Bagheri S, Sanaeepour H, Shahrabi B, Hoseini S M R. Designing a social entrepreneurial marketing model to enhance taxpayer compliance in small and medium-sized enterprises (SME’s). J Tax Res 2025; 33 (66)
URL:
http://taxjournal.ir/article-1-2440-fa.html
باقری سارا، ثنائی پور هادی، شهرابی بهزاد، حسینی سید محمد رضا. طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه اجتماعی با هدف تمکین مؤدیان مالیاتی در کسبوکارهای کوچک و متوسط. پژوهشنامه مالیات. 1404; 33 (66)
URL: http://taxjournal.ir/article-1-2440-fa.html
1- دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول
2- گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبد کاووس، ، Sanaeepour@gonbad.ac.ir
3- گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی،
چکیده: (22 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه اجتماعی به منظور تمکین مؤدیان مالیاتی در کسبوکارهای کوچک و متوسط است. بدین منظور از روش تحقیق آمیخته به¬ترتیب در دو گام کیفی و کمّی استفاده شد. در گام اول، با تحلیل داده¬های حاصل از مصاحبه نیمه¬ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان، مفاهیم استخراج شده و الگوی پارادایمی با استفاده از روش گراندد تئوری طراحی شد. در گام دوم، با استفاده از مدل¬یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی، اجزاء مدل پیشنهادی در نرم افزار AMOS بررسی و آزمون شدند. نمونه آماری در این بخش شامل 384 نفر از صاحبان کسبوکارهای کوچک و متوسط بودند که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، محاسبه شد. نتایج نشان¬داد عوامل پاسخگویی و مسئولیت¬پذیری، بازاریابی کارآفرینانه اجتماعی، صمیمیت و تعامل با مؤدیان مالیاتی، و آمیخته بازاریابی، از بیشترین میانگین برخوردارند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان می¬دهد تمامی بارهای عاملی و ضرایب مسیر در سطح اطمینان 95 درصد معنی¬دار هستند. همچنین براساس نتایج به¬دست آمده بیشترین اثر در مدل پارادایم بازاریابی کارآفرینانه اجتماعی از سمت شرایط علّی به سمت پدیده محوری می¬باشد و پس از آن راهبردها، بیشترین تأثیر را بر پیامدها دارند. در انتهای این پژوهش نیز راهکارها و پیشنهادهای کاربردی، ارائه شدند که از جمله آنها میتوان به فرهنگ¬سازی مالیاتی، مدیریت منابع، نیازسنجی و فعالیت¬های ترویجی، اشاره کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریتی دریافت: 1403/8/23 | پذیرش: 1404/1/16 | انتشار: 1404/6/10