SME’s). J Tax Res 2025; 33 (66) :33-69
URL: http://taxjournal.ir/article-1-2440-fa.html
باقری سارا، ثنائی پور هادی، شهرابی بهزاد، حسینی سید محمد رضا. طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه اجتماعی با هدف تمکین مؤدیان مالیاتی در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط. پژوهشنامه مالیات. 1404; 33 (66) :33-69

URL: http://taxjournal.ir/article-1-2440-fa.html


1- دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول
2- گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبد کاووس، ، Sanaeepour@gonbad.ac.ir
3- گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی،
چکیده:   (238 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه اجتماعی به منظور تمکین مؤدیان مالیاتی در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. بدین منظور از روش تحقیق آمیخته به¬ترتیب در دو گام کیفی و کمّی استفاده شد. در گام اول، با تحلیل داده¬های حاصل از مصاحبه نیمه¬ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان، مفاهیم استخراج شده و الگوی پارادایمی با استفاده از روش گراندد تئوری طراحی شد. در گام دوم، با استفاده از مدل¬یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی، اجزاء مدل پیشنهادی در نرم افزار AMOS بررسی و آزمون شدند. نمونه آماری در این بخش شامل 384 نفر از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بودند که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران، محاسبه شد. نتایج نشان¬داد عوامل پاسخگویی و مسئولیت¬پذیری، بازاریابی کارآفرینانه اجتماعی، صمیمیت و تعامل با مؤدیان مالیاتی، و آمیخته بازاریابی، از بیشترین میانگین برخوردارند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان می¬دهد تمامی بارهای عاملی و ضرایب مسیر در سطح اطمینان 95 درصد معنی¬دار هستند. همچنین براساس نتایج به¬دست آمده بیشترین اثر در مدل پارادایم بازاریابی کارآفرینانه اجتماعی از سمت شرایط علّی به سمت پدیده محوری می¬باشد و پس از آن راهبردها، بیشترین تأثیر را بر پیامدها دارند. در انتهای این پژوهش نیز راهکارها و پیشنهادهای کاربردی، ارائه شدند که از جمله آنها می‌توان به فرهنگ¬سازی مالیاتی، مدیریت منابع، نیازسنجی و فعالیت¬های ترویجی، اشاره کرد.
متن کامل [PDF 993 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریتی
دریافت: 1403/8/23 | پذیرش: 1404/1/16 | انتشار: 1404/6/10

فهرست منابع
1. برزگری محمد، هراتی اشکان، بهبودی رویا، حاج‌محمدی فرشته، بابائی نسیم (1402). حجم اقتصاد زیرزمینی و فرار مالیاتی در ایران: تحلیلی در چارچوب روش تعادل عمومی پویا (DGE)، تابع تقاضای پول (CDA) و شاخص چندگانه-علل چندگانه (MIMIC). پژوهشنامه مالیات (نشریه علمی). ویژه نامه سیزدهمین همایش سیاستهای مالی و مالیاتی ایران. صص. 114-93.
2. بازرگان هرندی، عباس (1387). روش تحقیق آمیخته:رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت. فصلنامه دانش مدیریت. سال 21. شماره 81. صص. 36-19.
3. بازرگان هرندی، عباس (1391). مقدمه‌ای بر روش تحقیق کیفی و آمیخته. رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران. انتشارات دیدار.
4. ثنائی‌پور، هادی (1399). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر فرار مالیاتی در کسب‌وکارهای کوچک‌ومتوسط از دیدگاه کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور: مطالعه‌ای آمیخته. پژوهشنامه مالیات (نشریه علمی). دوره 28. شماره 47. صص. 30-7.
