Volume 32, Issue 64 (2025)                   J Tax Res 2025, 32(64): 4-38 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safarian F, Karbasi Yazdi H, Zanjedar M, Lal Bar A. Article Title Presenting a model to identify taxable income from investment in Iran's e-commerce. J Tax Res 2025; 32 (64) :4-38
URL: http://taxjournal.ir/article-1-2486-en.html
1- , h_karbasi@azad.ac.ir
Abstract:   (297 Views)

 
Full-Text [PDF 921 kb]   (118 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Management
Received: 2025/04/8 | Accepted: 2025/02/28 | Published: 2025/02/28

References
1. رضایی‌نژاد، فرشاد، صالحی، مهدی، همت‌فر، محمود و جنانی، محمدحسن(1400). ارائه مدل مفهومی ظرفیت مالیات بر تجارت الکترونیک و مالیات فروش‌های اینترنتی در شناسایی، اندازه‌گیری و جلوگیری از اجتناب مالیاتی: مطالعه موردی اداره کل امور مالیاتی شهر و استان تهران. پژوهشنامه مالیات(98)، 87-113.
2. شکاری، محمدمهدی؛ برزگری خانقاه، جمال.(1395). شناسایی و رتبه بندی موانع وصول مالیات بر تجارت الکترونیکی. وزارت علوم، پژوهشات، و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده مدیریت و حسابداری – 1395
3. طاهری بروجنی، ر.، و حسینی، ر. (1399). بررسی چالش های فراروی اخذ مالیات بر تجارت الکترونیک. پژوهشنامه مالیات, 28(46 (94 مسلسل), 129-154. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=569897
4. طیب نیا، ع.، و سیاوشی، س. (1388). مالیات ستانی از تجارت الکترونیکی در ایران. پژوهشنامه مالیات, دوره جدید - 17(7 (مسلسل 55)), 9
5. عبدلی مریم, فلاح نژاد فرهاد, و قجر بیگی مهسا. 1400. “بررسی تأثیر تجارت الکترونیکی بر اجتناب مالیاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری 5 (17), 99-118. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/915.
6. غیرتمند، ستار؛ ملاحسینی، علی(1397). بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر شکوفایی تجارت الکترونیکی. نشریه پارس مدیر » سال 1397 - شماره پارس مدیر دوره چهارم زمستان 1397 شماره 13
7. محمود‌زاده و حسن‌زاده(1385). مالیات بر تجارت الکترونیکی: مقدمه‌ای بر تدوین قانون مالیات بر تجارت الکترونیکی در ایران. فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی(37، 38)، 85- 117.
8. نبی‌زاده، زهرا(1398). بررسی میزان تأثیر آموزش روش‌های الکترونیکی( روش‌های مجازی- مالیات الکترونیک- تجارت الکترونیک) بر مودیان در پیشبرد اهداف سازمان امور مالیاتی(مطالعه موردی اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران).فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری،سال سوم(11)، ص 20-28.
9. References
10. Acheampong. Emmanuel.(2021) E-commerce Taxation Amidst the Covid-19 Pandemic and Beyond. International Journal of Business and Risk Management. 2021; 4(1):9-18. doi: 10.12691/ijbrm-4-1-2
11. Agbo, E. I. and Nwadialor, E. O. (2020). Increasing Tax-to-GDP ratios of sub - Sahara African Countries: Lessons from advanced economies. International Journal of Research in Management Fields, 4(1): 17-38.
12. Argilés-Bosch, j, m,. ravenda, d,. & Garcia-Blandón, j,. (2021). E-commerce and labour tax avoidance. Critical perspectives on accounting(81).
13. Arinze, C. U., Ebem, D. U., Eneh, A. and Ezugwu, O. A. (2018). E-Commerce and electronic taxation in Nigeria. The association of information professionals of Nigeria. African Journals Online, 15(1)
14. Ayeni, Oluwasegun David and Afolabi, Olarewaju Joseph.(2020). Tax Revenue, Infrastructural Development and Economic Growth In Nigeria. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/99464/ MPRA Paper No. 99464, posted 20 May 2020 20:41 UTC
15. Benczúr et al(2018). Assessing the economic and social impact of tax and benefit reforms: A general-equilibrium microsimulation approach applied to Hungary. Economic Modelling. Volume 75, November 2018, Pages 441-457.
16. Castañeda Rodríguez, V. M. (2018). Tax determinants revisited. An unbalanced data panel analysis. Journal of Applied Economics, 21(1), 1–24.
17. Deloitte & Touche.: Doernberg, R. L., Hinnekens, L., Hellerstein, W. and Li, J. (2001). Electronic Commerce and Multijurisdictional Taxation. The Hague: Kluwer Law International.
18. Deloitte and Touche (1997). Tax in the Network Economy. London
19. Duke, J., Efiok, S., Kankpang, K. and Emenyi, E. (2013). Impediments of electronic commerce as a tax revenue facilitator in Nigeria. International Business Research, 6(6): 152-61.
20. Ehrhart, H. (2012). Assessing the relationship between democracy and domestic taxes in developing countries. Economics Bulletin, 32(1), 551–566.
21. Frey, B.S., & Torgler, B. (2006). TaxMoral and Conditional Cooperation. Journalof Comparative Economics, 35 (1), 136-159
22. Jaafar Sidik, Morni Hayati.(2021). Does Tax Plays an Important Role among E-commerce Businesses in Malaysia?. Journal of Information Technology Management, 2021, Vol.13, No.3
23. John Bielu, Kachidobelu.(2021). A legal appraisal of taxation of electronic commerce in Nigeria. AFRICAN JOURNALS ONLINE (AJOL). Vol. 12 No. 2 (2021).
24. Korostelkina, Irina & Elena Dedkova, Natalia Vаraksa and Mikhail Korostelkin. improving the tax culture and discipline of taxpayers in the interests of sustainable development. E3S Web Conf., 159 (2020) 06014. DOI:
25. Opara, L. C. (2014). Tax challenges of E-commerce in Nigeria: The panacea for legal jurisprudence. Global Journal of Policies and law Research, 2(4): 1-5.
26. Panle, R. A., & Okpara, A. J. (2021). The Nigerian Tax Policy on E-Commerce on Social Media: A Study of E-Informal Sector. Open Journal of Business and Management, 9, 2223-2239.
27. Richardeston(2006). Determinants of tax evasion: A cross-country investigation. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation. Volume 15, Issue 2, 2006, Pages 150-169.
28. Rosenberg, G. (2008). Direct taxation of e-commerce transactions in Israel.
29. Tanzi, V. (1998). The Impact of Economic Globalization on Taxation. International Bureau of Fiscal Documentation Bulletin, August/September, 338-43.
30. Wheelen, T. L. and Hunger, J. D. (2012). Strategic management and business policy – Toward lobal sustainability (13th ed.). New Jersey: Prentice-Hall. www.toppr.com (2020). Electronic Commerce https://www.toppr.com/guides/businessenvironment/emerging-trends-in-business/electronic-commerce/ (Accessed April 17,2020).
31. Yang,m(2023). Green investment and e-commerce sales mode selection strategies with cap-and-trade regulation. Computers & industrial engineering (177).
32. Zulma ,Gandy Wahyu Maulana & Hizazi, Achmad (2020). The Relevance of E-Commerce Tax Application in Indonesia: Based on the Perspective of Taxation Expert. Vol 3, No 2 (2020). http://ejournal.winayamukti.ac.id/index.php/Organum/article/view/103

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Tax Research

Designed & Developed by : Yektaweb