1- دکتری رشته مدیریت مالی و استادیاردانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2- کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی
چکیده: (9331 مشاهده)
مالیات ها به دو دسته مالیات های مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. نظام مالیات برارزش افزوده که نوعی مالیات بر مصرف کالا و خدمات می باشد نیز در زیر مجموعه مالیات های غیر مستقیم جای می گیرد. این نظام مالیاتی ، جهت استقرار کامل خود در ایران، با موانعی روبرو شده است که در قالب این تحقیق، با عنوان " بررسی موانع استقرار کامل نظام مالیات بر ارزش افزوده در ایران " سعی شده است موانع استقرار کامل این نظام و ترتیب اولویت آنها مشخص گردند.
در این تحقیق،استقرار کامل نظام مالیات بر ارزش افزوده ، متغیّر وابسته و عوامل بیرونی کلان،بیرونی خرد و درونی ، متغیّرهای مستقل آن را تشکیل می دهند. ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق ، پرسشنامه ای متشکل از 39 سوال بسته است که روایی محتوای آن با نظر اساتید فن و پایایی آن طبق روش آلفای کرانباخ ( با میزان 91/0 جهت عوامل بیرونی کلان، 75/0 برای عوامل بیرونی خرد و 88/0 برای عوامل درونی ) مورد تایید قرار گرفته و در میان 150 نمونه انتخابی ، از میان اساتید محترم دانشگاه و کارکنان محترم سازمان متولی اجرای VAT در استان گیلان و استان تهران توزیع شده و با کمک آزمون آماری t و آزمون آماری فریدمن ، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است.
طبق نتایج این تحقیق ، تمامی متغیّرهای بیرونی کلان،بیرونی خرد و درونی ، به ترتیب اولویت ، در عدم استقرار کامل VAT در ایران ، موثرند و در نتیجه طبق نتایج آن، کلیه فرضیه های تحقیق، مورد تایید قرار گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1388/2/29 | پذیرش: 1388/6/30 | انتشار: 1392/12/23