5. References
6. Abdu, E., & Adem, M. (2023). Tax compliance behavior of taxpayers in Ethiopia: A review paper. Cogent Economics & Finance, 11(1), 2189559. [DOI:10.1080/23322039.2023.2189559]
7. Al-Manasra, E., Al-Zyadat, M. A., Al-Awamreh, M. A., & Alnsour, M. S. (2013). Linking entrepreneurial marketing and performance indicators in Jordanian hotel industry. Journal of Management Research, 5(3), 86-94. [DOI:10.5296/jmr.v5i3.3509]
8. Barzegari, M., Harati, A., Behboudi, R., Hajmohamadi, F., & Babaee, N. (2024). size of the underground economy and tax evasion in Iran: DGE, CDA and MIMIC approach. Journal of Tax Research, 93-114. (In Persian) [DOI:10.61186/taxjournal.0.93]
9. Bazargan Harandi, A. (2008). The Mixed Research Method: A Superior Approach in Management Studies. Management Knowledge Quarterly, 21(4), 19-36. (In Persian)
10. Bazargan, A. (2012). An introduction to qualitative and mixed research methods. Common approaches in behavioral sciences. Tehran: Didar Publishing. (In Persian)
11. Becherer, R. C., Helms, M. M., & McDonald, J. P. (2012). The effect of entrepreneurial marketing on outcome goals in SMEs. New england journal of Entrepreneurship, 15(1), 7-18. [DOI:10.1108/NEJE-15-01-2012-B001]
12. Carrete, L., & Arroyo, P. (2014). Social marketing to improve healthy dietary decisions: Insights from a qualitative study in Mexico. Qualitative Market Research: An International Journal, 17(3), 239-263. [DOI:10.1108/QMR-11-2011-0023]
13. Castro, G. Á., & Camarillo, D. B. R. (2014). Determinants of tax revenue in OECD countries over the period 2001-2011. Contaduría y administración, 59(3), 35-59. [DOI:10.1016/S0186-1042(14)71265-3]
14. Chau, J. Y., McGill, B., Thomas, M. M., Carroll, T. E., Bellew, W., Bauman, A., & Grunseit, A. C. (2018). Is this health campaign really social marketing? A checklist to help you decide. Health Promotion Journal of Australia, 29(1), 79-83. [DOI:10.1002/hpja.13]
15. Dewi Anggadini, S., Lnu, S., Bramasto, A., & Fahrana, E. (2022). Determination of individual taxpayer compliance in Indonesia: A case study. Journal of Eastern European and Central Asian Research, 9(1). [DOI:10.15549/jeecar.v9i1.883]
16. Domegan, C., McHugh, P., Devaney, M., Duane, S., Hogan, M., Broome, B. J. & Piwowarczyk, J. (2016). Systems-thinking social marketing: conceptual extensions and empirical investigations. Journal of Marketing Management, 32(11-12), 1123-1144. [DOI:10.1080/0267257X.2016.1183697]
17. Fiore, A. M., Niehm, L., Fiore, A., Hurst, J., Son, J., & Sadachar, A. (2013). Entrepreneurial marketing: Scale validation with small, independently-owned businesses.
18. French, J. (2019). Strategic social marketing: For behaviour and social change.
19. Gordon, R., Dibb, S., Magee, C., Cooper, P., & Waitt, G. (2018). Empirically testing the concept of value-in-behavior and its relevance for social marketing. Journal of Business Research, 82, 56-67. [DOI:10.1016/j.jbusres.2017.08.035]
20. Guidance, B. I. (2003). Centre for Tax Policy and Administration.
21. Hacioglu, G., Eren, S. S., Eren, M. S., & Celikkan, H. (2012). The effect of entrepreneurial marketing on firms' innovative performance in Turkish SMEs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 871-878. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.09.1065]
22. Hallbäck, J., & Gabrielsson, P. (2013). Entrepreneurial marketing strategies during the growth of international new ventures originating in small and open economies. International Business Review, 22(6), 1008-1020. [DOI:10.1016/j.ibusrev.2013.02.006]
23. Harenberg, D., & Ludwig, A. (2015). Social security in an analytically tractable overlapping generations model with aggregate and idiosyncratic risks. International Tax and Public Finance, 22, 579-603. [DOI:10.1007/s10797-015-9368-x]
24. Hills, G. E., & Hultman, C. M. (2011). Academic roots: The past and present of entrepreneurial marketing. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 24(1), 1-10. [DOI:10.1080/08276331.2011.10593521]
25. Hills, G. E., Hultman, C. M., Kraus, S., & Schulte, R. (2010). History, theory and evidence of entrepreneurial marketing-an overview. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 11(1), 3-18. [DOI:10.1504/IJEIM.2010.029765]
26. Kotler, P. (2008). Social marketing: Influencing behaviors for good. Sage Publications.
27. Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Social marketing: Improving the quality of life. Sage publications.
