- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
جلد 0 - ویژه نامه چهاردهمین همایش سیاستهای مالی و مالیاتی ایران                   جلد 0 - ویژه نامه چهاردهمین همایش سیاستهای مالی و مالیاتی ایران صفحات 357-327 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alambardar Meybodi M. Taxation in the Influencer Industry: Challenges, Solutions, and International Models. J Tax Res 2025; https://doi.org/10.61882/taxjournal.0.327
URL: http://taxjournal.ir/article-1-2531-fa.html
علمبردارمیبدی محسن. مالیات در صنعت اینفلوئنسرها: چالش‌ها، راهکارها و الگوهای بین‌المللی. پژوهشنامه مالیات. 1404;

URL: http://taxjournal.ir/article-1-2531-fa.html


دانشگاه اصفهان ، alam3814@gmail.com
چکیده:   (297 مشاهده)
با گسترش فضای مجازی و نقش اینفلوئنسرها، تبلیغات اینفلوئنسری به روشی مؤثر برای برندها تبدیل شده است. روزانه بیش از ۶.۵ میلیارد تصویر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که حدود ۶۵ میلیون آن مربوط به برندهاست. این روند، درآمد قابل‌توجهی برای اینفلوئنسرها ایجاد کرده، اما مالیات‌ستانی از آن‌ها به چالشی اساسی تبدیل شده است، چرا که فعالیت‌های آن‌ها فرامرزی است و با شرکت‌های بین‌المللی همکاری دارند. مهم‌ترین چالش‌ها در این زمینه شامل شناسایی دقیق اینفلوئنسرها، تعیین درآمد واقعی آن‌ها، محاسبه مالیات متناسب با نوع فعالیت و تطبیق آن با قوانین تبلیغات دیجیتال است. تفاوت‌های موجود در قوانین مالیاتی کشورها نیز پیچیدگی این فرآیند را افزایش داده و موجب ابهام در نحوه پرداخت مالیات توسط اینفلوئنسرها شده است. این پژوهش با رویکردی ملی و تطبیقی، به تحلیل شیوه‌های مالیات‌ستانی از اینفلوئنسرها می‌پردازد تا با شناسایی چالش‌های موجود در نظام مالیاتی ایران، راهکارهای عملی برای تدوین قوانین شفاف، عادلانه و کارآمد ارائه دهد. هدف نهایی، ایجاد توازن بین حمایت از رشد صنعت دیجیتال و تحقق عدالت مالیاتی از طریق مدیریت بهینه درآمدهای این حوزه است.
 
متن کامل [PDF 1186 kb]   (267 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصادی
دریافت: 1404/5/25 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/6/10

فهرست منابع
1. Erdős, É., & Kiss, L. N. (2019). Double Taxation and Double Non-taxation as the New Tendencies of EU E-Tax Law. In K. Tamás (Ed.), MultiScience-XXXIII; microCAD International Multidisciplinary Scientific Conference, University of Miskolc, Miskolc, Hungary. [DOI:10.26649/musci.2019.037]
2. Molenaar, D. (2020). Influencer Income and Tax Treaties: A Response. Bulletin for International Taxation, 74(9), 550-555. [DOI:10.59403/324pkat]
3. Moazeni, R., Pourrashid, S. Z., & Ghadimkhani, F. (2023). A comperative study of tax on influencers in Iranian law. Comparative Public Administration, 1(3), 1-22.
4. Prihatiningtias, Y. W., & Karo, G. N. P. K. (2021). The Income Tax Compliance of Social Media Influencers during COVID-19 Pandemic: An Exploratory Study. JEMA: Jurnal Ilmiah Bidang Akuntansi dan Manajemen, 18(2), 137-163. [DOI:10.31106/jema.v18i2.12789]
5. Radvan, M. (2021). Taxation of Instagram Influencers. Studia Iuridica Lublinensia, 30(2), 339-356. [DOI:10.17951/sil.2021.30.2.339-356]
6. Tahar, A., Rizkia, L. M., & Hariyanto, E. (2020). Taxing Celebrity Social Media Endorsements Income: A Preliminary Study of Instagram Celebrities. Journal of Accounting and Investment, 21(3), 602-621. [DOI:10.18196/jai.2103167]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


./files/site1/images/%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%85_%D9%86%D9%88%D8%B1.pngبازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه مالیات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Tax Research

Designed & Developed by : Yektaweb