- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
دوره 18، شماره 9 - ( 1389 )                   جلد 18 شماره 9 صفحات 228-199 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni Tabrizi A, Komijani A, Abbaszadeh M. A Study of Factors Increasing Tax Culture among Business Taxpayers (Stationery Guild of Alborz Province). J Tax Res 2011; 18 (9) :199-228
URL: http://taxjournal.ir/article-1-112-fa.html
محسنی تبریزی علیرضا، کمیجانی اکبر، عباس زاده مرتضی. بررسی عوامل مؤثر بر افزایش فرهنگ مالیاتی در میان مؤدیان بخش مشاغل (صنف لوازم التحریر) استان البرز. پژوهشنامه مالیات. 1389; 18 (9) :199-228

URL: http://taxjournal.ir/article-1-112-fa.html


1- عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
2- کارشناس ارشد جامعه شناسی
چکیده:   (11587 مشاهده)
پژوهش حاضر به برررسی عوامل مؤثر بر افزایش فرهنگ مالیاتی در میان مودیان بخش مشاغل استان البرز (صنف لوازم التحریر) می پردازد. روش تحقیق در این مقاله از نوع پیمایش است و علاوه بر تحقیق میدانی از روش اسنادی نیز استفاده شده است. جامعه آماری عبارت است از 850 واحدکسبی لوازم التحریر که در اداره کل امور مالیاتی استان البرز واقع گردیده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 265 نمونه برآورد گردیده است. روش نمونه‌گیری در دو مرحله صورت گرفته است که ابتدا براساس نمونه گیری طبقه ای، سهم هر طبقه (شهر) از تعداد نمونه ها مشخص گردید و سپس با نمونه گیری تصادفی مشخص شد که در دورن هر طبقه تعداد نمونه ها را به چه صورت باید انتخاب کرد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش استفاده از ابزار پرسشنامه می باشد که با استفاده از طیف لیکرت پنج گزینه ای شامل خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم و با تعداد 51 سوال که فرضیات تحقیق را به آزمون گذاشته اند تحقق یافته است. تمامی فرضیه های اصلی تحقیق و فرضیه های فرعی مورد تأیید واقع گردیده اند. یافته های به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد عوامل اجتماعی شدن همچون همکاران صنفی ، التزام به دین، رسانه ها، وجود سنت مالیات دهی در خانواده ، روحیه قانون گرایی در خانواده در افزایش فرهنگ مالیاتی تأثیر گذار می باشد. تأثیر عوامل برون سازمانی همچون اتحادیه های صنفی، داشتن وکیل حقوقی ، تشویق و تقدیر از مؤدیان خوش حساب در افزایش فرهنگ مالیاتی نیز مورد تأیید قرار گرفت همچنین تأثیر عوامل برون سازمانی همچون انجام مکانیزه امور مالیاتی، وجود نظام جامع اطلاعات مالیاتی ، اطلاع رسانی مالیاتی شفاف بودن قوانین مالیاتی در افزایش فرهنگ مالیاتی مورد تأیید قرار گرفت. عوامل درون سازمانی همچون سطح تحصیلات مؤدیان، داشتن انگیزه برای مشارکت اجتماعی ، آشنائی مؤدیان با قوانین مالیاتی ، نگرش مثبت مودیان نسبت به کارکرد مالیات اعتماد سیاسی نسبت به دولت ، در افزایش فرهنگ مالیاتی مؤثر می باشند.
متن کامل [PDF 442 kb]   (2058 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1389/7/24 | پذیرش: 1389/11/12 | انتشار: 1392/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه مالیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Tax Research

Designed & Developed by : Yektaweb