28. Kotler, P., & Zaltman, G. (1971). Social marketing: an approach to planned social change. Journal of marketing, 35(3), 3-12. [DOI:10.1177/002224297103500302]
29. Key, T. M., & Czaplewski, A. J. (2017). Upstream social marketing strategy: An integrated marketing communications approach. Business Horizons, 60(3), 325-333. [DOI:10.1016/j.bushor.2017.01.006]
30. Martin, S. L., & Javalgi, R. R. G. (2016). Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: the moderating role of competitive intensity on Latin American International new ventures. Journal of Business research, 69(6), 2040-2051. [DOI:10.1016/j.jbusres.2015.10.149]
31. Mehrabiyan, Mansour, Khodamipour, Ahmad & Pourheydari, Omid. (2024). Investigating the Effect of Attitude, Risk Aversion and loss Aversion of Tax Payers on Tax Compliance Considering the Moderating Role of Personality Type (Case Study of TaxPayers of Kerman Province). Tax Research Journal. 32 (61). 89-135. (In Persian) [DOI:10.61186/taxjournal.32.61.87]
32. Morris, M. H., Schindehutte, M., & LaForge, R. W. (2002). Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives. Journal of marketing theory and practice, 10(4), 1-19. [DOI:10.1080/10696679.2002.11501922]
33. Mort, G. S., Weerawardena, J., & Liesch, P. (2012). Advancing entrepreneurial marketing: Evidence from born global firms. European Journal of marketing, 46(3-4), 542-561. [DOI:10.1108/03090561211202602]
34. Parkinson, J., Russell-Bennett, R., & Previte, J. (2018). Challenging the planned behavior approach in social marketing: emotion and experience matter. European Journal of Marketing, 52(3/4), 837-865. [DOI:10.1108/EJM-05-2016-0309]
35. Ren, S., Eisingerich, A. B., & Tsai, H. T. (2015). How do marketing, research and development capabilities, and degree of internationalization synergistically affect the innovation performance of small and medium-sized enterprises (SMEs)? A panel data study of Chinese SMEs. International Business Review, 24(4), 642-651. [DOI:10.1016/j.ibusrev.2014.11.006]
36. Russell-Bennett, R., Fisk, R. P., Rosenbaum, M. S., & Zainuddin, N. (2019). Commentary: transformative service research and social marketing-converging pathways to social change. Journal of Services Marketing, 33(6), 633-642. [DOI:10.1108/JSM-10-2018-0304]
37. Sanaeepour, H. (2020). Identifying and Prioritizing the Factors Influencing Tax Evasion in Small & Medium Enterprises (SMEs) from the Perspective of Iranian National Tax Administration Staff: A Mixed Method Study. Journal of Tax Research, 28(47), 7-30. [In Persian]
38. Sandmo, A. (2023). The market in economics: Behavioral assumptions and value judgments. In Market, Ethics and Religion: The Market and its Limitations (pp. 19-39). Cham: Springer International Publishing. [DOI:10.1007/978-3-031-08462-1_2]
39. Schmitt, R., Monostori, L., Glöckner, H., & Viharos, Z. J. (2012). Design and assessment of quality control loops for stable business processes. CIRP annals, 61(1), 439-444. [DOI:10.1016/j.cirp.2012.03.055]
40. Solé, M. (2013). Entrepreneurial marketing: conceptual exploration and link to performance. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 15(1), 23-38. [DOI:10.1108/JRME-07-2012-0020]
41. Stokes, D. (2000). Putting entrepreneurship into marketing: the processes of entrepreneurial marketing. Journal of research in marketing and entrepreneurship, 2(1), 1-16. [DOI:10.1108/14715200080001536]
42. Tackett, T., Palmer, R. R., & Lefebvre, G. (2019). The coming of the French revolution.
43. Wallnöfer, M., & Hacklin, F. (2013). The business model in entrepreneurial marketing: A communication perspective on business angels' opportunity interpretation. Industrial Marketing Management, 42(5), 755-764. [DOI:10.1016/j.indmarman.2013.05.012]
44. Wu, D. C. N., Corbett, social marketing. Journal of Social Marketing, 3(3), 257-274.K., Horton, S., Saleh, N., & Mosha, T. C. (2019). Effectiveness of social marketing in improving knowledge, attitudes and practice of consumption of vitamin A-fortified oil in Tanzania. Public health nutrition, 22(3), 466-475. [DOI:10.1017/S1368980018003373]
45. Zainuddin, N. (2013). Examining the impact of experience on value in [DOI:10.1108/JSOCM-04-2013-0024]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه مالیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Tax Research

Designed & Developed by : Yektaweb